Grote Zilverreiger en Kokmeeuw - Sneeuwwitte vogels in de Sneeuw

Het is een uitdaging om witte vogels in de sneeuw vast te leggen. Je krijgt daar niet zo heel vaak de kans voor, maar nu er al zo lang sneeuw ligt, doet zich af en toe toch een gelegenheid voor.
Ik heb al eens aandacht besteed aan de Zilverreiger die druk aan het visjes vangen was, maar een mooie foto van een witte zilverreiger in de sneeuw heb ik nog niet laten zien.
Ik ben erg bij met de foto's die ik onlangs heb kunnen maken en ik zou zeggen geniet met me mee...


Ik zat vanuit de auto te speuren naar andere vogels toen deze Grote zilverreiger aan kwam vliegen. Hij landde zo dichtbij dat hij in eerste instantie niet eens helemaal in het  beeld paste. Met met zijn lange poten stapte hij bedaard bij de walkant naar beneden. Je kunt hier mooi de lange tenen van de vogel zien met de scherpe nagels.


Het is onvoorstelbaar eigenlijk dat hij zo maar in dat ijskoude water kan staan zonder zijn poten te bevriezen of ten onder te gaan aan onderkoeling. Ik vond het in de auto al frisjes genoeg en kreeg koude vingers ondanks mijn handschoenen. Zo tegen de sneeuw kan je zien dat de Grote zilverreiger inderdaad 
sneeuwwit is.
Mogelijk voelde hij zelf ook wel dat ie een mooie schutkleur had want hij leek minder schuw dan ik anders wel eens mee maak.




Ook heb ik  nog een aantal prachtige foto's kunnen maken van Kokmeeuwen. Deze lieten zich heel dicht naderen en hadden het erg druk met poetsen en wat mot met elkaar maken.
Meeuwen vind ik overigens ontzettend lastig uit elkaar te houden,met uitzondering van de Kokmeeuw die kan ik wel goed herkennnen.
Meeuwen hebben een zomerkleed en een winterkleed. De Kokmeeuw heeft in de zomer een kenmerkende zwart/bruine kop maar in de winter heeft hij een witte kop met alleen twee donkere oorvlekken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland