Jonge zwaantjes als verjaardagscadeau

Waar wil je als Natuurkieker het liefst zijn, in de natuur uiteraard en dat is ook zo als ik jarig ben. Het geluk was me dit jaar goed gezind, want juist een paar dagen voor mijn verjaardag kreeg ik een berichtje van Hannie dat de jonge knobbelzwaantjes uit het ei waren gekomen. En twee dagen later kon ik ze op mijn verjaardag bewonderen, een mooier cadeau kon ik me niet wensen.




Telkens als ik die schattige piepjonge zwaantjes zie vraag ik me weer af waar toch dat verhaal van het lelijke eendje vandaan komt, dat later bleek uit te groeien tot een mooie zwaan. Jonge zwaantjes vind ik zo ontzettend leuk, vooral als ze zoals hier nog echt heel jong zijn. Zo aandoenlijk die kleine donzige hummeltjes bij hun grote zorgzame moeder onder de vleugels.

Papa knobbelzwaan

Mama knobbelzwaan

Toen we bij het nest aankwamen zat mama knobbelzwaan daar alleen met haar kroost onder de vleugels. Ze leek niet echt heel verontrust door onze komst, maar ze riep wel papa knobbelzwaan naar het nest om eens even te kijken wat hij van onze aanwezigheid zou vinden. Nou blijkbaar vond hij het best, want na ons even goed bekeken te hebben ging hij lekker zitten wassen en poetsen in de nabijheid van het nest. Mooi om te ervaren dat je geaccepteerd wordt als blijkbaar ongevaarlijk.



In eerste instantie kregen we slechts af en toe even een blik op een jong zwaantje tussen moeders vleugels door en hoewel dat heel mooie plaatjes oplevert, wilden we toch graag meer zien.
Zoals vaak het geval is, bleek ook nu geduld de remedie om te krijgen wat je wil hebben. Mama knobbelzwaan wilde haar korte stevige poten eens even strekken en gunde ons daarbij een mooi uitzicht op haar kinderen. Zo'n contrast die kleine vogeltjes naast die grote, wat lompe poten van de moeder.



Blijkbaar kwam er bij het zwanenpaar steeds meer het besef dat wij kwamen om hun kinderen te bewonderen. Steeds meer kregen we van ze te zien totdat moeder zwaan haar kleintjes toestemming gaf om naast haar lekker in het zonnetje te gaan liggen. Alle indrukken en het lekkere zonnetje had op de kleintjes een slaapverwekkend effect en zo lagen ze wat rond te kijken en vooral ook lekker te dommelen.




We hadden ons er al een beetje mee verzoend dat de hele familie langdurig zou gaan slapen, zeker toen moeder knobbelzwaan ook haar ogen dicht deed.
Maar blijkbaar was het slechts een middagdutje op krachten op te doen voor wat nog komen zou.
Na een tijdje gingen alle oogjes weer open en werd het hele clubje weer actiever.




Opeens werd papa knobbelzwaan weer bij de les geroepen door het vrouwtje. Het was tijd om samen op zoek te gaan naar eten en om de zwemvaardigheid te vergroten. Bijzonder hoe die kleine zwaantjes van twee dagen oud zelf al hun kostje bij elkaar scharrelen en meteen kunnen zwemmen. Een mooi gezicht hoe papa knobbelzwaan bij zo'n uitje buiten het nest meteen zijn bewakende functie  tegen indringers weer opneemt terwijl de moeder wat meer de directe bewaking van hun kroost op zich neemt. Een prachtig cadeau was het en Hannie bedankt voor het in de gaten houden van dit nest zodat we samen dit mooie avontuur konden beleven!

Reacties

  1. Wat een fantastische blog Coby....
    prachtige foto van de kleintjes...vooral
    de 1ste 3 zijn mijn favorieten, ik vind dat zo lief
    dat ze lekker warm op de rug mee mogen varen/drijven...
    Prachtig, complimenten!!

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige serie Coby en graag gedaan, dat ik daar mijn bijdrage zo aan mocht leveren. Ik was dan wel zelf niet jarig, maar zoiets zien, is altijd een cadeautje. Foto 2 vind ik zooooooo schattig! En wat hadden we mazzel, op vrijdag deze foto's gemaakt, op zondag zagen we ze nog nog de bocht om zwemmen richting...????? En ik heb ze nog niet weer gezien.
    Groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto's Coby, echt een mooir verjaardagskado en natuurlijk nog gefeliciteerd.
    Het blijven mooie dieren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schitterende serie Coby.
    Zo schattig die kleintjes, het zijn net donsballetjes.
    Een mooier verjaardags cadeau zou ik mij niet kunnen wensen.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Coby,
    Je hebt dit jaar in ieder geval een bijzonder verjaardagscadeau. Je hebt net als ik gemerkt dat zwanen tolerant kunnen zijn als ze aan mensen gewend zijn en je je rustig gedraagt. Het levert je een heleboel mooie momenten op zoals je hier laat zien. De tijd vliegt als je ze zo op je gemak kan bekijken. Je zal deze foto's vast nog wel eens terugkijken. En uiteraard alsnog mijn felicitaties.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ohhh, wat leuk, die jonge zwaantjes zijn zo vertederend. Ik heb daar een paar weken terug ook zo van genoten.
    En jij hebt het moment waar ik op hoopte ( wat niet gebeurde bij mij).....een zwaantje tussen de veren van moeder, dat vind ik zo'n prachtig gezicht. Heerlijke smelt serie.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, en natuurlijk nog gefeliciteerd met je verjaadag, je kreeg een heel mooi cadeau van de natuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een fantastische blog Coby
    wat schattig die kleintjes.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Moi, Coby,

    Weer een leuke serie heb je er van gemaakt. Kon je dat wel wachten op je verjaardag?
    Alsnog van harte gefeliciteerd!

    Groet, Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk kan ik zoiets wachten op mijn verjaardag Ubel, geen betere manier te bedenken om (een deel)
      van zo'n dag op deze wijze door te brengen :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  10. Cobie gefeliciteerd met je verjaardag en je mooie Zwaantjes serie !!!
    Dat was weer genieten hoor !
    Fijne dag met lieve groetjes Annie.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Allereerst nog gefeliciteerd met je verjaardag, Coby. En wat een prachtcadeau. De serie is SUPER schattig en mooi. Hoeveel en hoe vaak je jonge zwaantjes ook ziet maakt niet uit. Ze blijven om van weg te smelten. Ik heb er hier in de omgeving jammer genoeg maar weinig gezien dit jaar. Prachtige serie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Coby,

    Foto's van jonge zwaantjes heb ik zelf zat, maar dat ze zo lekker onder de vleugels van de oudervogel zitten, heb ik nog niet kunnen maken. Dat vind ik nou de schattigste uit je hele serie. Die hele serie is prachtig, maar zo onder die vleugels is echt super.
    Dan ook nog eens zo heel dichtbij is helemaal top. Ook de foto's van de oudervogel zo tussen het riet zijn verrassend. Vooral de tweede is zeer origineel en heel goed gezien. Prachtige serie.

    Groetjes,
    René

    PS: En nog vele jaren natuurlijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat de foto's van de ouders jou ook opvallen René, ik ben daar best blij mee, toch net even anders dan anders.
      En ja als die kleintjes onder moeders vleugel uitkomen is wel het aller schattigste wat je kunt bedenken.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  13. Wat een super mooie en lieve serie van de zwaantjes.
    Vooral de eerste 3 zo tussen moeders verenpak.
    Dat had ik graag voor de lens gehad, dat is mij niet gelukt.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Coby,
    allereerst nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ik kan me heel goed voorstellen dat je ook met je verjaardag in de natuur wilt zijn en dat doe ik ook hihi... Heb al eens in een vogelhut gezeten en in een bos. Je laat hier prachtige foto's zien van kleine zwaantjes en wat zijn ze toch ook vertederend hé. Je hebt ze heel mooi op de foto gezet zo onder moeders vleugels vandaan. Echt een heel mooi verjaardagscadeau en voor ons een geweldig mooi blog:-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ha jij snapt het helemaal hoe je zo'n dag het fijnst kunt doorbrengen :-))
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  15. hoi Coby,
    Terug van weggeweest, fantastische 3 weken in Peru achter de rug! Nog niet echt aan bloggen toe, maar 'k kom toch even voorbij om je een fijn weekend te wensen :-)
    Ôoooh, de zwaantjes zijn prachtig hoor!
    groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Peru is wel even wat anders dan zwaantjes in Drenthe. Ik kan me voorstellen dat je wel even tijd nodig hebt voor je weer gaat bloggen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  16. Dank allemaal voor jullie leuke reacties en commentaren, duidelijk dat ik niet de enige ben die smelt voor die schattige
    donzige kleine zwaantjes. En ook duidelijk dat de eerste drie onder moeders vleugels favoriet zijn.
    Dank ook voor al jullie felicitaties, het was al weer een paar weken geleden, maar ik voelde me opnieuw jarig :-)
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zó lief, die kleine zwaantjes! Inderdaad een heerlijk verjaardagskado en alsnog van harte!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland