Een dagje naar het Lauwersmeer

Het was al weer een tijdje geleden dat ik een bezoekje had gebracht aan het Lauwersmeergebied.
Op uitnodiging van Ben zijn we samen naar dit mooie natuurgebied geweest.
Dat je vogels zult gaan zien is zo'n dag wel zeker, maar wat je gaat zien is altijd afwachten en dat is toch altijd weer leuk, dat verrassingselement.

Kneu

Kneu

Kneu

Als eerste deden we de haven van Lauwersmeer even aan. Hier diverse soorten meeuwen en veel Visdiefjes, leuk om even naar te kijken, maar daar hebben we verder geen foto's van gemaakt. Wel zagen we een groepje kleine vogeltjes die we eerst niet goed herkenden, maar toen er even eentje mooi tussen de grassprieten uit kwam zagen we dat het een groepje Kneu's (Carduelis cannabina) was. Leuke vogels die je nog niet zo gemakkelijk goed voor de camera krijgt.

Jonge Witte Kwikstaart

Jonge Witte Kwikstaart

Vervolgens zijn we naar de Ezumakeeg gegaan en daar waren veel vogels, een flink aantal waren er behoorlijk ver van de vogelkijkhut verwijderd en niet te fotograferen, maar natuurlijk wel mooi te bewonderen met de verrekijker. Een aantal Witte Kwikstaarten kwam wel steeds vlak bij de hut en zo liet bovenstaande jonge Witte Kwikstaart (Motacilla alba) zich mooi vastleggen. Zo dichtbij zat ook een Porseleinhoen, maar die liep dusdanig verscholen tussen de vegetatie dat er geen foto van te maken viel, maar wel even gezien en dat was  pas voor de tweede keer dat me dat overkwam en daarom ben ik  blij met deze waarneming.

Rietzanger

Rietzanger

Rietzanger

Er zaten ook een paar Rietzangers (Acrocephalus schoenobaenus) vlak voor de hut, ze zaten elkaar achterna door het riet en bleven bijna geen moment rustig zitten, maar het is gelukt om er toch een paar opnamen van te maken.
Geen superfoto's maar ik ben er tevreden mee want het is een soort die je in Drenthe niet zo gauw tegen komt. En het was een mooi schouwspel, die gevederde acrobaten in het riet.

Kleine Plevier

Kleine Plevier

Blij was ik ook met de aanwezigheid van een aantal Kleine Plevieren (Charadrius dubius). Ik vind dat zulke amusante vogeltjes om naar te kijken, ze lopen voortdurend rond te dribbelen op zoek naar voedsel.
En ze zijn gewoon zo leuk om te zien, klein met zo'n mooi rond koppie. Helaas zie ik ze niet zo vaak en meestal is het dan ook nog te ver weg voor foto's. Maar nu kon ik er weer eens eentje mooi vastleggen en ook nog in een mooie omgeving zo met die gele bloemetjes, waar ik de naam niet van weet.

watersnippen

Watersnip

Het meest blij was ik met de aanwezigheid van een behoorlijke groep Watersnippen (Gallinago gallinago) die zich goed lieten fotograferen. Ik heb een flinke serie foto's kunnen maken van deze prachtige vogels waar ik zeer blij mee ben. Het is een vogel die vaker plotseling vlak voor je opvliegt, dan dat je ze zo mooi open en bloot vlak voor je ziet rondscharrelen.
Ik heb zoveel fraaie foto's kunnen maken, dat ik  nog een apart blog aan de Watersnippen zal wijden, maar hier alvast een voorproefje.

Reacties

  1. Wat heb je veel verschillende vogels gezien, Coby. Ik vind dat toch heel moeilijk om die goed te fotograferen, hoor. Die beestjes doen nooit wat je wil: even mooi poseren op een fotogeniek plekje. Mooi blog. Foto 8 vind ik de leukste en mooiste. De rietzanger net tussen het riet uit. Fantastisch. Fijne weekend. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het valt om de Duvel niet mee om dat vlugge gaatjes te fotograferen.
    Een prachtige oogst Coby.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldige serie Coby, veel verschillende soorten, en allemaal even mooi er op gezet, compliment.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Cobi...

    daar wil ik binnenkort ook nog eens langsrijden..
    Jij hebt er flink kunnen scoren..
    prachtige vogelopnames..
    Ben vooral weg van de snippen en de plevier...
    Prachtig scherpe opnames, goede composities en kleuren...

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  5. nou dit is toch wel heel mooi,zien is èèn maar dan nog een leuke foto,dat valt verdraaid echt niet mee,maar je hebt ons weer een hele serie laten zien,geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je bent echt goed he?
    't Blijft leuk en 't blijft genieten.
    Groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het moet voor jou heel leuk zijn om in een andere omgeving vogels te bekijken. Je komt daar toch andere vogels tegen dan in Drenthe. Het is weer een boeiend schouwspel voor ons geworden. Een fijn weekend en groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad leuk om af en toe een gebied te bezoeken met vogels die je in je eigen omgeving niet of veel minder vaak ziet.
      Lauwersmeer en eigenlijk de hele waddenkust is dan wel een van mijn favoriete bestemmingen. Niet alleen voor de vogels maar ook vanwege het heel andere landschap.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  8. Ja Coby, dit is natuurlijk zeer herkenbaar aangezien ik er een dag eerder al was. Zie je toch maar weer dat het per dag verschilt. Ik heb geen rietzangers gezien en al helemaal geen porceleinhoen. Ben benieuwd naar het vervolg.

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het leuke van de natuur is dat je altijd verrast wordt en nooit van te voren kunt
      inschatten wat je gaat zien. En niet alleen de vogelsoorten wisselen maar ook de weersomstandigheden laten een gebied er soms ook heel anders uitzien.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  9. Ha, ik verheug me al op ons uitje voor de komende week!
    Dit zijn weer mooie plaatjes. Wat zijn er toch veel verschillende soorten vogels en wat is het leuk om ze te observeren.
    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat komt vast goed daar aan de Waddenkust en wie weet wat we dan allemaal gaan zien en beleven. Ik heb er ook zin in!
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  10. Genieten, zo'n dagje Lauwersmeer. Altijd weer leuk en altijd weer met onverwachte verrassingen. Mooie Rietzangers!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuke resultaten ven jullie uitstapje naar het Lauwersmeer. Watersnippen, kneu's, rietzangers en witte kwikstaartjes allemaal soorten die ik nog nooit gezien heb en die nog op mijn wensenlijstje staan. Je zult wel dik tevreden zijn mt deze foto's.
    Fijn weekend, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik ben inderdaad best tevreden met deze foto's en met de vogels die ik allemaal gezien heb. Mooi gebied om eens naar toe te gaan en er zijn meer mooie gebieden aan de Waddenkust die de moeite waard zijn.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  12. Hoi Coby,
    Lauwersmeer lijkt me toch wel een heel mooi gebied, maar het is voor mij bepaald niet naast de deur.
    Die kleine vogeltjes heb je goed gefotografeerd, dat doe ik je niet na.
    Ik ben vooral gecharmeerd van het pleviertje, zo'n schattig vogeltje, en het zit zo mooi tussen de gele bloemetjes, hele mooie plaatjes!
    De watersnippen mogen er ook zijn, en ik zag daarvan inmiddels nog meer moois voorbij komen..
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Waddenkust zou jij je ook wel kunnen vermaken denk ik,niet alleen voor de vogels, maar er zijn ook prachtige landschapsfoto's te maken.
      En ja die kleine vogeltjes zijn wel gemaakt met de 500mm en dan ook nog met 1.4 converter. En dan nog gecropt, dus ook voor mij wel op de grens van wat kon, maar we hadden wel prachtige lichtomstandigheden.
      Dat pleviertje is ook wel een van mijn favorieten, zulke leuke vogeltjes en ook zo mooi oom gewoon een tijd naar te kijken
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  13. Allemaal bedankt voor jullie reactie en commentaren op deze blog. Ik waardeer dat zeer!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland