Watersnippen leven vaak verborgen

Bij mijn bezoek onlangs aan het Lauwersmeergebied trof ik er een groepje Watersnippen (Gallinago gallinago) dat daar zat te rusten en te foereageren.
Daar was ik blij mee want je krijgt niet alle dagen kans om deze doorgaans nogal verborgen levende vogels zo mooi te kunnen waarnemen en ook nog fraai te kunnen fotograferen.



De Watersnip is een steltloper van 24-28 cm en dat is inclusief zijn naar verhouding zeer lange snavel die tot 7 cm lang kan zijn. De poten van een watersnip zijn kort met lange tenen, waarmee hij goed uit de voeten kan op de drassige gebieden waar watersnippen het liefst vertoeven.



Ik zei al dat Watersnippen vaak  wat verborgen leven. Net als bijvoorbeeld Patrijzen gaan ook  Watersnippen plat op de grond liggen als ze onraad bespeuren. Ze vertrouwen er daarbij op dat hun prachtig getekende verenkleed zorgt voor voldoende camouflage. Als je vlak bij Watersnippen bent en ze nog niet had gezien, vliegen ze plotseling vlak voor je op om er met een schelle alarmroep zigzaggend vandoor te vliegen. Dat is me wel eens overkomen en ik moet zeggen dat ik dan ook schrok en tevens baalde dat ik ze weer niet had zien zitten.



De beste tijd om Watersnippen te zien is tijdens de voorjaarstrek van maart tot mei en tijdens de najaarstrek van september tot november. De Watersnip is ook nog wel een broedvogel in Nederland maar door het verdwijnen van veel geschikte broedgebieden door ontwatering zijn er nu nog maar rond de 1500 broedparen. Als broedgebieden hebben ze natte graslanden, laagveen en moerassige gebieden.



Watersnippen kunnen tijden lang samen in een groepje wat bij elkaar zitten dommelen. Er waren er nu ook wel die dat deden maar gelukkig was er ook volop actie en werd bijvoorbeeld het verenpak eens
even lekker opgepoetst. Met zo'n lange snavel kun je natuurlijk heel gemakkelijk bij je staartveren komen. Ik vind het altijd mooi om een tijdje naar dat gedrag te kijken en het is toch  bijzonder dat die dieren instinctief weten hoe ze hun verenpakje moeten onderhouden.



Watersnippen schijnen een prachtige baltsvlucht te hebben waarbij hun staart een belangrijke rol speelt. De buitenste staartveren worden door de luchtstroom in trilling gebracht waardoor een merkwaardig mekkerend geluid ontstaat, de Watersnip wordt daarom ook wel eens " Hemelgeit" genoemd.
Helaas heb ik zelf zo'n baltsvlucht nog nooit gezien of gehoord, maar deze Watersnippen lieten wel af en toe even zien hoe prachtig die staart wel niet is. Daar moeten de Watersnipdames toch wel zeer van onder de indruk raken dacht ik zo, het waren steeds heel korte onverwachte showtjes, zodat het lastig was om dit fraaie gedrag vast te leggen, maar het is gelukt.



Met hun lange snavel maken ze snel op-en-neer gaande bewegingen en duwen zo hun snavel diep in de zachte modderige grond op zoek naar wormen, slakken, kleine kreeftjes en insectenlarven.
Watersnippen kunnen 5 tot 10 jaar oud worden en hebben jaarlijks een of soms twee legsels van vier eieren. Het zijn zorgzame ouders die hun kinderen nog een tijdje blijven voeren.
En het zijn schitterende vogels waarvan te hopen is dat er een plek voor blijft om te kunnen broeden.
Het was een genoegen om ze zo uitgebreid te kunnen bewonderen en ik ben blij met de foto's die ik van deze fraaie vogelsoort heb kunnen maken.

Reacties

  1. Prachtig. Prachtig. Wat een voorrecht om met je mee te mogen kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Coby
    in een woord geweldige serie,
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Cobi...

    Wat een prachtige blog..Heerlijke foto's..
    het is zo'n mooi vogel..je het er mooie composities van gemaakt..
    prima gedetailleerde opnames. super mooie blog..

    fijn weekend en gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeetje, Coby, wat een unieke en prachtige serie is dit weer. Alleen al het feit dat je 'm zelf gezien hebt. En er dan ook nog zulke prachtige foto's van hebt kunnen maken. Ik ken een snip alleen van het oude honderd gulden biljet. Hele mooie foto's waar je best trots op mag zijn, vind ik. Fijn weekend. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie vogels Coby. Je hebt ze heel mooi gefotografeerd. Uniek dat je zo'n groep hebt getroffen, zeker als er nog maar zo weinig broedparen over zijn. Wat zul je blij zijn geweest met deze kans.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby,
    Wat is dit mooi om te zien. Ik heb nog nooit watersnippen voor mijn lens gehad, maar als ik dit zie hoop ik ze ook nog lens voor mijn lens te krijgen.
    Ik heb genoten van de prachtige foto's en je verhaal.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie uitgebreide serie van de watersnip ,de ene nog mooier dan de andere. prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig! Alweer een schitterende serie. Wat een geluk dat je deze vogels te zien kreeg en mooi dat wij weer mee kunnen genieten.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Coby,

    Het lijkt wel of de watersnippen dit jaar minder schuw zijn dan anders.
    Ik zie ze op veel blogs en fotosites voorbij komen en ook in het wild zie ik ze op dit moment met grote regelmaat.
    Maar wat een prachtige serie heb je gemaakt en ik kan goed begrijpen hoe blij je hier mee bent.
    Genieten hoor van deze schitterende vogel.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige foto's. Je laat me weer genieten. Wat een mooie vogel is de watersnip. Fijne zondag en groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige serie Coby, voor mij zijn foto 6 en foto 11 toppers.
    Fijne zondag nog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig Coby, wat een prachtige serie!
    Watersnippen zal ik niet zo snel tegenkomen dus geliet ik extra van jou mooie foto`s en verhaal.
    Ik hoop dat deze soort in Nederland kan blijven broeden, geweldige vogels zijn het.

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gossie Coby, wat heb je geweldige serie kunnen maken van deze watersnippen!
    Ik heb ze afgelopen winter voor het eerst goed kunnen zien, en ik was meteen erg gecharmeerd van deze prachtige vogels. Het mooi getekende verenkleed heb je op je haarscherpe foto's erg goed in beeld gebracht, en de zitten in zo'n mooie omgeving, die leidt niet af, maar vormt juist een prachtig totaalbeeld met de snippen.
    Hele dikke complimenten en groeten
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Kijk dit zijn duidelijk heel fraaie shots en niet de bewijsplaatjes, die we ook wel eens her en der voorbij zien komen (niet hier) in weblogland. Ik deel je werk in die zien dat je meer dan gewoon een foto maakt, maar een schilderachtig werk laat zien, dat is een groot verschil met de fotomomenten van alle dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hele mooie serie, haast een kleine documentaire. Wat geniet ik hiervan.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een schitterende serie van de watersnippen, zo mooi close en superscherp.
    Petje af, het zijn toch heel schuwe vogeltjes.
    Erg mooi, in hun omgeving vastgelegd.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dank voor jullie enthousiaste reacties op deze blog!
    Leuk om te merken dat de foto's en de informatie gewaardeerd
    worden. Ik ben zelf nog steeds heel blij met deze serie en
    de kans om deze prachtige vogels zo goed te kunnen bekijken.
    Fijn dat jullie er ook van hebben mee genoten...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Coby,
    Je hebt er hele mooie platen aan overgehouden. Het was heel gezellig en we hebben mooie dingen gezien volop genoten.

    Groetjes,
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat zijn ze mooi met de lange snavel. Leuk al die info die je erbij schrijft. Dank je Coby.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Schitterende vogels, schitterende foto's.
    Groet,
    Wilko Voordouw

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Nou.... hier ben ik toch best wel een beetje
    lichtelijk jaloers op hoor Coby. Wat een geweldig blog!
    Wij waren een paar dagen naar Texel en ik zag ze daar ook,
    maar veel en veel te ver. wat super dat jij er zo dichtbij kon komen
    of had je een telelens gebruikt?
    Geweldige kleuren en scherpte. Een werkelijk magnifiek blog.
    Complimenten.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Coby,

    Wat een heerlijke serie laat je hier zien van de Watersnippen. Ik had ze zelf ook nog nooit kunnen platen. Gelukkig kreeg ik ook een kans elders.

    Om eerlijk te zijn vind ik jouw foto's van de Snippen veel beter. Jou standpunt was waarschijnlijk ook lager.

    Deze fantastische Watersnip is gewoon een juweeltje om te zien met name door de goede camouflage.

    Foto 9 is helemaal top dankzij de pose.

    Bedankt voor het delen. Ik begreep uit eerdere berichten van je dat je behoorlijk trots bent op deze foto's...ik kan alleen maar zeggen: en terecht!!


    gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland