Jonge knobbelzwaantjes

Ieder jaar broedt er een paartje knobbelzwanen in een vijver midden in een woonwijk. Dankzij vriendin Hannie, die het doen en laten van de zwanen altijd goed in de gaten houdt lukt het om er telkens bij te kunnen zijn als de jonge zwaantjes net uit het ei zijn gekropen. Ze zijn dan zo vertederend en ook heel fotogeniek en hoe vaak ik het ook zie, ik blijf er telkens weer evenveel van genieten.



Toen ik een berichtje kreeg dat de jonge zwaantjes tevoorschijn waren gekomen, moest ik daar dus zo snel mogelijk even naar toe. Ik verbaas me hoe snel die kleine donzige beestjes dan al van alles kunnen, net een paar uurtjes uit het ei en er werd al gezwommen alsof ze dat al jaren doen dat kost  mensenkindertjes toch wel even wat meer tijd om zich veilig in het water te kunnen voortbewegen.




Het zwanennest is er inmiddels al wat jaartjes in gebruik en is zo langzamerhand een imposant bouwsel geworden. Nou zijn knobbelzwanen natuurlijk flinke beesten, maar deze familie zwaan beschikt echt over een riante woning. Knobbelzwanen beschermen hun jongen goed en dat merk je ook wel als je bij het nest komt. Mama zwaan zorgt voor de jongen en papa zwaan houdt alles op afstand wat een bedreiging kan vormen. Meestal zwemt het mannetje wat om het nest en komt even kijken als het vrouwtje hem roept. Als je rustig bij het nest gaat zitten op gepaste afstand, word je prima getolereerd en is het genieten van zo'n gezinnetje knobbelzwaan.





                    

Vijf jongen zijn er dit jaar geboren, twee eieren zijn niet uitgekomen. Vergeleken met andere vogels leggen knobbelzwanen reusachtige eieren, als je echter kijkt hoe klein de zwaantjes nog zijn in vergelijking met kun ouders, dan moet er heel wat voedsel naar binnen gewerkt worden om even groot te worden. Eten is dan ook iets waar ze meteen mee beginnen en wat ze zelfstandig doen. Mooi te zien op het filmpje dat ze nog wel moeten leren wat al dan niet eetbaar is.






Uiteraard wil ik naast natuurbeleving ook graag thuiskomen met leuke foto's en liefst met opnamen zoals ik ze nog niet heb gemaakt. Ik was er midden overdag en met behoorlijk hard licht, dat maakte het niet eenvoudig. Daarnaast valt er niet zo heel veel te kiezen qua positie, maar ik heb toch een aantal opnamen kunnen maken waar ik content mee ben en de laatste ben ik echt tevreden mee. Een paar dagen na deze opnamen is de familie zwaan naar een kanaal vertrokken en dan is het moeilijk om te verder te volgen. Ik heb weer genoten van deze mooie dieren en hoop dat ze nog jaren terug zullen keren naar hun broedplaats.






Reacties

  1. heerlijk dat jonge spul dat is toch altijd vertederend

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg mooie serie Coby, ontzettend lief en vertederend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Hannie, zonder jouw oplettendheid had ik deze serie niet kunnen maken.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. Dit zijn toch wel de plaatjes die je hebben wilt, toch? Ik had dit jaar ook de mazzel er op tijd bij te zijn, maar dat was meer geluk dan wijsheid. Het is welk handig om iemand te hebben die op wacht staat! ;-)
    Wel herkenbaar dat je niet veel vrijheid hebt in fotografie. Je moet een beetje geluk hebben met het licht en de positie van het nest. WEn dan nog die takken en andere storende begroeiing. het zou verboden moeten worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik ben er tevreden mee Dick, er blijven natuurlijk altijd wensen, maar die bewaren we tot de volgende keer. De begroeiing maakt de uitdaging soms groter, maar ook de kansen om een fraaie foto te maken, de laatste opname was niet zo mooi geworden bij afwezigheid van het riet. En ja iemand die je tipt voor mooie waarnemingen is natuurlijk goud waard!
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  4. Hai Coby,

    Een heerlijke serie en dito filmpje. Prachtig. In mijn omgeving waren ook weer een aantal nesten, maar je moet er eigenlijk iedere dag eventjes kunnen kijken. In mijn geval was ik overal dus net te laat. Als ik jouw serie dan zo bekijk, heb ik weer heel wat gemist. Prachtig dat kleine grut. Je laatste foto is echt super.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig om te zien Coby, erg mooi gefotografeerd deze kleintjes.
    Dit jaar hebben we geen jonkie's bij de knobbelzwanen in het park, erg jammer.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel erg mooi en vertederend Coby.
    Geweldig dat je er zo goed bij kon zijn en dit op de voet kon volgen.
    De laatste foto's 4 foto's zijn ook heel erg sfeervol waarvan de laatste echt een juweeltje is.
    Groetjes,. Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Coby,
    Het volgen van de eerste fase van het leven van de jonge zwaantjes staat altijd garant voor mooie plaatjes. Ik heb het al een aantal keren van heel dichtbij kunnen volgen, zelfs vanaf het moment dat ze net uit het ei waren, nog kletsnat. Iedere keer is het weer een belevenis. Ook mijn ervaring is dat als je er dichtbij bent en heel rustig blijft de zwanen je aanwezigheid tolereren. Ik heb er verschillende keren op een paar meter vandaan gezeten. Het is jou in ieder geval gelukt om er een mooie serie van te maken met een reeks prachtige platen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ohhhh wat een ontzettend mooie, lieve en vertederende serie. Dit zijn toch wel de plaatjes waar je in het voorjaar graag mee thuis komt. Ik heb echt zitten genieten en een paar keer kon ik de "ohhh"en "achh"niet achterwege laten, super schattig die kleintjes.
    Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie serie Coby. Je hebt van deze zwanen met hun jonkies prachtige foto's kunnen maken.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige serie Coby.
    Echt vertederend om te zien die kleintjes.
    De video is ook leuk, het geluid van de Kleine karekiet er bij doet het goed.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Coby!!

    heel mooie serie van de zwaan...het zijn van die mooie kleine pluizenbolletjes!
    jammer dat je ze niet verder kunt volgen! je hebt er wel een heerlijke serie van gemaakt! prachtig aaibare beestje en ze moet idd nog veel eten voor ze net zo groot zijn als de ouders, maar het gaat snel...
    mooi videootje ook! complimenten

    groet Nieske

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland