Insecten op het Dwingelderveld

Dit is het vierde en laatste blog van mijn struintocht door het Dwingelderveld met boswachter Albert Henckel die ik maakte op 26 juli.
In deze laatste blog is er aandacht voor de kleine beestjes die we onderweg zijn tegengekomen.

Gentiaanblauwtje
Paartje Heideblauwtjes boven vrouwtje onder mannetje

Aan het Gentiaanblauwtje en het Heideblauwtje heb ik al een complete blog gewijd, maar ze zijn zo mooi dat ik ze toch graag ook nog weer een plekje geef in deze laatste blog. Wie de eerste blog gemist heeft of nog eens deze mooie soorten uitgebreid wil bekijken met de informatie die kan klikken op deze blog.

Gewone Heispanner

Gewone Heispanner
Roodbont Heide-uiltje

Roodbont Heide-uiltje

Naast de blauwtjes waren er nog  meer vlindersoorten te bewonderen, zoals twee nachtvlindersoorten die je op de heidevelden kunt aantreffen. De eerste is de Gewone Heispanner  (Ematurga atomaria) een heel algemene soort die in allerlei kleurschakeringen kan voorkomen, op de foto zie je een vrij lichte variant.
Een heel mooie soort die je wat minder vaak ziet is het  Roodbont heide-uiltje  (Anarta myrtilli) een prachtig getekend vlindertje met een opvallende mooie donkerrode kleur.
Beide soorten kun je tegenkomen op de zandgronden en in de duinen.

Heidesabelsprinkhaan
Houtpantserjuffer
Gewone Mestkever

Hoewel we niet specifiek op zoek waren naar kleine beestjes, kom je toch van alles tegen op zo'n middag. Zo zag ik terwijl we de Beenbreek aan het fotograferen waren ook onder andere een Heidesabelsprinkhaan (Metrioptera brachyptera) een soort die ik zelf nog niet eerder had gezien, dus ik vond het leuk om die aan te treffen, geen beste foto overigens, het beestje in zijn natuurlijke omgeving zullen we maar zeggen.
Libellen zijn er ook volop rond de vele vennetjes, hier een Houtpantserjuffer (Chalcolestes viridis) een mooie soort met de glanzende groene kleur.
De Gewone Mestkever (Geotrupes spiniger) is een heel algemene soort die je overal aantreft waar mest te vinden is, leuk om een tijdje naar te kijken want ze zijn altijd heel bedrijvig.

Hooibeestje

Hooibeestje
Kleine Vuurvlinder

Kleine Vuurvlinder

Tot besluit nog twee vlindersoorten, het Hooibeestje (Coenonympha pamphilus) een soort uit de familie van de Zandoogjes. Lastig soms om al die verschillende Zandoogjes uit elkaar te houden en daarom goed om ze met zoveel mogelijk kenmerken vast te leggen om thuis nog eens goed te kijken wat het is.
De Kleine Vuurvlinder (Lycaena phlaeas)is een mooi en kleurrijk vlindertje, dat ik graag op de foto zet, ik vind ze heel fotogeniek en deze wilde ook behoorlijk goed meewerken.
Bij deze wil ik Albert graag nog een keer bedanken voor de mooie middag die we samen hebben gehad in het Dwingelderveld, dank voor het laten zien van al die mooie en bijzondere zaken in dit mooie natuurgebied. Wie de vorige blogs nog eens wil zien kan klikken op
Blog 1 Blauwtjes    
Blog2 Beenbreek
Blog3 Wolfsklauwen.

Reacties

  1. Mooie serie van de vlinders.
    Foto 6, 11 en 13 vind ik de mooiste.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh , oh , wat genieten we toch hé Cobie en dan ook nog eens na genieten van de mooie foto's HEERLIJK !!!!
    Ik vind ze allemaal mooi en ik heb genoten !!!
    Ook bedankt dat je nog even wil proberen om mijn insect te traceren ik vond het wel een bijzondere hé !!!
    grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het was een prachtige middag en leuk om daar met de foto's nog
      van te kunnen nagenieten.
      Het vliegje is een lastige ik vermoed dat het een soort boorvliegje is dat
      gallen veroorzaakt bij planten, maar heb zijn naam nog niet kunnen vinden.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. Jammer dat het alweer de laatste van de struintocht is,volgens mij is daar nog veel meer als ik je blog,s bekijkt,wat een weelde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha ja de laatste van deze struintocht, inmiddels heb ik al weer heel andere
      dingen afgestruind... maar je hebt gelijk het Dwingelderveld raak je niet uitgekeken.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  4. Super wat een mooie foto's. De natuur is echt prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige beestjes, stuk voor stuk plaatjes.
    Heeft de kleine vuurvlinder zulke grote ogen??
    Mooie serie! Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Kleine Vuurvlinder heeft inderdaad relatief grote ogen,
      ik vind het zelf een heel mooi diertje.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  6. Wat zijn de "kleine dingen" van de natuur toch prachtig. Heel mooi vast gelegd! Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Coby
    wat een soorten insecten hen je bij mekaar gefotografeerd
    mooie serie geworden.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een prachtig slot van je serie, Coby. Ook van deze aflevering heb ik weer genoten. Wat lijkt dat Heide-uiltje op het Muntvlindertje. Lastig om al die soorten uit elkaar te houden. Ik vind het met die Blauwtjes al zo moeilijk. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien lijken ze op de foto wat op elkaar, in werkelijkheid zijn ze toch echt
      heel verschillend, het Muntvlindertje is veel kleiner en het Roodbonte Heide-uiltje
      is dus groter en een echt uiltje met een harig lijfje en het rood is helder rood,
      een heel fraai vlindertje. Determineren is trouwens ook best lastig en leer je alleen
      maar om het veel te doen en overal zoveel mogelijk foto's met zoveel mogelijk kenmerken
      maken, zodat je thuis rustig de gidsen erbij kunt pakken.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  9. Hi Coby,
    Wat een fijne serie foto's heb je hier weer geplaatst.
    Mooi gebiedje met zeer fraaie soorten ook.
    Gr. Henk Schuurman

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het Gentiaanblauwtje en het Heideblauwtje staan nog op mijn lijstje Coby
    maar ik ben wel blij dat ik er hier al van kan genieten :-)
    Heel leuk zo'n excursie met de boswachter.
    Foto 6 (Roodbont Heide-uiltje) vind ik echt super maar ook foto 11
    van het Hooibeestje en foto 13, de Vuurvlinder met zijn roltongetje zijn de foto's die
    er voor mij bovenuit springen.
    Prachtig blog Coby en de hele serie was echt genieten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie serie van mooie beestjes. Met veel geduld en aandacht gemaakt.
    Mooie blog en dus heerlijk om naaar te kijken.

    groet,

    peter van de beek

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Pracht foto´s Coby, zoals altijd.
    Wat is het Roodbont Heide-uiltje een mooie vlinder, nooit gezien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat hebben jullie veel gezien. Het Gentiaanblauwtje is natuurlijk daarbij wel zeer speciaal. Ik ken verder geloof ik niemand die dat vlindertje wel eens heeft gefotografeerd. Het roodbont-heideuiltje is heel verrassend, wat een beauty.
    Een middag op stap heeft jou een paar prachtige series opgeleverd en daar hebben wij van kunnen meegenieten.
    Groetjes, Gonnie


    BeantwoordenVerwijderen
  14. Alweer een schitterende blog met foto's van de fauna op het Dwingelderveld, wat is het toch een prachtig gebied. Ik ben vooral onder de indruk van de gentiaanblauwtjes en dat prachtige rood bont heide uiltje, die soorten hebben we hier niet. Ook de twee heideblauwtjes heb je mooi zo samen.
    groetjes Ghtia

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dank voor al jullie leuke reacties en commentaren op de blogs van het Dwingelderveld.
    Diegenen die nog nooit in Drenthe zijn geweest zouden in ieder geval dit natuurgebied eens moeten bezoeken. Het is er nu ook heel fraai nu de struikheide begint te bloeien.
    Voor mij is het natuurlijk ook een bijzonder gebied omdat mijn vader er jaren werkzaam is geweest en daarom des te leuker om er met een oud-collega van hem uitgebreid doorheen te struinen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Coby,

    Wat een overdaad aan prachtige insecten. En erg fraai vastgelegd en dat je dat tijdens een wandeling 'even' doet vind ik wel knap hoor.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland