De koningin onder de vlinders...

Onlangs kreeg ik voor het eerst de gelegenheid om een Koninginnenpage (Papilio machaon) te fotograferen. Zomaar opeens zat hij hoog in de Vlinderstruik om zich te goed te doen aan nectar. Als kind had ik er wel eens eentje gezien, maar ik kan me niet mee herinneren wanneer ik er voor het laatst eentje gezien had.
Het was wel een wens om de Koninginnenpage ook eens goed te kunnen bekijken en nu het zo'n mooi vlinderjaar aan het worden is en ik zag dat hij ook al in Drenthe was waargenomen, keek ik er wel extra naar uit of ik er een zag.



En op 9 augustus zat hij dus ineens in de Vlinderstruik en hoewel ik de vlinder eigenlijk nog nooit goed gezien had zag ik al vanuit de verte dat het een Koninginnenpage moest zijn. Als de wiedeweerga ging ik naar buiten om te proberen deze schoonheid vast te leggen. In eerste instantie zocht de prachtige vlinder alleen maar de allerhoogste bloemen. Het was lastig om daar mooie opnamen van te maken en de afstand was dusdanig groot dat ik koos voor de 300mm lens in combinatie met de 1.4 converter.



De Koninginnenpage is met zijn spanwijdte tot ruim 7 centimeter een van de grootste vlindersoorten die we in Nederland kennen. De vlindersoort komt in Nederland schaars voor, alhoewel er plekken in het zuiden zijn  waar de vlinder steevast  voorkomt. Verder kan de vlinder wel in het hele land worden aangetroffen, maar hoe noordelijker hoe schaarser hij zich laat zien.


Prachtige vlinders zijn het met hun gele kleur en zwarte patroon en natuurlijk de mooie staartpunten aan de ondervleugels. Deze miste een staartpunt, er wordt wel veronderstelt dat de vlinder die punten heeft om belagers te foppen. Als bijvoorbeeld een vogel er naar pikt breekt het af en komt de vlinder met de schrik vrij. Wie weet is dat met deze Koninginnenpage ook wel zo gebeurd, hoe dan ook, in ieder geval is hij een van zijn staartpunten kwijt.



Afgezien van de ontbrekende staartpunt, zag dit exemplaar er heel gaaf uit en als hij zijn vleugels gesloten had en met de goede kant naar me toe zat leek hij zelfs helemaal compleet.
De vlinder bleef urenlang in de Vlinderstruik zitten en gelukkig koos hij af en toe ook wat voor mij aantrekkelijker bloemen uit. Het was prachtig om zo lang van dit dier te kunnen genieten en hem te observeren. Zo kon ik ook zien dat ze een heel mooie fladderende manier van vliegen hebben, die je bij andere inheemse vlinders niet ziet. Ik heb nog een poging gedaan om dat vast te leggen maar dat is niet gelukt.




Ik ben heel blij dat ik nu eindelijk eens de Koninginnenpage heb gezien en dan ook nog eens dicht bij huis.
Nu hebben we in de familie twee verhalen over een Koninginnenpage. Mijn moeder vertelt altijd dat ze eens een koninginnenpage uit de regenton heeft gehaald en van de verdrinkingsdood heeft gered.
Ze vertelt dan ook dat ze toen amper tijd had om het mooie dier goed te bekijken omdat het al snel wegvloog. Nu kan ook zij door deze blog op haar oude dag uitgebreid kijken hoe mooi Koninginnenpages zijn.

Reacties

  1. Hoi Coby
    wat heb je die vlinder mooi in beeld gebracht.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Coby,
    Hier (in het zuiden) komt hij inderdaad wat meer voor. Ik heb hem dit jaar ook gezien. Het zijn inderdaad Koninklijke vlinders. Heerlijk om zo uitgebreid de tijd te krijgen om hem te fotograferen. Zeker als je daar zo lang op hebt moeten wachten. Je hebt er een heerlijke serie van gemaakt.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, wat mooi Coby. Fit is wel de kers op de taart natuurlijk. Ik hoop toch zo dat ik 'm ook nog eens zal zien. Prachtige serie, waar ik heel erg van genoten heb. Enne.....misschien is dit wel de reïncarnatie van de door je moeder geredde vlinder, die je nu komt bedanken. Wie weet. Hij wist wel bij wie hij in de tuin moest landen. Precies bij de goede. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het schijnt dat ze toch wel steeds vaker te zien zijn in ons land dus wie weet krijg
      je hem toch ook nog eens te zien.
      En wie weet is ditinderdaad wel een bedankvlinder voor het redden van de andere vlinder, mooie gedachte!
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  4. Hoi Coby,
    prachtige serie van deze fraaie vlinder. Ik zag hem dit voorjaar veel in Oostenrijk. Hier heb ik hem nog niet gezien. Daarom is het extra genieten van die fraaie fotos.

    groet

    peter van de beek

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Coby,

    Lucky you!
    Schitterend, je hebt genoten en mooie plaatjes mogen maken.
    Het is een pracht van een vlinder. Hoop deze ook ooit eens te mogen fotograferen.

    Fijn weekeinde,
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb je deze beeldschone vlinder mooi gefotografeerd!
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Coby,

    Wat zit ik te genieten van jouw blog van deze geweldig mooie vlinder. Prachtig hoe je deze vlinder op verschillende fraaie foto's hebt weten vast te leggen. Je telelens heeft erg goed zijn werk gedaan. Zeker gaaf om ze eens in het echt te zien en zo'n serie foto's ervan kunnen maken. Zou ze zelf ook graag zo willen vastleggen hoor.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw, wat een prachtige foto's van deze vlinder zeg! Ik heb ze in Oostenrijk een paar keer gezien, maar daar waren ze veel te fladderig om ze mooi op de foto te krijgen. Heb stuk voor stuk genoten van jouw foto's. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mazzel Coby om zo'n prachtige vlinder te mogen/kunnen fotograveren.
    Ik geniet erg van je blog. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen dat je mee geniet van mijn blogs!
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  10. Wat een buitenkans, om jaloers op te worden. Ik heb genoten erg mooi!
    Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige serie van deze mooie vlinder Coby.
    Deze zie je nooit in de natuur, altijd alleen maar in vlindertuinen, goed te weten dat hij nu toch wel gewoon in de vrije natuur is gespot.
    Dat doet een mens goed.
    Fijne zondag, Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een feest Coby, om dichtbij huis urenlang deze prachtige vlinder te kunnen fotograferen!
    Je hebt er een schitterende serie van weten te maken, waarbij de je climax goed hebt opgebouwd, want kijkend van begin tot eind worden de foto's mooier en mooier, superserie!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ohhhh Coby, wat is dit gaaf zeg. Deze vlinder staat al heel lang op mijn wensenlijstje. En wat heb je hem mooi. Vooral op de laatste paar foto's, werkelijk een prachtige blog van de mooiste vlinder van Nederland.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat is dit geweldig mooi Coby.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige vlinder is dit en wat heb je hem weer mooi weten vast te leggen. Ik weet door jouw informatie nu ook hoe dat zit met die afgebroken vleugelpunt :)
    Geweldig dat deze vlinder nu ook hier in ons mooie Drenthe is gesignaleerd. Tot nu toe had ik heb alleen maar gezien in Spanje.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Cobie wat een groot Cadeau heb jij gekregen van de natuur !!!!!!
    Ik heb er een hier thuis die ik opgeraapt heb in griekenland en was overreden maar nu 20 jaar later nog in mooie staat !!
    Maar ik ga uitkijken naar een levende stuur je hem naar hier ?
    Please!!!!!
    grt,
    Annie,
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat genoegen heb ik voor twee jaar terug gehad in mijn tuin Coby, naderhand nooit meer gezien ;-((
    Nu had jij dan geluk, prachtige foto's heb je weten te maken.
    Fijn dat je moeder er nog van kan meegenieten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Joh, Coby! Jij hebt hem/haar wel vast kunnen leggen! Van de week zat er ook één in mijn vlinderstruik.
    Toen ik mijn fototoestel op ging halen en terugkwam was ie alweer letterlijk en figuurlijk gevlogen.

    Groet,
    Willy

    BeantwoordenVerwijderen


  19. Wat een prachtige opname van deze mooie vlinder.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Coby,
    Niet alleen houd jij veel van de natuur, volgens mij houdt de natuur ook van jou. Je krijgt namelijk toch steeds weer prachtige dingen voor je lens. Dit is echt genieten zo! Beetje moeilijk om dan met koolwitjes in eigen tuin weer tevreden te zijn hoor! Wat een prachtige vlinder is dit! Wat een leuk bezoek in je tuin.
    Groeten,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. 'Beste Coby,

    Als je toch eens wist hoe lang ik al naar deze vlinder op zoek ben. Ieder jaar ga ik op vakantie naar Frankrijk en deze vlinder zou daar algemeen moeten zijn. Nou, forget it. En voor jou landt hij gewoon even in een struik en gaat daar ook nog eens uitgebreid poseren. Wat een fantastische ervaring zo eventjes tussendoor. Als je er dan ook nog genoeg licht bij hebt, dan krijg je dit soort droomplaten. Heel erg mooi gedaan. Het is dan misschien wel zonde dat er 1 staartpunt ontbreekt, maar dat is een kleinigheidje
    Groetjes van een jaloers iemand ;-)

    René

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Coby.....

    je zal zo'n model maar in je tuin krijgen..
    in onze omgeving komt het beestje volgens mij niet voor..
    ze zijn zo mooi, ben een beetje jaloers op je..
    Mooi opnames heb je ervan kunnen maken en wat leuk dat je moeder
    het nu een op je blog kan bekijken..
    Prachtige blog!!

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtige serie van de Koninginnenpage, ik heb ze hier nog nooit gezien. Hoop ze over een week weer eens in Griekenland te zien???

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Coby,
    jij had graag naast mij gelegen zei je bij de slangen,
    maar ik had graag even in jou tuin gezeten bij deze Queen!!!!
    Wat een beauty is het toch ook. Die ontbrekende staartpunt
    denk ik er wel bij want voor de rest is het werkelijk een plaatje!!!
    Je kon hem ook nog heel mooi vastleggen. Echt heel gaaf deze serie.
    Wij er in juni speciaal voor naar Zuid Limburg gegaan maar niet een
    exemplaar gezien :-(
    Echt dikke complimenten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Buitenkansje Coby! Schitterende soort.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dank voor jullie leuke en enthousiaste reacties op deze blog. Ik begrijp dat het een vlinder is die bij veel mensen tot de verbeelding spreekt.
    En blijkbaar staat hij net als bij mij ook bij veel anderen hoog op de wensenlijst.
    Je ziet dat je er soms dus niet eens voor op stap hoeft om zo'n wens voor de lens te krijgen.
    Zo opeens kan ie maar voor je verschijnen...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Geweldig! Wat mooi! Heb er zo'n vijf jaar geleden één in de tuin gehad.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland