Grote Zilverreiger verschalkt muisjes

Onlangs was ik getuige van een Grote Zilverreiger die druk aan het jagen was op muisjes en dat ging hem goed af,in redelijke korte tijd zag ik hem zeker drie muisjes scoren. In de buurt had een Blauwe Reiger hetzelfde plan, maar dat was volgens mij een jong nog wat onervaren exemplaar, die het prooien vangen duidelijk nog wat beter moest leren.



Als ik een Grote Zilverreiger zie verbaast het me steeds weer hoe het kan dat er een vogel in de natuur rondloopt die voorzien is van zo'n opvallende sneeuwwitte kleur, waardoor het dier al van grote afstand is waar te nemen. Als er echter sneeuw ligt is ie natuurlijk wel enorm in het voordeel... nou ja hoe het ook is, ik vind het prachtige vogels.




Iedere keer als de Grote Zilverreiger een muisje wist te vangen kwam de Blauwe reiger er met grote vleugelslagen aangevlogen en probeerde dan te vergeefs een hapje te bemachtigen. Een kansloze missie uiteraard, maar wel een prachtig schouwspel waar ik erg van heb genoten.


Een en ander speelde zich helaas wel behoorlijk ver bij me vandaan af, zodat ik zelfs met 700mm brandpuntsafstand nog flink heb moeten croppen, voordeel is dat je zo een serie krijgt waarbij je de dieren wat meer in hun omgeving ziet. Ik had eigenlijk wel graag iets minder afstand gehad, maar mogelijk krijg ik nog wel een herkansing nu er toch zeker een vijftal Grote Zilverreigers in mijn omgeving lijken te gaan overwinteren.



En iedere keer was het weer hetzelfde liedje, de Grote Zilverreiger, die weer met succes een muisje uit het gras wist te plukken en en de Blauwe Reiger, die dan weer een vergeefse poging deed om de muis die reeds lang in het strotje van zijn rivaal was verdwenen nog te bemachtigen.



Uiteindelijk gaf de Blauwe Reiger het op en ging ineengedoken bij een watertje zitten en ik heb hem er niet op kunnen betrappen dat ie alsnog iets eetbaars heeft kunnen vangen.
De Grote Zilverreiger bleef statig in de wei rondstappen en was dus meerdere malen succesvol.
Een mooi middagje was het, waarbij ik nog meer soorten vogels tegenkwam, maar die komen aan bod in andere blogs.

Reacties

  1. Geweldig! Ik kan me voorstellen dat je erg genoten hebt van dit schouwspel. Schitterende vogel, die Zilverreiger. Die zie je niet zo vaak.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een hele mooie foto serie van die reiger.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Coby,
    Altijd jammer dat je bij zo'n mooi schouwspel zo ongeveer op de achterste rij stoelen van het theater zit, maar gezien de grote afstand heb je er echt nog goede plaatjes uitgehaald. Dat had ik beslist niet voor elkar gekregen, dus hulde!
    En vijf zilverreigers bij je in de buurt, ja, dan worden we binnenkort vast wel getrakteerd op meer.
    Wat betreft aktie scoren de eerste foto's, qua schoonheid ga ik helemaal voor de laatste, prachtplaat!
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige serie, lijkt me heel mooi dat op een afstand in de gaten te houden en op de foto te krijgen.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi serie Coby, je hebt het schouwspel mooi in beeld gebracht.
    700mm, is dat niet loeizwaar?
    Ik vind ook de Blauwereiger die zo mooi in de lucht hangt een topper.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi serie Coby, je hebt het schouwspel mooi in beeld gebracht.
    700mm, is dat niet loeizwaar?
    Ik vind ook de Blauwereiger die zo mooi in de lucht hangt een topper.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Coby,

    Tja afstand is vaker een probleem bij onze tak van fotografie, maar 700 mm is niet niks. Werk je met een converter?
    Leuk om dit te volgen. De vangst is duidelijk zichtbaar.
    Hopelijk vangt de reiger zelf ook nog iets, anders ziet het er slecht voor hem uit.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze serie is met 500 mm en 1.4 converter. Dat maakt 700mm en is natuurlijk heel veel en moet natuurlijk genoeg zijn, maar ja, ook dan zit er wel eens wat (bijna)buiten bereik...
    Wat het gewicht betreft, hier sjouw ik echt niet mee, maar gebruik ik vanuit of bij de auto. Toestel op het dak van de auto leggen wil ook heel goed.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat wil lukken Coby, :-)
    Een zeer mooie serie heb je ervan gemaakt, met prachtige foto's!
    Veel cropwerk, ik kan er over meespreken, met een schitterend resultaat!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat mooi om te zien.
    Heb de zilverreiger wel eens gezien, maar nooit op de foto gekregen.
    De blauwe reiger komt hier wel in de tuin bij de vijver, zag vandaag ook een muisje lopen bij het vogelvoer, laat hem die maar opeten ;-)
    Wat mooi dat je er getuige van was, jammer dat ze zo ver weg zaten,misschien krijg je een herkansing.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Coby,

    die vraag die jij jezelf stelde vroeg ik me ook steeds af als ik zilverreigers zag. Ze zijn werkelijk spier en spierwit en totaal niets verhullend voor anderen.

    Je hebt een hele leuke serie neergezet met een muisjes vangende witte en ook een blauwe reiger :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi Coby,

    Found your blog through Helma's blog comments. Very nice pictures of these two birds (grande aigrette and grand heron).
    I am also a blogger and a birdwatcher. I will follow you and also on Twitter (MoiCLouLou).

    Greetings from Canada,
    Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  13. 700 mm: wauw. Wat een prachtige serie, vooral met het verhaal erbij! Je zult er zeker van genoten hebben!
    Groeten, marion

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een leuke show! Lijkt me echt genieten en tegelijkertijd vreselijk balen dat je niet dichterbij kunt komen. Leuk dat je zilverreigers als buren krijgt!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Coby,

    Mooi schouwspel!
    Die blauwe reigers zijn ruziezoekers, bij ons achter proberen ze regelmatig het voedsel van de ooievaars te stelen. Wat meestal ook niet lukt. :-)
    Prima vastgelegd.
    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een prachtige vogel die grote zilverreiger. Het valt me op dat ie steeds meer te zien is. mooie foto's. Ook leuk dat je beide reigersoorten op 1 foto hebt samen.
    goetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi om te zien, Coby. Ja zo'n zilverreiger is moeilijk vast te leggen. Ze vliegen hier (Nieuwkoops Plassengebied) wel eens over, maar voordat ik dan mijn camera heb is de vogel weer vertrokken. Prachtige serie! Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. mooi hoor, die foto´s! zo te zien aan de naam is er ook een kleine zilverreiger? Hoe groot is die ongeveer en waar komt ie voor? Ik heb namelijk vanuit de trein vogels gezien die verdacht veel op die reiger lijken, maar volgens nhan komen in Vietnam geen reigers voor...

    Liefs,
    anne

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Anne je vraagt naar de Kleine Zilverreiger, die bestaat inderdaad en komt ook in Nederland voor,ik heb ze op Texel wel gezien.
    Ik denk dat er vast ook wel Reigersoorten in Vietnam zijn, bij de rijstvelden bijvoorbeeld, dus maar goed uitkijken en dan vastleggen... In Nederland hebben we natuurlijk ook meer reigersoorten, ook kleintjes zoals de Kwak, die jij samen met mij hebt gezien.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Coby, Het verbaast mij ook wel eens hoe spierwit deze Zilverreigers blijven. Opvallen doen ze zeker, misschien dat ze daarom ook zo schuw zijn. Ondanks de grote afstand heb je ze er toch mooi kunnen vastleggen. Ik heb ze dan wel van dichtbij mogen vastleggen vanuit de vogelkijkhut in OVP, maar toen was het dus erg mistig. Ik kijk graag naar deze Reigers, en helemaal als ze aan het jagen zijn.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland