Paddenstoelen

We zijn al  lange tijd verwend met prachtig nazomers weer, maar het is toch ook echt herfst en daarbij horen paddenstoelen. Het blijft leuk om daar naar te zoeken en er een fotoserie van te maken. Ik ben eerlijk gezegd nog niet zo heel veel soorten tegen gekomen, maar je hebt er ook maar een paar nodig om je vervolgens lange tijd mee te vermaken.




Het voordeel van paddenstoelen is dat ze niet weglopen en niet heen en weer waaien door de wind. Omdat ze op een vast plekje staan ben je wel afhankelijk van de omgeving om er leuke opnamen van te maken en dat valt nog niet altijd mee. Bij bovenstaande zwammetjes heb ik er voor gekozen om de omgeving er maar eens wat bij te nemen en om te laten zien dat veel paddenstoelen bezocht worden door vliegjes.




Het is me al vaker opgevallen. maar kleine  frêle paddenstoeltjes blijken vaak fotogenieker te zijn dan de grotere, meer robuuste exemplaren. Ook nu heb ik weer die ervaring, de paddenstoeltjes op de foto's hierboven zijn piepklein. Zo'n paddenstoel op een dennenappeltje is leuk maar het was toch nog een heel gedoe om er een leuke opname van te maken. Gelukkig waren er mooie gekleurde bladeren en zonlicht zodat het een fleurig geheel kon worden.



Nog een paar van die heel kleine paddenstoeltjes, donker van kleur maar weer met een door herfstbladeren opgefleurde omgeving. Ik kan me echt tijden vermaken met dat kleine spul en het is leuk om te experimenteren met het licht en te zoeken naar een leuke compositie.




Bij dit trio heb ik bewust de omgeving wat rustiger van kleur gehouden. De zwammetjes zaten op een losse tak en waren daardoor te verplaatsen, wat natuurlijk wel handig was om het juiste licht en de gewenste compositie te verkrijgen. Ik ben zelf wel heel content met de zachte kleuren van deze beide foto's en leuk zo'n klein groepje zwammetjes.


Bij dit wat saaie paddenstoeltje lukte het niet echt om daar wat sprankelende kleuren in de omgeving te krijgen. Opeens kreeg ik in de gaten dat ik hier wat met bokehbubbles kon doen, door ook de horizon expres scheef te zetten vond ik het toch wel een aardig plaatje en in ieder geval een leuk experiment.



Tot besluit nog wat kleine zwammetjes die aan de onderzijde veel interessanter zijn om te fotograferen dan hun zachte maar saaie bovenzijde. Dankzij Kees Boele weet ik dat ze wit oorzwammetje  heten. ze zitten altijd op takjes dood hout en zijn daarom makkelijk even te verplaatsen voor een foto zonder dat je grote schade aanricht. Prachtig vind ik ze en ik kan het nooit laten om ze te proberen te fotograferen.


Precies over twee weken, op zaterdag 15 november zal mijn boek " Natuurkieker in Drenthe"  worden gepresenteerd en daarna is het boek voor iedereen verkrijgbaar.
Omdat ik het zelf uitgeef is het rechtstreeks bij mij te bestellen. Wil je het boek vol foto's en verhalen over de natuur in Drenthe bestellen of wil je meer informatie dan kun je een mailtje sturen naar natuurkieker@gmail.com
Het boek heeft 156 pagina's en kost 22,50 en bij verzending komt daar nog 2 euro bijdrage in de verzendkosten bij. Wellicht een mooie tip voor Sinterklaas of als kerstcadeau!

Reacties

  1. Eine sehr schöne Fotoserie...
    deine Pilzaufnahmen gefallen mir sehr gut.
    Liebe Grüße, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Coby,

    Paddenstoelentijd: we zullen er veel van zien op de verschillende blogs. Het valt inderdaad niet altijd mee om een mooie compositie te krijgen, die je niet bij iedereen tegenkomt. Klein is een grote uitdaging, en een moeilijke ook. Spelen met scherptediepte, kleuren en lichtinval kan je je hart ophalen. En dan heb je nog ieders persoonlijke voorkeur. Ik vind bijvoorbeeld foto 4 t/m 7 veel mooier dan 9 t/m 11. Toevallig heb ik enkele dagen geleden ook paddenstoelen op mijn blog gezet. Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie serie, Coby, met veel Mycena's, een Hazenpootje en een dennenkegelzwammetje. Vandaag slechts een uurtje er uit geweest maar zo kan ik, tussen al het werk door, toch even genieten van de paddenstoelenweelde.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer een prachtige serie. Vooral dat minuscule paddestoeltje op de dennenappel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig gedaan ja ik vind het paddestoeltje op de dennenappel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie serie van de paddenstoelen Coby.
    Het is zeker niet gemakkelijk om dat kleine spul goed op de plaat te krijgen, vaak moet jezelf in allerlei bocht wringen om ook nog een knappe achtergrond te krijgen.
    Het is jou hier perfect gelukt.
    Foto 3 en 5 vind ik helemaal geweldig.
    Fijne zondag nog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heb je echt schitterend mooie foto's gemaakt. Er komen steeds meer paddenstoelen te zien.
    Er zijn zoveel soorten. Heel mooi!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een heel herkenbaar blog. Hoe kleiner de paddenstoeltjes, hoe meer je ermee kunt doen. Heerlijk als ze dan op een verplaatsbaar takje zitten. Het paddenstoeltje van nummer 4 is wel een heel fraaie soort, ik ken hem niet. De laatste van het oorzwammetje is ook heel geslaagd. Mooie combinatie met de achtergrond wat kleur en structuur betreft.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie serie paddenstoeltjes. Ik hou van die mini's.
    Mooi ook die wazige achtergrond. Geniet van heerlijk nazomerweer.
    Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige serie met paddenstoelen. Wel een geluk dat het nog zulk mooi weer was, want je hebt hiervoor wel een tijd plat op je buik moeten liggen, denk ik,...

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie serie van de paddenstoelen Coby.
    Prachtige herfstkleuren zitten er in.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie serie van de paddenstoelen Coby.
    al die soorten.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Twee foto's steken er voor mij met kop en schouders bovenuit ( ook al zijn het waarschijnlijk de kleinste paddenstoeltjes )
    Nummer 5: schitterende kleuren en sterke compositie, topper!
    Nummer 14: prachtige details van dit mooie zwammetje en heel goed gekozen uitsnede.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Coby,

    Erg mooie serie en voor mij springen de foto's 7 en 8 er tussenuit. Prachtige kleurencombinatie en dat stelletje doet het erg goed samen. Ook je laatste is prachtig. Een echte herfstpanorama welke het erg goed zou doen boven een open haard.
    Een hele mooie serie met registrerende platen, welke ook nog eens dat kunstzinnige hebben. Mooie combinatie.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Cobie wat heerlijk dat je zoveel paddo's hebt weten te fotograferen , bij ons zie je er dit jaar bijna geen een .
    Bedankt voor je fijne reactie op de Vlaamse gaai het mag geen Vlaamse Gaai meer heten maar voor mij klinkt het zo vertrouwd .
    Bedankt voor je paddenstoelen show ..en een fijne avond !
    groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh, wat heb je er veel gevonden, Coby, en wat prachtig gefotografeerd. Al die schitterende achtergronden. Wat een leuk zwammetje, dat oorzwammetje. Nooit gezien. Als favorieten ga ik voor 5 en 14. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat laatste witte oorzwammetje springt er voor mij echt uit. Ook de uitsnede past hier erg goed bij.

    gr jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het is ook inderdaad een heerlijke tijd om deze herfstvruchten voor de lens te krijgen en te zoeken naar mooie achtergronden.
    Jij hebt ook hele leuke paddenstoeltjes gevonden en ook heel mooi op de foto gezet. Dat kleintje uit die dennenappel is ook heel leuk maar bv ook foto 4. Die heeft echt een hele mooie uitstraling :-) Ook je serie vanaf foto 12 vind ik helemaal geweldig. Temeer omdat ik de kleine zwammetjes van de laatste 2 foto's eigenlijk nooit tegenkom. Ik heb weer genoten :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland