Schotse Hooglanders



In veel natuurgebieden kun je tegenwoordig Schotse Hooglanders tegen komen, een rundersoort, die zoals de naam al zegt, van oorsprong afkomstig is uit Schotland. De koeien worden hier in Nederland gehouden in natuurgebieden, waar ze de terreinen begrazen. Doordat de Schotse Hooglanders een dikke vacht hebben kunnen ze zomer en winter buiten blijven.





Ook in Drenthe kun je op veel plaatsen Schotse Hooglanders zien rondlopen in natuurterreinen. Zo is er een grote kudde koeien in de Mepper Hooilanden. Een fraaie verzameling van deze runderen met vaak indrukwekkende horens en daar waar je meestal alleen de roodbruine variant ziet, lopen in dit natuurgebied nabij Gees verschillende kleuren Hooglanders rond; zwart, wit en diverse bruine varianten.




Het natuurgebied de Mepper Hooilanden bevat veel water en dient als wateropvangbekken indien er wateroverlast dreigt. Dat vele water trekt vooral in de winter grote aantallen vogels aan die er komen overwinteren. Maar ook de Schotse Hooglanders houden wel van water en ik geniet er telkens weer van als ik het tref dat de hele kudde door het water plonst.




Schotse Hooglanders hebben relatief korte poten en ze gaan dan ook diep door het water. Waar dat al zo is voor de volwassen dieren, geldt dat nog meer voor de kleintjes die onder aanmoedigend geloei van hun moeder soms wel tot aan hun kin in het water voort ploeteren. Een een aandoenlijk gezicht hoe ze moeizaam maar dapper in het kielzog van de ouder proberen te blijven.




Ach en dan waren ze eindelijk aan de overkant en dan moest er ook nog met die kleine pootjes door de modder gebaggerd worden, Maar allemaal, groot en klein kwamen ze uiteindelijk veilig aan op de graslanden. Het was een mooi schouwspel waar ik even enorm van heb genoten, Zo mooi om te zien hoe zo'n kudde zich gedraagt en hoe ze met elkaar communiceren, echt weer een heerlijk moment van natuurbeleving.



Ja en dan is het morgen 15 november 2014 zo ver dat ik mijn eerste boek "Natuurkieker in Drenthe" mag presenteren, dat voelt wel heel bijzonder kan ik zeggen. Ik heb stiekem in mijn eentje al even een exemplaar doorgebladerd en ben trots op wat ik in handen had. Buitengewoon lastig om het nog niet te kunnen laten zien aan anderen, dus ik ben blij dat het morgen kan.
De ruimte is met hulp van Hannie en Marion inmiddels voorzien van mooie natuurlijke decoratie en er is zijn een aantal foto's uit het boek geprint en tentoongesteld.
Ik verheug me er op en uiteraard komt er een verslag van de presentatie van mijn eerste natuurkiekerboek.



Reacties

  1. Hoi Coby
    gefeliciteerd met je boek leuk
    de schotse hooglanders zin erg mooi gefotografeerd.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige serie van deze schotse hooglanders in het water! Ik kan me voorstellen dat je daarvan genoten hebt. Het is een mooi gezicht.
    Nog 1 nachtje slapen en dan kunnen we je boek bewonderen. Ik ben heel benieuwd!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een schitterende foto's van de Hooglanders! Het is mijn favoriete koeienras.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je compliment en ik deel jouw liefde voor de Schotse Hooglanders, prachtige dieren!

      Verwijderen
  4. mooie serie weer :) Witte hooglanders heb ik hier nog maar weinig gezien, ze zijn wel mooi!
    Tot straks op de boekpresentatie, we hebben er zin in!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige foto's van deze indrukwekkende runderen, ik hou altijd maar gepaste afstand! Gefeliciteerd met het verschijnen van je boek, ik ga m'n brievenbus de komende week heel goed in de gaten houden! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hou ook altijd wel wat afstand hoor, hier was het trouwens niet zo spannend want er zat een afrastering tussen. Ik ga nu inderdaad beginnen om de bestelde boeken te verzenden, hij komt gauw naar je toe!

      Verwijderen
  6. Wat een mooie momenten heb je hier te pakken, dat is genieten als je dit kunt/mag fotograferen.
    De eerste foto's vind ik de allermooiste, prachtig overzicht en heel fijn licht.

    Succes in je 'boekenwinkeltje' !

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Loes, was inderdaad een prachtig schouwspel.
      Ja en spannend hoe het met het "boekenwinkeltje" zal gaan, er is nu wel heel veel
      respons, als dat zo blijft dan gaan alle boeken hun weg wel vinden.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  7. Prachtige foto's heb je hier weer Goby.
    Ik hoop dat je een fijne dag had gisteren met de presentatie van je boek.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Tinie en ja het was een superdag gisteren er komt nog wel een blogje van.
      Werkelijk een buitengewone fijne gebeurtenis, de boekpresentatie, ik kijk er met
      veel genoegen op terug.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  8. Schotse Hooglanders hebben iets speciaals. Veel mensen hebben er een zwak voor. In ieder geval zijn ze fotogeniek.
    Ik ben benieuwd naar je boek. Het zal deze week wel bezorgd worden neem ik aan.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik vind ze leuk die Schotse Hooglanders en kan het niet laten om ze te fotograferen.
      Het boek is heel enthousiast ontvangen gisteren. In de loop van de week zul je in je eigen
      exemplaar kunnen bladeren :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  9. Wat zijn ze toch leuk, die Hooglanders. Mooie serie zo wadend door het heldere water, je had er een mooi zonnetje bij. De herfsttinten in de achtergrond doen ook goed mee. Grappig, dat blonde kalfje.
    En ik kijk uit naar de post deze week, naar mijn eigengemaakte agenda voor 2015 en ook naar jouw boek.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk al die verschillende kleuren in een rijtje achter elkaar aan. Die kleintjes moeten hard werken als ik ze zo door de modder zie banjeren. Mooie reportage heb je er van gemaakt.
    Fijn dat je gisteren een fijne middag hebt gehad bij je boekpresentatie. Succes!
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat zijn het toch een prachtige majestueuze dieren. Schitterend om te zien. Het lijkt me fantastisch om mee te maken, Coby. Hele mooie serie weer. Was je boekpresentatie leuk en succesvol? Het bloemstuk is prachtig. Ik hou van dit soort bloemwerk. Erg mooi. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De boekpresentatie was een belevenis, ik ben er nog steeds vol van, er komt nog een uitgebreid verslag van hoor.
      De aankleding hadden we met allemaal van dit soort materialen, ik vond het zelf ook een heel feestelijk boeket dat door Hannie voor mij gemaakt was.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  12. Een prachtig gezicht zoals deze Schotse Hooglanders door het water waden.
    Vooral met die kleintjes erbij is super om te zien. Je had er ook schitterend weer bij.
    Inmiddels ook je boek eindelijk uit en mag gepresenteerd worden.
    Ben benieuwd naar je blog met alle ins en outs :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind die kleine kalfje ook zo leuk, soms zijn het net van die wollige beertjes.
      Het boek is inderdaad verschenen en het zal wel komend weekend worden dat het blog klaar is.
      Natuurkieker Cpby

      Verwijderen
  13. Hai Coby,

    Heerlijke serie. Zo'n hele kudde die in het water loopt zie je niet zo vaak. Grappig dat deze dieren zo verschillend van kleur kunnen zijn, dat heb ik nooit geweten. De laatste foto's van het witte kalfje in de modder zijn helemaal top. Prachtig gefotografeerd.
    Mailtje voor het boek is onderweg!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  14. prachtige dieren die Hooglanders, en de kleintjes zijn zo schattig!
    ook proficiat met je boek!!!
    groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige foto's van de schotse hooglanders Coby.
    Het kleine kalfje is super om te zien.
    Gefeliciteerd met je boek.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland