Natuurbeleving als je visueel beperkt bent

Onlangs had ik een afspraak met iemand om te laten ervaren hoe ik natuurcoaching geef en hoe ik mensen de natuur laat beleven.
Op zich niets bijzonders zou je zeggen, maar deze persoon heeft een visuele beperking en mist dus een belangrijk zintuig als je de natuur wilt beleven. Voor mij als visueel ingesteld persoon kan ik me amper voorstellen hoe het zou zijn als ik de natuur niet meer zou kunnen zien en niet meer zou kunnen fotograferen.


Voor mij een uitdaging om hem ondanks zijn handicap een mooie natuurcoachingssessie en natuurbeleving  te bezorgen en te ervaren hoe zo'n sessie zal verlopen en wat er dan anders is.
Ik heb Wiebe leren kennen toen ik een ondernemerscursus volgde waar hij docent was. Hij was heel benieuwd wat mijn enthousiaste praatjes tijdens de cursus waard zouden zijn in de praktijk. Kortom we hadden allebei zo onze belangen bij deze afspraak en benieuwd hoe het zou gaan.



Allereerst hebben we een bezoekje gebracht aan de dit jaar als mooiste verkozen boom van Drenthe, een enorme zomereik in Beilen. Al sinds jaar en dag een indrukwekkende en opvallende boom, die in de volksmond bekend staat als "de dikke boom".
De boom staat aan een drukke weg dwars door het dorp, al het verkeer dat daar langskomt bleek voor Wiebe, die zijn gehoor sterk inzet om zich te oriënteren heel hinderlijk te zijn. Het maakte het lastig voor hem om zich volledig op de  boom te richten. Van te voren had  ik zelf al had bedacht dat het horen voor hem vermoedelijk heel belangrijk zou zijn en nu de bijgeluiden de natuurbeleving dusdanig beïnvloedden, besloot ik voor ons vervolg een ander natuurgebied te kiezen dan ik eerst in gedachten had.


In het gebiedje waar ik eerst naar toe wilde kun je vaak erg duidelijk het verkeer van de A28 horen en ik was er die dag al geweest en had ervaren dat dat nu ook het geval was. Ik besloot om daarom mijn plannen te veranderen en een plek te kiezen midden in het Dwingelderveld, ver genoeg bij verkeerswegen vandaan om uitsluitend de geluiden van de natuur te kunnen horen.
Het eerste stukje van het rondje dat we nu zouden maken bestond uit een betonpad, het eerste wat mij gevraagd werd was de vraag of we de hele weg over beton zouden lopen. Mijn ontkennende antwoord was een hele opluchting, want op een betonpad lopen was volgens Wiebe saai. De rest van de route ging heuveltje op en heuveltje af over zandpaden met veel boomwortels en het bleek dat hij dat niet eng vond, zoals ik een beetje vreesde, maar juist een prachtig onderdeel van de natuurbeleving die ik hem voorschotelde.




Naast het zien beschikt een mens gelukkig over nog meer zintuigen, we kunnen ook horen, voelen, proeven en ruiken. Al die dingen hebben we ook gedaan, we hebben staan luisteren naar de wind die zich verplaatste door de boomtoppen en wat Wiebe deed denken aan het zeilen waarbij je ook kunt ervaren hoe de wind zich verplaatst.
We hebben gevoeld hoe gemeen de stekels van de bolster van een tamme kastanje prikken en geproefd hoe de kastanjes smaken. Ik heb laten voelen hoe zwaar een natgeregend eekhoorntjesbrood was en hoe klein en teer de de paddenstoeltjes zijn die ik graag fotografeer.
We hebben goudhaantjes gehoord en de roep van grote bonte spechten, het geroffel van de spechten kende Wiebe wel en geniet daar altijd enorm van en nu weet hij ook hoe de roep van een grote bonte specht klinkt.



We hebben geroken aan diverse dennentakjes en opgemerkt dat een fijne spar heel anders ruikt dan een grove den. We hebben de bast van diverse bomen gevoeld en opgemerkt hoeveel variëteit ook daarbij is. Om bij een oude boom met spechtengaten te komen moesten we over allerlei stronken klauteren en bukken voor takken die in de weg hingen, maar dat waren voor Wiebe geen hindernissen, maar leuke uitdagingen.
Gedurende de wandeling ging het wandeltempo steeds meer naar beneden en kwam er steeds meer ruimte voor de beleving, mooi om te merken hoe dat op een gegeven moment heel natuurlijk ging. Terwijl we op de hurken bij een stronk met mos en kleine zwammetjes zaten en de zon op ons hoofd voelden schijnen bespraken we hoe we deze wandeling door de natuur beiden hadden ervaren.
Het mooiste compliment dat ik kreeg was de opmerking: "je hebt mijn visuele beperking volledig gecompenseerd met alles wat je me hebt laten beleven".
Voor mij was het ook een heel waardevolle ervaring waar ik met veel plezier op terug kijk, dank Wiebe dat je dit met me hebt willen ondernemen en fijn hoe jij hebt laten zien dat een visuele beperking natuurbeleving absoluut niet in de weg hoeft te staan.



Reacties

  1. Fijn dat je deze beleving zo mooi hebt kunnen overbrengen en dat jullie er beiden met elkaar van hebt kunnen genieten.
    Heel waardevol om van elkaar te leren hoe je de natuur kan beleven.
    Ik hoop dat ik nog een aantal jaren kan zien en fotograferen want ik heb ook een oog probleem en als ik niet meer kan zien dan ga ik aan dit blog van jou terug denken,dank voor je inspiratie......Groet Ingrid Stoffels

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je persoonlijke reactie Ingrid ik hoop ook voor jou dat je nog heel lang van je zicht mag genieten. Fijn te horen dat je het blog als inspirerend ervaart,je mag altijd contact met me opnemen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. Mooi gedaan, mijn gehoor gaat achteruit, ik hoor veel vogels niet meer.
    Daar is geen oplossing voor, maar zien, ik zou het niet willen missen.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik zou ook niet graag mijn gezicht willen missen Jan, toch was het voor mij een eyeopener hoe je dus met je andere zintuigen zoveel kunt compenseren.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. Mooi verwoord en beschreven, ogen en oren zijn héél belangrijke zintuigen. heb veel met mijn Moeder die op latere leeftijd in een rolstoel zat en blind was gewandeld. Ik, als vogelaar, lette dan zoals altijd op de vogels en als ik wat bijzonders zag vertelde ik dat in mijn enthousiasme. Hoor nog vaak in mijn hoofd de reactie van mijn Moeder; Ja, mooi maar ik kan dat niet zien. Deed me altijd pijn en deed me beseffen wat een rijkdom je hebt als je over alle zintuigen kan beschikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank Coen voor het delen van jouw persoonlijke ervaring. Het is inderdaad goed te beseffen hoe belangrijk je zintuigen zijn. Mijn belevenis laat overigens dus zien dat je door de andere zintuigen extra in te zetten, je in staat bent om het gemis van een zintuig (deels) te compenseren.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kippenvelmoment bij het lezen van bovenstaand verhaal. Hoe Wiebe jou heeft meegenomen in zijn wereld en hoe je daarvan veel geleerd hebt en hoe jij daardoor de grenzen heel snel voor hem ging verleggen. Jij wilde voorzichtig met hem door het bos gaan maar dat gaf eigenlijk te weinig echte natuurbeleving voor hem. Eigenlijk hebben jullie beiden veel van elkaar geleerd, wat zou het mooi zijn als mensen zich vaker zo openstellen voor elkaar dat ze daardoor dichter naar elkaar toegroeien. Het zou heel veel problemen kunnen voorkomen en mensen menselijker maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor jouw mooie reactie Mirjam, het klop dat we inderdaad van elkaar hebben geleerd, hoe mooi is dat! Mijn bedoeling is om dat als natuurcoach veel meer mensen op zo'n manier mee te nemen de natuur in, er is zoveel te leren in en van de natuur.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  6. Een schitterend verhaal. Mooi dat jullie je ervaringen op deze manier hebben kunnen delen. Ik kan me niet voorstellen hoe het leven is zonder zicht (of gehoor), al helemaal niet als je dat je hele leven al blind geweest bent. Leek me niet veel aan tot nu toe...
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Coby,
    Als je geen handicap hebt kan je je niet voorstellen hoe het is als je niets kan zien of horen. Gelukkig maar. Het moet daarom wel plezierig voor jou geweest zijn dat je voor een begeleiding hebt kunnen zorgen die erg gewaardeerd werd. Je bent een bijzondere ervaring rijker, en jouw gast ook.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig blog Coby. Toen ik de kop las, probeerde ik mij te bedenken hoe ik dat nou zou doen met iemand die blind of slechtziend is. Eigenlijk had ik geen idee moet ik bekennen. Nadat ik jouw verhaal heb gelezen, realiseer ik mij dat er inderdaad zoveel mogelijk is in de natuur en dat de beleving zonder (goed) zicht misschien wel intenser is dan met goed zicht. Helemaal wanneer er iemand zoals jij als gids meegaat, want jouw kennis van de gehele natuur is vele malen groter dan die van mij. Ik denk dat dit echt een gat in de markt is en dat je eens wat folders bij blindeninstituten en dergelijke moet neerleggen.
    Complimenten voor de manier zoals je het aangepakt hebt.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je fijne reactie René. Het was inderdaad voor mij een"eyeopener" te ervaren hoe iemand met een visuele beperking dezelfde dingen toch weer anders beleven dan wanneer je wel kunt zien. Heel fijn om die belevenissen uit te wisselen en dingen uit te proberen. De link van deze blog heeft Wiebe naar Visio (vereniging voor mensen met een visuele beperking) gestuurd, we zullen zien wat daar verder mee zal gebeuren.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  9. Hoi Coby,
    ik zou er niet aan moeten denken om niets meer te kunnen zien.
    Doof zijn is ook geen petje maar dan kan je nog alle kanten op.
    Wat ontzettend mooi om te lezen dat je Wiebe mee hebt genomen om de natuur te beleven zoals hij is. Ik ben er echt stil van maar ik voel me ook ineens weer heel rijk dat ik kan zien.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik ben ook blij dat ik zien kan Helma, maar tegelijkertijd was het ook een prachtige ervaring dat ik iemand die visueel gehandicapt is ook een volwaardige natuurbelevingswandeling kan bieden.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  10. Wat een mooi verslag en een geweldig compliment natuurlijk. Erg leuk om te lezen hoe je iemand met een visuele beperking toch de natuur kan laten beleven en dat hij dit ook zo ervaren heeft.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat mooi om het zo te kunnen over brengen Coby.
    Pracht foto's ook.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland