Even weer genieten van Kievitsbloemen

Net als bij de bosanemoontjes kijk ik ook ieder jaar weer uit naar het verschijnen van de prachtige klokvormige bloemetjes van de kievitsbloemen. Een plantensoort die op een enkele plek in Nederland echt in het wild voorkomt, maar die aangeplant in tuinen en parken ook te vinden is. Bij mij in de buurt is een parktuin waar al jaren een mooi groepje kievitsbloemen staat.


Op 2 april heb ik me er eens even serieus mee bezig gehouden. Het zijn prachtige bloemen met een heel mooie tekening, maar ik vind het een enorme uitdaging om er ook echt mooie foto's van te maken. Ik was er al een paar keer geweest, maar steeds was het licht me niet naar de zin, maar nu had ik mooi avondlicht en hoopte daar goed gebruik van te kunnen maken.


Al die kievitsbloemen staan dicht op elkaar en het is zoeken naar een exemplaar dat wat vrijstaat en dan ook nog zijn klokje goed wil tonen. Maar als je alle tijd hebt om je met een onderwerp bezig te houden is het leuk om te zoeken naar mooie composities en het juiste licht. Ik heb ook gebruik gemaakt van verschillende lenzen. De bovenste foto is gemaakt met een standaardzoomlens op 50mm en een diafragma van f3.2 en de onderste is gemaakt met een 100 mm macrolens en een diafragma van f2.8 bijna dezelfde foto's en toch net even anders.


Bij bovenstaande foto's is er ook eenzelfde tafereel, maar heb ik door onder een verschillende hoek te fotograferen en door de veranderende avondzon heel verschillende achtergronden gekregen.
Tja en wat dan de mooiste is mag iedereen zelf bepalen.


Hommels en kievitsbloemen hebben elkaar nodig. De hommels zijn blij met het stuifmeel en de kievitsbloemen worden door de komst van de hommels bestoven en kunnen dan vrucht zetten.
Lastig trouwens om die hommels er bij op te krijgen. Je moet ze eigenlijk in de vlucht vast leggen want als ze van het stuifmeel willen snoepen verdwijnen ze helemaal in de bloem.





Tot besluit nog een paar opnamen waar ik ook tevreden mee ben. Het is ieder jaar weer een feestjes als deze bloemen er zijn. Ze zijn zo mooi en het geeft veel voldoening om er een tijdje met je neus bovenop te liggen en te genieten van deze mooie bloemen. Ze beginnen al weer minder mooi te worden, dus het zal niet lang meer duren tot ik het weer zal moeten doen met de foto's. Zo zijn er iedere keer van die mooie natuurcadeautjes waar je even van mag genieten om vervolgens weer een jaar te moeten wachten tot ze opnieuw verschijnen.


Reacties

  1. Het blijft een prachtige bloem met een grote aantrekkingskracht en je hebt er een geweldig mooie serie van weten te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik krijg er idd ook niet genoeg van,
    De mooie lijnen van de steel en bladeren, het dambord patroon en als extra nog een bij!
    Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Coby
    wat is het een mooie bloem hé zo aparte tekening.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik neem me ider jaar voor om ze te planten.....weer vergeten.
    Jammer want ze zijn zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto's Coby, en de foto's met de hommel erbij zijn top!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Coby, Beautiful series, love these flowers. Love also the light you used and the ones with the insect are gorgeous.
    A big hello from Canada!
    Regards, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bijzondere bloemen die je mooi in beeld hebt gebracht.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kievietsbloemen zijn toch echt fotogeniek,
    ik had ze hier nog nooit gezien, loop ik gisteren in het bos zie ik daar een paar staann
    wat denk je................UITGEBLOEID!!!
    Geniet dus dubbel van jou blog, mooie composities
    prachtige scherpe opnames..

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Coby,

    Wat ben je ook een mazzelaar dat dit zo lekker dichtbij jouw huis staat. Veel mensen moeten daar lange reizen voor ondernemen.
    Ook nog eens een aantal mooie beetje dromerige opnames en die met die aanvliegende hommel is zeer knap.
    Prachtige foto. Vooral de foto's met tegenlicht vind ik erg geslaagd. Wat ik wel een beetje mis is 1 of meerdere foto's die van iets grotere afstand zijn genomen. Vooral deze kievitsbloem leent zich daar zo mooi voor. Maar wat zou ik graag zo'n veldje hier vlakbij willen hebben. Heerlijke serie!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie serie, Coby. En als altijd weer leuk aan elkaar gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Pracht foto;s van de kievitsbloemen Coby, mooie kleuren en scherpteverloop.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie macro,s met mooi licht. Prima serie

    Groet,

    Peter van de Beek

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bijzonder mooie serie, Coby. Wat zijn het toch een mooie bloemen, maar het is nog helemaal niet zo makkelijk om ze een beetje mooi te fotograferen. Ik ben daar zelf ook al een aantal keren mee bezig geweest en weet hoe moeilijk het is. Alhoewel ik de bloem met bij erg mooi vind, gaat mijn voorkeur uit naar foto 6 en 7. Wat zijn die mooi! Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie foto's van de kievitsbloemen Coby.
    Prachtig die met de hommel er bij, je ziet ze niet zo vaak, dus jij hebt mazzel dat je ze zo vlak bij huis hebt.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat leuk om de resultaten met verschillende lenzen te zien, de 50mm leent zich hier ook uitstekend voor, de tweede foto is interessant om te zien met de bloemen in de achtergrond.
    Je hebt de mooie kievitsbloemen prachtig geportretteerd maar ik ben net als René van mening dat wat foto's met meer afstand een mooie toevoeging aan deze serie zouden zijn.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Cobie !!
    Ik loop een beetje achter maar ik heb diverse blogs van je zitten bekijken en genoten natuurlijk !!!
    En de Kievits bloem is zo mooi hij staat bij mij ook in de tuin vlakbij de vijver en dat is genieten ,
    Fijne paasdagen ,
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Coby,
    het is ook een heerlijk bloemetje en ik denk dat menigeen deze graag ziet staan :-)
    Hier staan ze in de Heemtuin alleen geen witte. Die heb ik eigenlijk nog nooit zelf gezien.
    Lekker genieten van deze bloempjes :-)
    Sorry voor mijn late reactie maar ik had tot afgelopen vrijdagmiddag geen internet.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland