Een uur uit het leven van een Buizerd

Onlangs was ik weer eens een dagje op stap met Ben, een mooie dag, maar opvallend weinig dieren die we konden bewonderen. Wel zagen we een Buizerd die zich, lange tijd liet bekijken. Weliswaar een beetje te ver weg voor echt heel mooie foto's maar een leuke serie die het gedrag van de Buizerd laat zien.





Toen we de Buizerd ontdekten zat hij op een heel mooi plekje en een prima afstand voor fraaie opnamen. Helaas dacht de Buizerd daar anders over en na slechts enkele opnamen besloot de vogel dat het genoeg was. Ik had graag nog wat opnamen gemaakt op deze plek maar ja je hebt het niet altijd voor het kiezen in de natuur.


De Buizerd verdween niet helemaal uit beeld, maar ging aan een slootkant zitten. Helaas dus eigenlijk te ver weg voor mooie foto's. Toch ben ik blij met deze reeks want het geeft een mooi beeld wat een Buizerd zoal doet. De Buizerd vond de afstand tussen ons blijkbaar prima want hij bleef daar mooi zitten hoewel we wel af en toe even goed geobserveerd werden door de roofvogel.



Maar liefst een uur zouden we kijken naar de gedragingen van deze Buizerd. We hoopten natuurlijk dat de Buizerd een muisje of andere prooi zou gaan zoeken. En wie weet zou hij ook nog wel wat dichterbij komen. Maar de Buizerd was niet erg jaaglustig, wellicht had hij al gegeten. De Buizerd leek moe te zijn en geeuwde regelmatig even uitbundig, iets wat ik nog niet eerder had gezien en wat ik nu voor het eerst kon vastleggen.



Er werd ook even flink gewerkt aan de klauwen. Met de snavel werden de nagels goed onder handen genomen, de klauwen zijn natuurlijk een heel belangrijk gereedschap voor een Buizerd. Ik blijf me altijd weer verbazen dat dieren weten wat ze moeten doen om hun lijf in goede staat te houden. Mogelijk leren ze het door de ouders na te doen, wellicht weten ze ook dingen wel instinctief. Hoe dan ook ik vind het boeiend om naar al dat gedrag te kijken.



Er werd nog maar eens scherp rond gekeken door de Buizerd. Hij hield zijn omgeving uitermate goed in de gaten maar ook nu kwam hij niet echt tot actie maar werd er  opnieuw gegeeuwd. Je kunt zo mooi zien hoever zo'n snavel open te sperren is. De onderste foto vind ik grappig het lijkt wel of hij heel hard roept, maar het was dus geeuwen.





Als je vaak dieren observeert, leer je allerlei gedrag te herkennen. Het grappige is dat je met wat oefening aan een Buizerd kunt zien dat ie van plan is om te gaan poepen. Hij buigt langzaam  voorover, zet zijn veren op en richt de staart omhoog.Vervolgens kun je er op wachten dat er een straal poep wordt geproduceerd. Heel vaak is het zo dat een een Buizerd hierna de plek verlaat en weer op jacht gaat, maar dat was nu niet het geval, hij bleef gewoon op zijn vaste stekkie.




Blijkbaar was het tijd voor een grote beurt want na het bijwerken van de nagels en het poepen werd er ook nog uitgebreid gepoetst aan het verenkleed. Ik heb al eens vaker gezegd dat dat een van de belangrijkste bezigheden is van een vogel. Een verenkleed is voor een vogel van levensbelang. Het zorgt er onder andere voor dat de vogel goed vliegen kan en de veren zorgen er ook voor dat de Buizerd op temperatuur blijft. Kortom het is heel belangrijk om de veren in goede conditie te houden en een vogel besteedt dagelijks dan ook heel wat tijd aan het onderhoud van zijn verenpak.
Nadat we een uur bij deze Buizerd hadden gestaan besloten we dat het mooi geweest was, helaas dus de Buizerd geen muisje zien vangen en geen vliegbeelden. Maar wel een mooi uur meegemaakt uit het leven van deze fraaie Buizerd, een heerlijk uurtje natuurbeleving.

Reacties

  1. Wat een geweldige serie van deze buizerd.
    Echt genieten is dit.
    Ik heb het ook nog nooit gezien dat een buizerd zo gaapt, deze deed het een aantal keren volgens mij.
    Het poetsen is ook altijd mooi om te zien, wat je al zegt het schoon houden is belangrijk voor ze.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig het gedrag van de buizerd vastgelegd Coby.
    Erg mooi om hem te zien gapen,ik heb genoten van je foto's.
    Had ze graag zelf gemaakt ;-))

    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een beetje geel vind ik deze serie wel maar afgezien daarvan...top!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Coby
    wat zijn dit mooie belden ban die buizerd en zo mooi dicht bij topi
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat apart, Coby, een geeuwende Buizerd. Erg mooie serie, maar ook een boeiend verhaal. Ik heb het met plezier gelezen. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijke beelden van de Buizerd mooi om dit zo een tijdje te volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ben het roerend met je eens Cobie , ik heb van veel Vogels juist al hun bezigheden vast gelegd omdat dit zeer interessant is om de mensen te laten zien wat er in het leven van een Vogel allemaal gebeurt , meest lopen ze er aan voorbij , maar je leert ze zo goed kennen als je er de tijd voor neemt !!
    Jij hebt dit prachtig vastgelegd !!
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze serie kan wedijveren met bewegende beelden! Door je informatie en de foto's tezamen is het net of ik er live bij aanwezig ben :)
    Mooi om zo'n grote roofvogel zo lang te kunnen observeren.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ondanks dat de buizerd er niet zo heel veel zin in had, hele mooie foto's. Voor mij is de eerste foto toch favoriet.

    Groetjes,
    Renée

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is al een hele toer om een roofvogel goed op de foto te krijgen. Meestal vertrekken ze al als je nog op grote afstand bent, Jullie hebben het het toch wel getroffen met deze buizerd. Natuurlijk wil je meer, maar het lijkt mij dat je hier toch heel tevreden mee mag zijn. Een schreeuwende buizerd kende ik vanzelfsprekend al, maar een geeuwende is nieuw voor mij. Mooie serie.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Schöne Aufnahmen von diesem jungen Greifvogel. Er scheint nach seiner Mama zu rufen. So wirkt es auf den Fotos.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi, Coby,

    Wat weer een mooi buizerd verhaal. Zo te zien had hij nog niet zo lang geleden al een maaltijd gehad en dus nog geen zin een nieuwe verse muis.

    Groet,

    Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Knap hoe je dit van grote afstand voor elkaar gekregen hebt, heel mooi om op deze manier de buizerd te mogen observeren.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk uurtje geweest om de buizerd zo in de gaten te houden, met hele mooie plaatjes.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  15. haha, ik had het al gehoord van Ben.
    prachtige serie Coby! vooral dat ie je recht aankijkt... wow!
    en die geeuw heb je ook geweldig vastgelegd!
    wat een genietmomenten weer.
    groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Coby....

    zo zie je maar weer, de natuur
    laat zich echt niet dwingen, ze doen de dingen op hun eigen
    manier!!!
    Maar je hebt er weer van kunnen leren en ondanks dat
    hij zover weg zat, vind ik de foto toch erg goed gelukt hoor..

    gr.Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Jij vind ze dan minder mooi maar ik vind ze echt heel erg mooi Coby.
    De kleuren zijn mooi helder en ja kan de Buizerd ook heel mooi zien.
    Hij is helder en vooral de foto's met zijn snavel open vind ik echt heel gaaf :-)
    Ook zijn hele poetsritueel heb je prachtig vastgelegd.
    Echt een mooie serie en deze foto's zijn echt de moeite waard hoor.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bijna meditatief, zo'n uurtje met een buizerd :) Bijzonder om te zien dat hij zo geeuwt, ik wist niet dat vogels dat ook doen!

    Groetjes,
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een mooi verslag, met prachtige foto's erbij. Grappig die geeuwende buizerd.
    En het is gewoon genieten, ik begrijp heel goed dat jullie hier een uur naar hebben zitten kijken, zou mij ook wel lukken.
    Prachtig om mee te maken.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Lijkt me een heerlijk uurtje geweest te zijn, ook al bleef de jacht uit en had je de stek liever wat dichterbij gehad. Je foto's zijn mooi geworden. Toch een leuk moment, zo'n ongegeneerde geeuw!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Leuk zo'n observatie. Leer je inderdaad veel van en dat is een volgende keer weer fijn. Ik had eerst de foto's in de vergroting bekeken en pas daarna de tekst gelezen. Ik dacht dat hij zat te roepen, maar hij was dus moe. Je staat er niet bij stil dat vogels ook gapen.
    Leuk bericht, Coby.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat weer een prachtige serie Coby. Zonder tekst zou je bijna denken dat hij bij de geeuwende foto, waar hij je recht aankijkt, als een superster om zijn privacy vraagt, hahahaha!! Bedankt dat wij weer mee mochten genieten van observatie van deze prachtige vogel! Vr. gr. J.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland