Nederland - Waterland

Nederland is een waterland en ook in de wat hoger gelegen gebieden is volop water te vinden. De laatste jaren zijn allerlei organisaties bezig om op veel plaatsen het waterpeil omhoog te brengen.
Enerzijds om verdroging van natuurgebieden tegen te gaan en ook om extra waterberging in de winterperiode te creƫren.



De Mepper Hooilanden in Drenthe is zo'n gebied waar het water extra wordt vastgehouden. Het gevolg van het verhogen van dat waterpeil is dat je een ander gebied krijgt. Bomen komen met hun voeten in het water te staan en veel van die bomen zullen dat niet overleven. Het aftakelen van die bomen is jammer, maar het biedt vervolgens wel weer mogelijkheden voor ander leven.
Het is boeiend om de veranderingen in zo'n gebied te volgen en te kijken wat er gebeurt.



Mijn oog viel op prachtige paarse zwammen die op veel van de bomen voorkwamen. Het is de Paarse Korstzwam  (Chondrostereum purpureum) een algemeen voorkomende zwam. Wat mij opviel was dat sommige zwammen contact maakten met het water, daar kunnen ze blijkbaar goed tegen. Ik las dat ze inderdaad goed gedijen bij een relatief hoge luchtvochtigheid. Ze komen zowel op dood hout als op levend hout voor en is een soort die je het hele jaar kunt aantreffen.



Prachtige zwammen zijn het die vanwege de kleur en de grillige vormen de moeite waard zijn om te fotograferen.Vanwege het water kon ik niet overal bij komen, maar ik heb toch een paar leuke opnamen kunnen maken. Mooie stillevens met de combinatie van de zwammen, de boomschors en ook nog fraaie mossen.




Met al die bomen die  bezwijken door de overvloed aan water, krijg je bijzondere landschappen.
Al die vergane glorie geeft een speciale sfeer en het is boeiend om te zien hoe het vocht zijn invloed heeft op de vegetatie in het gebied. Een interessante uitdaging om te proberen die sfeer vast te leggen in de foto's. Weer een goede oefening voor landschapsfotografie en een plekje waar ik nog maar eens wat vaker opnamen van de omgeving moet maken. Ook fraai als er mist is denk ik of als er een laagje sneeuw is gevallen.



Waar water is heb je ook spiegelingen, soms heel interessant en soms lastig om er iets moois van te maken. Het was even zoeken naar een leuke spiegeling van bovenstaande boom. In eerste instantie had ik niet de scherpte op de juiste plek en was het gras storend aanwezig. Opeens zag ik hoe het wel kon en werd het toch nog een leuke compositie waarbij het gras mooi vervaagd is.



Tenslotte nog twee foto's van spiegelingen van grassen in het water. Op beide foto's staat hetzelfde gras maar genomen vanuit verschillende posities waar door er de ene keer een deel van de omgeving wordt mee gespiegeld terwijl bij de andere foto slechts de lucht wordt mee gespiegeld.
Leuk om zo wat te kijken en te experimenteren en leerzaam om te zien hoe een kleine verandering grote verschillen kan geven bij het eindresultaat.



Reacties

  1. je hebt wel je laarzen nodig nu maar ook dit heeft zijn bekoring.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi blog Coby en ook zo informatief.
    We hebben inderdaad een waterland en dat beeld je werkelijk prachtig uit hier.
    De paarse knoopzwam is ook heel mooi en zelfs ik zie die de laatste tijd overal.
    Foto 8 vind ik heel mooi uitgebeeld (zonder de andere tekort te doen hoor),
    maar ook foto vind ik geweldig.Zo mooi met die weerspiegeling.
    Echt even genieten van dit toch wel bijzondere mooie blog.
    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bijzonder gebied. Je hebt het mooi en sfeervol vastgelegd. Groet, Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer een mooi blog Coby, vooral de foto's van de zwam en mos vind ik erg mooi! En nu maar hopen op wat meer winter zodat er wat ijs en sneeuw komt, levert ook mooie foto's op!
    Groetjes,
    Robyn

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige foto's op dit blog Coby.
    Mooi gebied is het daar, ook hier is alles drijfnat.
    Mijn voorkeur gaat uit naar foto 13, prachtig zoals het riet in de winter is, de kleuren zijn super en de reflectie prachtig.
    Fijne zondag, Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby
    wat een natte boel maar wel erg mooi daar het is een mooie serie geworden.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je laat het wel hel mooi zien Coby, Nederland waterland.
    Nr 5 en 8 vind ik het allermooist.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi die zwammen! Die grote foto van die boom spiegeling vind ik prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi Coby! Tal van fraaie foto's. Zo heeft nat Nederland toch ook wel wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als ik dit landschap vluchtig zou hebben bekeken had ik vast gedacht: wat een troosteloze boel! Maar jouw foto's laten de schoonheid van dit natte gebied zien: prachtig! Zo heeft alles in de natuur toch ook zijn mooie kanten, als je maar de moeite neemt om er bewust naar te kijken. Knap gedaan!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  11. interessante blog Coby!
    van die korstzwammen wist ik niet dat ze tegen water kunnen.
    en ook wat je vertelt over het onder water zetten: leuke info!
    de spiegeling van de dode boom in het water met het gras
    dat zo mooi vervaagd is, is mooi geworden!
    de aanhouder wint he ;)
    groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een zwammen, Coby. Verwonderlijk dat er nu nog zoveel zijn. En nog mooie ook. Die paarse zijn mooi! Bij Nieuwkoop hebben we ook zo'n onder water gezet gebied. Dat waren weilanden. De Groene Jonker is er Ć©Ć©n van. Daar zitten nu veel vogels. Maar in een 2e gebied duurt het toch erg lang voordat er wat dieren komen. Ben benieuwd hoe lang dat bij jou duurt. Mooie serie en een interessante beschrijving erbij. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Natte bende maar samen met jouw onwaarschijnlijk mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig blog, ondanks al die nattigheid. En op deze manier is het weer heel mooi.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige landschappen heb je vastgelegd. Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Coby,

    Oh, wat een leuk en orgineel onderwerp heb je hier uitgekozen. Toch niet echt iets wat de meeste mensen aanspreekt om te fotograferen, maar geheel ten onrechte, zoals jij hier laat zien.
    Heel mooi in beeld gebracht en verteld, hoe zo'n gebied verandert.
    Ik neem aan, dat je vaker iets gaat laten zien, want het is erg interessant om zulke ontwikkelingen te volgen.
    Ben erg benieuwd wat voor dieren- en plantensoorten daar terug gaan keren.
    Heel mooi gedaan.

    Groetjes,
    RenƩ

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Er veel beelden bij die op de een of andere manier vertrouwd zijn. Toch zou ikzelf dit soort beelden niet zo gauw maken denk ik. het waterpeil zal ongetwijfeld invloed op planten- en dierenleven hebben. Ik ben benieuwd wat je daar gaat zien. Hoe dan ook, interessant en in informatief. Bovendien, niet te vergeten, heel mooi in beeld gebracht.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Tsja, dat waterland wordt deze winter wel erg letterlijk genomen, de hemelpoort staat regelmatig wagenwijd open. Maar het levert wel fantastische foto's op. Mijn aandacht werd onmiddelijk getrokken door foto nr. 12, top! Maar petje af voor alle andere foto's hoor want het is best moeilijk om landschappen zo te fotograferen dat ze de kijker ook boeien. Dat is jou prima gelukt. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi, Coby,

    Leuke serie van al die nattigheid. Water verlevendigd vaak foto's vind ik, spiegelingen, golfjes en dat soort dingen. Paarse korstzwammen, altijd fotogeniek en moeilijk aan voorbij te gaan als je met de camera op pad bent.
    Groet, Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. prachtige fotoreeks! mijn favorieten zijn 7,8 en 9.
    groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het is wel erg nat in Drenthe, maar zoals je schrijft interessant om te volgen. Mooie zwam. Vooral de laatste foto's van weerspiegelingen in het water vind ik mooi: 11, 12 en 13. De boom heel goed gezien en het gras heeft een prachtige kleur.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooie gevarieerde natte blog.....prachtig die bomen in het water, de foto's met spiegeling spreken mij altijd erg aan. En dat paarse zwammetje heb ik ook wel eens gezien, je hebt het mooi vastgelegd.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Coby...

    een interessante blog...
    leuk om die dingen te weten..
    ze laten de natuur daar dus gewoon veranderen, want
    de bomen redden het dus niet!!..Mooie blog, waarvan
    ik de 2 laatste foto wel echte Bjoeties vind!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland