Veel gekibbel in kokmeeuwenkolonie

Net als voorgaande jaren heb ik me voorgenomen om ook dit jaar een kokmeeuwenkolonie te gaan volgen. Het boeit me telkens weer om bij die vogels te staan kijken, er gebeurt echt constant iets binnen die leefgemeenschap.



Ik weet niet wat de beheerders precies gedaan hebben in dat natuurgebiedje maar het water staat er momenteel enorm hoog. De plek waar vorig jaar door enorme regenval zoveel water viel dat nestjes bijna wegdreven, staat nu helemaal onder water. Het gevolg is dat er nu plaatsgebrek is en dat er flink wordt gekibbeld om een goede broedplek te bemachtigen.



Diverse paartjes was het inmiddels gelukt om een plaatsje te veroveren en al schreeuwend en krijsend werd die plek verdedigd en onderwijl werd er nestmateriaal aangevoerd.
Prachtig om al die actie zo te volgen en ieder jaar leer ik weer wat bij over al dat gedrag en probeer ik tevens nog weer mooiere foto's te maken. Ik kon nog wel eens geluk hebben met dat hoge water want de plek die over is om te broeden is wat dichterbij.



Verbazingwekkend wat die vogels in de vlucht allemaal mee kunnen slepen. Lange slierten van vooral de pitrus worden meegevoerd door de lucht. Vervolgens is het een kwestie van goed manoeuvreren zodat ze niet te dicht bij de buren belanden. Kokmeeuwen zijn behendige vliegers dus vaak gaat het wel goed om op de juiste plek te landen.




Toch wordt er enorm veel geruzied in de meeuwenkolonie meestal gaat dat volgens mij toch wel om het bewaken van het eigen broedplekje. Af en toe had ik ook wel de indruk dat de ene kokmeeuw ook wel uit was op het nestmateriaal dat een concurrent meevoerde. Tja er zijn natuurlijk ook vogels die willen profiteren van andermans inspanningen. Op de foto's hierboven leidde het toch flinke schermutselingen, een heel gedoe, prachtig om te zien en natuurlijk een mooie situatie om te fotograferen.



Er werden dus heel wat duels uitgevochten in de kokmeeuwenkolonie, maar hier en daar waren paartjes ook al zover dat ze het nest klaar hadden. Diverse vogels zaten te broeden en ook werd er gepaard, in dit geval discreet achter de pitrussen, dat was voor de foto een beetje jammer, maar ja wel slim van de kokmeeuwen om een beetje uit het zicht te blijven.
Vermoedelijk komen er nog wel meer blogjes de komende tijd van deze kolonie en ik hoop bijvoorbeeld weer mooie foto's van de jonkies te kunnen maken.

Reacties

  1. Hoi Coby...........

    fraai in beeld gebracht de vogel in de vlucht,
    het zijn ware kunstenaars, vlak bij waar wij wonen zit
    ook zo'n kolonie, wat me daar opvalt is dat ze zo'n vreselijk
    lawaai hebben! heel mooie platen vooral van de kibbelende
    vogels....

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn het weer een prachtige foto's geworden.
    Mooi dat je het mag vastleggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie actiefoto's! Je kunt het gekrijs van de meeuwen bijna horen.... Is het een idee om hier een filmpje (met geluid) van te maken?

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zit er wel over te denken om nog wat korte filmpjes te maken zodat de actie en zeker ook
      het gekrijs ook te zien en te horen is.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  4. Wat een mooie foto's Coby.
    Het zijn ware acrobaten zoal ze bezig zijn en wat laat je dit mooi zien.
    Mijn complimenten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Coby,
    Prachtige serie foto's van de Kokmeeuw, in gedachten hoor ik het gekrijs.
    Foto 7,8 en 9 vond ik echt helemaal geweldig.
    Nog een fijne zondag.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. prachtige foto's Coby. mooie vogels wel die kokmeeuwen! leuk ze zo in volle actie bezig te zien met takjes en het bewaken van hun eigen plekje.
    Knappe reportage!.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hooi Coby
    wat een mooie serie is dit.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jeetje, Coby, wat een prachtige serie. Fantastisch gefotografeerd. Ik vind het op zich al hele mooie vogels. 7, 8 en 9 zijn voor mij de winnaars. Super! Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een heel Mooie serie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Coby,

    Prachtige platen van de kibbelende meeuwen. Je zou willen dat je met een bootje dichterbij zou kunnen komen, maar ik denk dat je dan lek gepikt wordt door de meeuwen. Soms kun je de beheerders niet volgen met de hoogte van het waterpeil, maar ik denk inderdaad dat jij mazzel hebt. Dit soort kansjes doen zich niet zo vaak voor en met een beetje uren maken, kun je nu wel eens de kans op unieke krijgen.platen. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat je er allemaal uit kunt halen dit jaar. Ik zou ook wel zo'n mooi plekje dichtbij huis willen hebben. Dit soort actiefoto's met vliegende, schreeuwende meeuwen is toch iets wat het waard maakt om tijd in te investeren.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Coby,

    Mooi dat je zo op de eerste rij kunt zitten, want je laat hier een heleboel schitterende actiefoto's zien. Knap dat je de beelden zo mooi scherp hebt kunnen krijgen. Ik kan mij voorstellen dat je soms niet weet waar je moet kijken, want in zo'n kolonie gebeurt natuurlijk van alles. Als de omstandigheden gunstig blijven komt er vast wel een vervolg.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jeetje Cobie wat heerlijk om daar te mogen kijken en fotograferen van deze mooie momenten ze zijn super !!!
    Lieve groet Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jeetje Coby wat een gave serie van deze meeuwen!
    Ik heb ook een meeuwenkolonie hier in de buurt maar de vogels zitten te ver om daar echt mooie plaatjes van te maken. Wat jij hier laat zien is werkelijk schitterend. Vooral de vliegbeelden vind ik allemaal even fraai, scherp en helder. Een heel dik compliment hiervoor.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachige beelden van de kokmeeuwen, heel mooi hoe je ze aanvliegend met takjes hebt gefotografeerd. Foto 9 is mijn favoriet. Leuk om deze meeuwen te volgen, ben benieuwd naar je foto's straks, als er jongen zijn.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland