De Spreeuwen hebben weer hun prachtige winterkleed

Het afgelopen jaar heb ik een aantal keren leuke foto's kunnen maken van Spreeuwen (Sturnus vulgaris).
Hoewel ze niet altijd even geliefd zijn bij iedereen omdat ze zich bijvoorbeeld massaal op je fruitbomen kunnen storten of met honderden of zelfs duizenden in bomen kunnen overnachten en alles onder poepen wat zich daar onder bevindt.
Maar het zijn prachtige dieren en als ze met een hele zwerm door de lucht vliegen, is het toch ronduit spectaculair hoe ze telkens als op bevel met zijn allen van richting veranderen. Een prachtig gezicht hoe zo'n zwerm dan als het ware figuren vormt in de lucht.



Dit jaar is het me voor het eerst gelukt om foto's te maken van een Spreeuwengezin dat al een aantal jaren broedt in de eigenlijk voor Spechten bedoelde nestkast. De jongen kwamen op een gegeven moment  uit de nestkast kijken of pa en ma er al weer aan kwamen met lekkers.



Ik heb ook al eens eerder laten zien dat jonge Spreeuwen er heel anders uitzien dan hun ouders. In plaats van het glimmende kleurrijke verenkleed hebben de puber Spreeuwen een vrijwel geheel bruin/beige verenkleed. Als je niet beter wist zou je denken dat je met een heel andere soort te maken hebt. De meeste jonge vogels hebben overigens een verenkleed dat afwijk van dat van hun ouders.



Je ziet momenteel ook groepen Spreeuwen rondtrekken en  de jongen hebben inmiddels hun kersverse eerste prachtkleed. Toen ik deze foto's maakte scheen  de zon en dan zie je hoe kleurrijk dit winterkleed is. Het glanst in de zon en heeft dan mooie groene en paarse metallic-tinten en ze hebben opvallende witte punten aan de veren.



Je kunt zien dat het hier gaat om jonge vogels want aan de kop hebben ze nog een laatste restje bruine veren zitten van het jeugdkleed, dat zal later nog donker van kleur worden.
Het was  een hele kunst voor ze om op zo'n dun draadje te zitten en ik kreeg dan ook niet veel kans om foto's te maken. Ze waren het gewiebel zat en vlogen naar elders, maar ik ben tevreden over deze reeks.



Tot besluit nog twee foto's waarbij je kunt zien dat afhankelijk van de tijd van het jaar ook de snavel een andere kleur heeft. In de winter is de snavel donker gekleurd en ook de jongen hebben een donkere snavel. In het voorjaar hebben de volwassen Spreeuwen een gele snavel met een lichtblauwe onderkant.
Als je de komende tijd Spreeuwen ziet, geniet dan vooral als de zon schijnt even van het schitterende winterse verenpakje dat ze nu dragen!

Reacties

  1. Wat leuk, Coby, die foto's 1 en 2. En de jongen op de draad.....je ziet hoeveel moeite ze moeten doen om zich vast te houden. Hele mooie serie. Ik ben ook niet zo dol op ze, maar ik vind ze wel heel mooi. En je hebt gelijk, in de zon glimmen ze prachtig. Op jouw fotoserie zie je dat nog eens extra, vooral als je de foto's vergroot bekijkt. Fijn weekend. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Coby

    Dit valt mij ook altijd op bij spreeuwen dat ze zulke mooie kleurige
    veren hebben, lijkt wel kunst vooral als de zon erop schijnt...
    Mooie blog met prachtige opnames van deze schreeuwlelijkerds.
    vooral de 4 opnames waarop ze balanceren op het draad zijn
    prima gelukt...complimenten informatief ook weer een hoog gehalte

    Lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja hoor Coby,

    ik heb ook een blog klaarstaan met Spreeuwen omdat hun keuren zo mooi uitkwamen in de zon. Zie ik hier ook Spreeuwen. Maar eerlijk is eerlijk: Jou foto's hebben ene prachtige achtergrond ( bij mij zitten ze alleen op het steen). Ook je 1e foto met dat voeren is helemaal geweldig. Die op de waslijn zijn ook werkelijk prachtig.
    Compliment!

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Coby wat een heerlijke foto's van de spreeuwen.
    een spreeuw wordt vaak ondergewaardeerd, om dat het maar een "gewone" vogel is.
    Ik vind een spreeuw juist prachtig, ze hebben zulke mooie kleuren over het hele lijf en het verschilt ook nog in de zomer en de winter.
    Ik vind foto 7 een topper.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat van die snavels wist ik niet. dat heb ik weer van jou geleerd. Die winterkleedjes zijn ronduit prachtig. Ik verheug me er al op als een hele groep straks onze vlier komt leegeten. Mooie serie over deze onderschatte vogel, die ook nog eens zo goed allerlei geluiden kan imiteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby
    wat zijn het mooie vogels he,
    toch zie je ze niet zo veel meer.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie serie en het was mij al eens opgevallen hoe mooi spreeuwen zijn.
    Leuke info, de snavelkleur veranderd ook, dat wist ik nog niet.
    Als de zon schijnt.....mmm...ik hoop dat ie volgende week schijnt want we hebben een week vrij en ik hoop dan zeker nog de natuur in te gaan.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wonderful photographs, beautiful birds. I am greeting

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige serie van de spreeuwen Coby.
    Het zijn i.d.d mooie vogels met prachtige kleuren.
    Mooi dat je ze ook als jong kon fotograferen.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh Coby, op foto 7 laat je echt heel duidelijk zien hoe ontzettend mooi zo'n spreeuw is, erg leuk trouwens op dat draadje.
    Op de eerste foto heb je een erg mooi moment te pakken, met ook nog eens een prachtige achtergrond en wat een dynamiek in de vliegende vleugels, top!
    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een beetje een ondergewaardeerde soort vind ik altijd, want wat zijn ze mooi. Dat ze ook nog verschillende kleuren snavels hebben in diverse stadia en seizoenen wist ik niet. Mooie foto's plaats je er weer bij.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gave serie Coby, vooral op het draadje zijn prachtige foto`s.
    Hier in de buurt zie ik niet veel Spreeuwen maar toch moeten ze er zijn want tegen de avond maken ze mooie zwermen.

    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie serie heb je hiervan gemaakt en alweer lees ik informatie over deze vogels die ik nog niet wist, zoals de kleur van de snavel.
    Prachtige vogels zijn het, hoewel ze hier wel altijd de bessen opeten....

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow, Coby, ik ben helemaal weg van foto 1! Wat geweldig, dat jong valt bijna uit het nest, zo ver strekt hij z'n nek uit, je hebt heel goed het moment gepakt!
    De rest is ook mooi, prachtige kleuren hebben ze...
    Groeten, marion

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Coby,

    Ik vind dit ook zulke mooie zangvogels, helemaal als ze mooi in het zonlicht zitten. Wederom weer fraaie platen van deze Spreeuwen, vooral die met de rustige achtergrond komen zo mooi naar voren. Je zou inderdaad snel denken bij jonge spreeuwen dat je met een andere vogelsoort te maken hebt.

    Groeten,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland