De eerste Wilde Zwanen weer gezien

Ik had er al even naar uitgekeken, maar op 10 december heb ik de eerste Wilde Zwanen (Cygnus cygnus) van dit seizoen weer in mijn omgeving aangetroffen. Van de drie soorten zwanen, die we in de winter in Nederland kunnen aantreffen, komt de Wilde Zwaan het minst vaak voor.
Vanuit Scandinavie en Rusland komen hier ieder jaar zo'n twee tot drieduizend Wilde Zwanen overwinteren.

Wilde Zwaan

Wilde Zwanen en Knobbelzwaan

De twee Wilde Zwanen trof ik aan in een groepje Knobbelzwanen (Cygnus olor). Het gebeurt vaak dat Wilde Zwanen en ook wel Kleine Zwanen (Cygnus bewickii) zich aansluiten bij Knobbelzwanen. Het is daarom de moeite waard om met een verrekijker een groepje zwanen goed af te speuren welke soorten zich er in bevinden. Dat kunnen natuurlijk allemaal Knobbelzwanen zijn, maar als je geluk hebt kan daar dus ook best een andere soort tussen zitten.

Wilde Zwaan

Wilde Zwaan

Net als Knobbelzwanen blijven ook de paartjes van de Wilde Zwanen hun hele leven bij elkaar, dus de twee Wilde Zwanen die ik aantrof is ook ongetwijfeld zo'n hecht paartje.
Wilde Zwanen kunnen net als Kleine Zwanen zo'n tien jaar oud worden, dat is een stuk minder dan de Knobbelzwanen, die een leeftijd kunnen bereiken van wel vijftien tot twintig jaar.

Wilde Zwanen en Knobbelzwaan

Wilde Zwaan en Knobbelzwaan

De Wilde Zwaan is het makkelijkst te onderscheiden van de ongeveer even grote Knobbelzwaan door het verschil in kleur van de snavel. Verder staat een Wilde Zwaan vaker met een rechte hals, terwijl de Knobbelzwaan zijn hals vaak in een karakteristieke S- bocht houdt.

Wilde Zwanen

Kleine Zwanen

Het verschil met de Kleine Zwaan vind ik persoonlijk in het veld best lastig te zien. De Kleine Zwaan is best een stuk kleiner, maar ik vind het lastig om dat formaatverschil te zien. Ook heeft de Wilde Zwaan een langere hals dan de Kleine Zwaan. Een belangrijk verschil is ook de hoeveelheid geel aan de snavel, bij de Wilde Zwaan loopt dat door tot voorbij het neusgat en bij de Kleine Zwaan is er minder geel.

Wilde Zwanen

Wilde Zwanen

Wilde Zwanen

Vliegende zwanen vind ik een imposant gezicht, maar het opstijgen van die grote vogels is ook een belevenis om te zien. Het over land snelheid maken en daarbij die grote vleugels uitslaan, majestueuze dieren zijn het. Ik had al in de gaten dat ze wilden vertrekken, ik hoorde ze tegen elkaar keuvelen, wie weet hadden ze wel overleg dat ze dat turen van die fotograaf in die auto beu waren, wie zal het zeggen. Ze bezorgden me in ieder geval nog een paar mooie "opstijgfoto's".
Meer informatie over deze soorten zwanen, zie deze blog

Reacties

  1. Mooi Coby, altijd leuk en zeker die opstijg foto's. Ik vind zwanen altijd wat deftiger dan ganzen, ze kijken zo serieus. Ganzen zijn toch meer snatertantes.
    Maar beide, graag geziene gasten.
    Groeten,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi Coby, deze serie met wilde zwanen! Hier in de omgeving heb ik alleen kleine zwanen gezien, ik kijk wel uit naar de wilde zwanen.
    De opstijgende zwanen zijn prachtig, maar de foto met de koppen zo mooi achter lekaar is mijn favoriet.
    Groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Coby,
    Geweldig om de Wilde Zwanen weer te zien. Ik geniet er in de Amsterdamse Waterleiding Duinen altijd zo ontzettend van, ze zijn zo mooi, ik word altijd al blij als ik ze hoor.
    Je hebt er een uitgebreide serie van kunnen maken, zo'n mobiele schuilhut werkt toch wel goed, prachtige foto's weer, en ja, dat opstijgen is machtig mooi!
    Fijn dat je ook nog even wijst op de verschillen tussen de kleine en de wilde zwaan.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Coby,

    wat gaaf dat je die wilde zwanen bij een groepje knobbelzwanen zag. Ik moet zeggen dat ik je serie ontzettend mooi vind.

    Die opvliegende zwaan is echt een hele mooi foto.

    Groetjes, Helma

    OT Geeft niks dat je de naam van die vlieg er niet bij zet hoor. Ik had al gezien (was aan het speuren) dat er heel veel vliegen op leken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Coby,
    Prachtig zoals je ze er heb op staan. Heb ze vorige week gezien in de oostvaarderplassen, maar toen zaten ze heel ver weg.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Coby,

    Ik vind ze ook erg mooi en dan vooral door de fraaie gele plek op de snavel.
    Mooi verhaal weer erbij en vooral de opstijgende zwaan is zo mooi om te zien.

    Groetjes en fijne feestdagen,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Coby,
    Een interessant blog, de kleine zwaan kende ik nog niet. Ik vind het altijd een machtig gezicht om die zware vogels te zien opstijgen.
    Hoop ze gauw weer eens te zien.

    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby,
    Geweldig om de Wilde Zwanen weer te zien
    in de awd is hij nog niet.
    ik zie de wilde zwaan en de kleine wilde waan bij je op de foto er mooi
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh wat mooi! Vooral die zwanen met die koppen zo bij elkaar en dan het opstijgen. Prachtige, sierlijke vogels zijn het. Ik vind ze er ook wat liever uitzien dan de knobbelzwanen. Je hebt er weer een mooie serie van gemaakt.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie sierlijke vogels zijn het, wat een mooie serie heb je weer weten te maken.
    Had het verschil laatst op tv in een serie gezien.
    Altijd mooi om te weten.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Kijkend naar deze foto's hoor je het altijd weer betoverende geluid, je voelt de koude wind uit het hoge noorden op je af komen. Dit is pure natuurervaring! Fantastisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja ze zijn er hier ook al weer maar omdat het weer zo druilerig is, weinig zin om er op uit te gaan. Deze serie is in ieder geval zalig...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een serie van alweer wat jaartjes terug...maar erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland