Een bosmuis in de tuin

Het hele jaar door heb ik in mijn tuin een voederplek voor vogels, uiteraard voer ik niet altijd even veel, maar er is altijd wel wat te halen voor de liefhebbers. Naast vogels komen er ook  andere gasten, zoals muisjes. Al een tijdje zie ik nu bosmuizen( Apodemus sylvaticus) dankbaar gebruik maken van het voedselaanbod op de voederplek. Leuk om die diertjes eens te kunnen bekijken, zo'n kans krijg je niet altijd.



Bosmuizen zijn in principe dieren die 's nachts actief zijn en dan zie je ze natuurlijk niet. Dit muisje laat zich echter regelmatig overdag even zien. Een grappig diertje is het met relatief heel grote oren en  een flink formaat zwarte kraaloogjes, beide karakteristieke kenmerken van de bosmuis. Verder hebben ze een wat spits toelopend snuitje en kleine voorpootjes en grote achterpoten. Die achterpoten gebruiken ze onder andere om sprongetjes mee te maken, een heel leuk gezicht, het lijkt alsof ze telkens een vreugdesprongetje maken.



De bosmuis eet bepaald niet eentonig, hij heeft onder andere graszaden, bessen en paddenstoelen op het menu. Met zijn sterke en scherpe tandjes weet hij ook wel raad met bijvoorbeeld hazelnoten, waarbij hij gaten knaagt in de harde bast om de noot er uit te kunnen halen. Naast plantaardig voedsel eet een bosmuis ook kevers, slakken, spinnetjes en poppen van vlinders. Op mijn voederplek zie ik hem vooral in de weer met zonnepitten. Een deel wordt ter plaatse opgegeten en heel veel wordt al huppelend en springend vermoedelijk naar zijn voedselopslagplek gebracht.





De naam bosmuis is eigenlijk een wat misleiden naam, je zou denken dat je dit muisje alleen maar in het bos kunt aantreffen. Hij is echter overal aan te vinden waar voldoende schuil mogelijkheid is in de vorm van dichte begroeiing, stenen en dergelijke om onder weg te vluchten. Het zijn ook heel schuwe diertjes, zodra ze vogeltje zien of een geluidje horen zijn ze al weer verdwenen. Het is boeiend om te zien hoe soepel ze zijn, ze kunnen zich heel ver uitrekken en als ik ze zo bezig zie kan ik me voorstellen dat ze door heel kleine openingetjes passen.




Dat muisje heeft nog een staartje is het gezegde. Dit muisje heeft ook een staartje en wel minstens net zo lang als zijn eigen lichaam en kan zo'n zeven tot elf cm bedragen. Bosmuisjes worden niet zo heel oud, ze kunnen wel achttien maanden oud worden, maar gemiddeld leeft een in het wild levend bosmuisje maar drie maanden. Muizen staan op het menu van veel andere dieren zoals roofvogels, uilen en bijvoorbeeld vossen. Dit muisje is voorlopig nog niet ten prooi gevallen aan een belager en ik kan nog steeds genieten van alle actie van dit kleine drukke diertje.

Reacties

  1. Wat bijzonder dat je hem zo goed op de foto kreeg! Schattig beestje.
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige serie Coby, altijd leuk om zo'n muisje te fotograferen.
    Ze passen door de kleinste gaatjes weet ik uit ervaring.
    Vorig jaar had ik ook muizen achter het huis, op een gegeven moment zag ik er 4 tegelijk, ik dacht oeps dat gaat niet goed.
    Na een poosje waren ze toch ook zomaar weer weg.
    Ze zijn inderdaad heel erg schuw.
    Je hebt er een schitterende serie van kunnen maken.
    Pas maar op dat er geen gezinsuitbreiding komt.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke serie van de bosmuis. Hier zie ik ook regelmatig veldmuizen in de tuin voorbij schieten, maar om ze zo te kunnen fotograferen.....Prachtig!
    Groet, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke foto's. Knap dat je het muisje zo goed op de foto hebt weten te krijgen.
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke serie van een leuk beestje
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke serie, prachtig hoe het muisje zo heel parmantig in de klomp zit, wat zul je hier van genoten hebben.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Och wat een schatje. Leuk dat je dit muisje lekker dichtbij huis kan fotograferen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heb je hem er heel mooi opstaan en hij werkt ook zo mooi mee bij je het is een prachtig modelletje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ahhhh wat leuk om te zien, pracht gezicht die kleine muisjes.
    Hier zie ik ze ook af en toe in de tuin, als de papaver is uitgebloeid klimmen ze in de stengel om de zaaddoosjes af te bijten en mee te nemen.
    David

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sorry voor het laatste, had ik nog onder mijn knop zitten ;-))
    Moest zijn : Groetjes Tinie.
    Dat zit altijd onder de knop ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Coby,

    Prachtig toch die muisjes. Ik had ook wat muisjes in mijn tuin, die op het vogelvoer aankwamen. Het nadeel was dat er ook erg veel buurtkatten in mijn tuin terecht kwamen en dat vond ik een stuk minder. Ik heb dat voer dus maar weggehaald, maar niet voordat ik natuurlijk een paar leuke foto's heb kunnen maken. Die van jou met die klomp zijn wel heel erg leuk geworden. Daarmee laat je zien dat dit soort accessoires in je tuin een mooie toevoeging hebben in je foto's. Ben wel zeer benieuwd wanneer je ook uilen in je tuin gaat krijgen. Het is toch een lopend buffet daar bij jou.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier eten de muisjes ook vrolijk mee 😄😄😄

      Verwijderen
    2. Ik denk dat er af en toe vast wel eens een uil een kijkje komt nemen, maar heb het nog niet gezien. Katten in de tuin heb ik helaas dit jaar meer dan er voor, maar houdt me niet tegen om gewoon te blijven voeren.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  12. Hoi Coby,
    Af en toe zie ik ook wel eens een muisje in de tuin. Maar het is zeer waakzaam en bij het minste of geringste gaat hij er vandoor. Ze kunnen ook verrassend goed klimmen. Er was er een keer één naar een korfje met pinda's geklommen. Hij liet zich gewoon van bijna 2 m hoogte vallen zonder iets op te lopen. Leuke foto's, zeker met de klomp erbij.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Coby. Normaliter vinden we muisjes niet leuk, maar het op deze manier vastleggen is natuurlijk wel leuk.

    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldig leuke serie Coby, van een schattig muisje.Al een aantal keren bekeken en hij blijft leuk. Zo zijn ze ook veel leuker dan plat in een valletje. En zolang ze buiten blijven, is alles prima. Verwen hem maar, zo gezellig!
    Groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Echt heel leuk Coby :-)
    Bovendien heb je het muisje ook nog eens heel leuk weten vast te leggen.
    Zo vaak zie je nou ook weer geen bosmuisjes in de tuin en dan ook nog eens mooi op de foto.
    Ik vind dit echt heel erg leuk.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi Coby... ze hebben van die mooie grote oren..
    eigenlijk te groot voor het lijfje...
    prachtige foto's...leuk om te volgen in je tuin!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dank voor al jullie reacties en commentaren, ik stel het zeer op prijs dat mensen de moeite willen nemen om hun mening
    achter te laten. Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ach, wat lief. Muizen moeten natuurlijk geen plaag worden, maar ik vind ze hartstikke leuk. Heel soms heb ik er hier ook 1. Prachtige serie, Coby. Vooral die met de klomp zijn leuk. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik verzorg momenteel eentje die gewoond is geraakt in me huisje en ze zijn behoorlijk hand tam hij eet uit me hand en speelt graag klimt graag laat zich oppakken het is nog een baby muisje als die aangesterkt is laat ik hem weer vrij

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland