Pittige spruiten met zoete aardappel

Waarom een blog over pittige spruiten met zoete aardappel? Op 1 januari 2018 ben ik een 365- dagen fotoproject begonnen waarbij ik iedere dag een foto plaats op Facebook over wat er voor en achter de schermen gebeurt bij Natuurkieker Natuur en Welzijn.
Dat betekent dat ik regelmatig heel andere foto's maak en over andere onderwerpen dan ik normaal gesproken doe.
Dag 17 heeft dus als onderwerp "pittige spruiten" en omdat de vraag kwam hoe het recept precies is van dit gerecht, heb ik besloten om er maar even een blogje van te maken.


Pittige spruiten met zoete aardappel is een heerlijk gerecht om op een koude winterdag te eten. Door de sambal wordt je heerlijk warm en de spruiten combineren heel goed met het zoet van de aardappelen en het frisse zoetzuur van de appel.

Wat heb je nodig aan ingrediƫnten:
500 gr spruiten
2 zoete aardappelen (bataten)
1 bakje kastanjechampignon
1 flinke zoetzure appel (bv Elstar)
2 kleine uien
2-3 teentjes knoflook
1 tl kerrie
1 flinke tl sambal manis (of naar smaak)
1 el olie
eventueel zout en peper naar smaak

Kook de spruiten in ca 10 minuten beetgaar, de tijd is afhankelijk van de dikte van de spruiten
Kook ook de zoete aardappel die je in plakjes of blokjes kunt snijden beetgaar in ca 10 minuten.
Houd er rekening mee dat deze ingrediƫnten later nog in de wok worden mee gewokt, laat het dus vooral niet te gaar worden!

Snipper de ui en fruit die samen met de knoflook en de kerrie enkele minuten in de olie. Voeg daarna de champignons toe met de sambal en bak dat enkele minuten en voeg daarna de appel toe.
Voeg tenslotte de spruiten en de zoete aardappel toe en zorg dat alle smaken nog even goed met elkaar kunnen vermengen.


Eet smakelijk!



Wil je de hoogte blijven van alle activiteiten, nieuws en tips van Natuurkieker Natuur en Welzijn, schrijf je dan in voor de Natuurkiekernieuwsbrief.

Reacties

  1. Kopietje gemaakt. Ga het zeker eens proberen.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel voor het recept, dat gaan wij heel snel proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijke combinatie! Om het wat eiwitrijker te maken zou je er ook een potje linzen of kikkererwten aan kunnen toevoegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hm, ik hou niet van spruitjes, maar op deze manier klaargemaakt zou ik het best nog wel eens lekker kunnen vinden.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb het recept opgeslagen: het proberen waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lijkt me erg lekker, ik ga het zeker een keer uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank voor het recept Coby. Niet mijn favoriet spruiten maar op deze manier ... wie weet.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland