Nestkastjes schoonmaken voor de winter


Mogelijk heb je ook het genoegen gehad om vogelgezinnetjes in je nestkastjes te kunnen bewonderen. Nu in oktober doe je vogels een groot plezier door de nestkastjes schoon te maken.      Je biedt de wintergasten onder de vogels zo een comfortabele plek die in de winter als beschutte (slaap-)plek kan dienen.
Daarnaast is het voor jezelf ook nog eens heel interessant om te kijken wat er allemaal in zo'n nestkastje is achtergebleven.



In mijn tuintje heb ik een nestkastje dat eigenlijk ieder jaar wel wordt bewoont. Het is vaak een afwisseling van pimpelmezen en koolmezen. Dit jaar was de strijd wie er in het kastje mocht groot, de pimpelmezen leken te winnen, maar hun poging werd halverwege afgebroken, geen idee waarom.
Daarna hebben de koolmezen het alsnog bezet en er een kleurrijk geheel van gemaakt. En uiteindelijk is er een groot gezin koolmees uitgekomen.


Als je zo'n nestje eens even goed bekijkt dan ben je vast ook verbaasd wat er allemaal gebruikt wordt voor zo'n nestje.
Mos, takjes, grassprietjes, haren en in dit geval ook heel kleurrijke plukjes wol. Ik heb er echt bewondering voor hoe die beestjes van al dat verschillende materiaal zo'n nestje weten te bouwen.
Wij klagen dan wel eens over werkdruk en stress, maar zo'n vogelpaartje werkt zich  ook werkelijk een slag in de rondte en dat alles gericht op het zorgen voor nieuwe nakomelingen.
En dan hebben we het nog niet eens  over de inspanningen die ze daarna moeten verrichten om al die kleine hongerige jongen in dat nestje te voeden.



Ik vond het grappig met al die fleurige wol en besloot het nestje te bewaren en er in huis een vogel van keramiek op te zetten. Dat laatste bleek niet zo'n goed plan, want hoewel ik er wel naar had gezocht,  bleek er toch een niet uitgekomen eitje in het nestje te zitten (van de pimpelmezen?). Toen ik de stenen vogel op het nestje zette hoorde ik iets kraken en meteen rook ik een enorme stank.
Ik wist niet hoe snel ik met het nestje naar buiten moest gaan. Daar heb ik het eitje uit het nest gepeuterd. Grappig is dat op zo'n stinkend ei binnen de kortste keren dan vleesvliegen afkomen, die wel raad weten met zo'n verrot eitje. En het nestje, dat staat nu buiten uit te luchten en het is nog niet zeker of het alsnog binnen een plaatsje zal krijgen. De volgende dag was er van het eitje trouwens niet veel anders over dan nog een stukje van de schaal, de rest was 's nachts door een onbekende gast opgegeten.












Reacties

  1. Ons nestkastje is begin dit jaar druk bezocht door verschillende pimpels, er is zelfs een mooi nestje in gebouwd, maar daar bleef het dan ook bij. Geen idee waarom. Kastje al schoon gemaakt en volgend jaar weer nieuwe kansen...
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou kunnen dat het net in een heel slechte periode was met veel regen, dan laten ze het er wel eens bij zitten of een van de partners die door een kat oid wordt gegrepen. Hopelijk inderdaad volgend jaar wel een mooi mezengezinnetje.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. Wat een leuk onderwerp voor een blogje Coby. Leuk geschreven en mooi compleet gemaakt met foto's. Grappig dat het eitje in eerste instantie aan JOUW oog voorbij gegaan was. Ik dacht dat wat natuur betreft werkelijk niets aan jouw voorbij ging. Gelukkig kwam je er op deze manier snel achter. Over een maand had je je misschien rot gezocht naar waar die vieze geur vandaan kwam ;-)

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank René, ik vind het altijd leuk om wat informatieve blogjes te maken en die dan te combineren met mijn eigen ervaring. Het blijkt dus maar dat ik ook echt niet alles (direct) zie, gelukkig hebben we meer zintuigen tot onze beschikking en mijn neus werkt nog steeds naar behoren :-)
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook hier was er strijd tussen de pimpels en de koolmezen (alle jaren trouwens) en dit jaar wonnen de pimpels het. Maar helaas zijn deze voortijd bij het nest weggegaan :-((((( Ik maak het dan vaal al einde van de zomer schoon omdat ik weet dat de kool en/of pimpels er in gaan voernachten in de winter. Ik zie ze nu alweer om en om in de kast vliegen en weer gaan.
    Leuk en interessant blog met hele leuke foto's Coby :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi om te zien wat er allemaal in zit Coby.
    Helaas hebben we dit jaar geen huurders gehad bij de nestkastjes.
    Mooie foto's en uitleg.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland