De paardenbloem

De paardenbloem is een heel gewone verschijning en kan hele velden geel kleuren. Juist dat uitbundige overvloedige geel maakt het wat mij betreft zo'n aantrekkelijk kruid. Natuurlijk is er na de bloei ook nog de bekende pluizenbol en niet te vergeten is de paardenbloem een bron van voedsel voor vele dieren en diertjes. Alle reden om maar eens weer een blog te wijden aan deze zonnige verschijning.




Zo'n gele bloem is prachtig, maar desondanks vind ik het een hele uitdaging om van een paardenbloem een fraaie opname te maken. Het mooie is dat je in een veld vol met paardenbloemen wel keuze hebt en veel variƫren kunt met je standpunten. De resultaten zijn nog niet helemaal naar mijn zin, maar bovenstaande opnamen krijgen wel een plaatsje in deze blog.




Paardenbloemen worden ook veelvuldig bezocht door insecten. Zo kun je vaak volop bijtjes op paardenbloemen zien zitten om stuifmeel te verzamelen. Maar er zijn ook andere beestjes die soms even een tussenstop maken op een paardenbloem, zoals het bladhaantje hierboven, ik weet de naam niet zeker, het zou een elzenhaantje kunnen zijn. Het was even een mooi model zo boven op de knop van een paardenbloem.



Ook een veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje trof ik aan op een paarden bloem. Lieveheersbeestjes vind ik leuk en ik kan het nooit laten om daar toch even een foto van te maken. Soms zie ik van die prachtige opvliegende lieveheersbeestjes op de sociale media voorbij komen. Dat is natuurlijk wat ik ook graag zou maken, hierboven weer een poging. Nog niet helemaal hoe ik het wens, maar het komt in de richting.






Tot besluit nog even een aantal foto's van pluizenbollen, dat blijft leuk om daar wat mee te stoeien.
In dit geval heb ik wat geƫxperimenteerd met de achtergronden. Bij de bovenste vind ik het leuk dat in de achtergrond bokehbubbles zitten die wel herhalingen van de pluizenbollen lijken te zijn.
De overige foto's laten steeds twee verschillende achtergronden zien bij eenzelfde pluizenbol, een ieder mag kiezen waar zijn of haar voorkeur naar uit gaat.
Wist je trouwens dat er vele soorten paardenbloemen zijn, kijk maar eens op deze blog voor meer informatie.

Reacties

  1. het leven van de paardenbloem heb je hier heel mooi in beeld gebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Cobie,
    Wat is het toch een veelzijdige bloem hƩ , er zitten zulke mooie fases in dit paardenbloem leven waar van eerst het mooie gele tapijt en dan de pluizenbol en daarna het afvallen van de zaden waar ik oprecht schoonheid in ziet !!!
    Prachtig vast gelegd Cobie top !!!
    Groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo, in het veld, zijn paardenbloemen schitterend. De gele kleur is zo intens. Ook de pluizen bollen zijn van een ongekende schoonheid, maar niet in mijn tuin.... daar horen ze niet.
    Groet van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Coby,
    De bloemen hebben mij nog niet kunnen boeien geĆÆnspireerd om ze fotograferen. De combinatie met insecten vind ik heel geslaagd, zeker als het geel de achtergrond vormt. Het startende lieveheersbeestje heeft ook voor een mooie plaat gezorgd. De pluizen vind ik wel een uitdaging. het duo en de pluis met deels blauwe achtergrond vind ik het mooist. Ik heb er ook wat mee geĆ«xperimenteerd. In juli zal je er wel van zien op mijn blog.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige serie, Coby. Vooral de foto's met het blauwe kevertje erop. Overigens een mooie bloem om te fotograferen. Maar al die composieten vallen gewoon niet uit elkaar te houden. Tenzij je met een loep alle verschillen zoekt. Ik ben er ooit eens mee begonnen en er (bijna wanhopig) ook weer mee opgehouden. Maar mooi zijn ze! Fijn weekend. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige serie van de paardenbloem Coby.
    Leuk dat je hem in verschillende fase kan fotograferen, eerst volop in bloei en later als hij is uitgebloeid, ik vind dat het dan ook nog mooi met de pluisjes.
    Foto 3, 8 en 10 zijn mijn favoriet.
    Ik wens je een heel mooi weekend.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat heb je weer mooie composities gemaakt met je camera.
    Prachtig Coby, vooral de paardenbloem met het kevertje op de knop en het geel van een ander er achter.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Coby,

    Leuk om de verschillende blokjes in je blog te bekijken. Hetzelfde onderwerp, maar toch allemaal heel anders.
    Naar mijn idee ben je zeer bewust bezig met de achtergronden, want het kan geen toeval zijn dat het bladhaantje exact in
    de gele cirkel valt van de paardenbloem in de achtergrond. Vooral de eerste daarvan is erg mooi.
    Dat wegvliegende lvhbeestje gaat vast nog een keer echt goed lukken. Met deze foto mag je toch inderdaad erg blij zijn.
    Prachtig qua scherpte en scherpteverloop en het enige dat er aan ontbreekt, is dat het diertje net helemaal los is van de bloem.
    Het gedeelte met de pluisjes vind ik vaak het mooist van dit soort series, maar in dit blog is het eerste gedeelte met de gele bloemen toch net even mooier geworden. Omdat de insectenfoto's ook zo fraai zijn, moeten de prachtige beelden van de pluisjes toch echt de rij sluiten ;-) Hahaha, je had van alle vier de blokjes een apart blog moeten maken!

    Groetjes,
    RenƩ

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Coby,
    heerlijke serie over de paardenbloem en dat is een bloem die ook graag op de foto mag staan :-)
    Menigeen zal de paardenbloem fotograferen maar jij hebt hem echt heel mooi in beeld gebracht.
    Het geel maakt mij ook altijd blij en ook de pluizen zijn altijd een feest om te bekijken en te fotograferen.
    Het bladhaantje heb je ook heel mooi op de bloem vereeuwigd en daar geniet ik dan ook van.
    Ik mag dit soort series heel graag zien. Prachtig gedaan Coby.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby..........

    je kunt er altijd mee aan de slag, er zijn er zo veel..
    maar idd net wat je zeg, moeilijk om er een fraaie compositie van te maken..
    bij mij lukt het beter als er een beestje op zit!! maar zonder heb ik het er net zo
    moeilijk mee als jij...maar ik moet zeggen ik vind ze wel heel mooi...
    mijn favorieten zijn de foto's van het bladhaantje op de knop en de laatst
    2 opname van de zaadknopjes die al bijna door de wind zijn verspreid!!

    Mooie blog....

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een heerlijke serie is dit zeg, de foto's van de uitgebloeide bloem zonder pluis maar met beestje vind ik super, goed gekozen, die gele achtergrond van de andere bloemen. De pluizebol foto's vind ik ook erg mooi, vooral degene waar bijna alle pluis al weg is en dan vind ik de laatste net iets mooier,met alleen maar geel in de achtergrond.
    De staande foto met de twee pluizenbollen onderin spreekt mij ook erg aan, en het opvliegende lieveheersbeestje is ook top.
    ik heb genoten van deze blog en ik krijg ineens zin om paardenbloemen te fotograferen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Erg mooie foto's! Zowel de bloem als de pluizenbol mooi in beeld gebracht. En erg mooie achtergronden.
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie foto's.

    'Gewone bloemen' bestaan niet... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland