Bosanemoontjes

Tot een van de jaarlijks terugkerende lentegenoegens behoort wat mij betreft zeker ook het weer verschijnen van de bosanemoontjes. Mooie frêle, helderwitte bloemetjes zijn het met fraai ingesneden blad. Echt bloemetjes die uitnodigen om eens uitgebreid de macrolens op te richten.


Zaterdag 29 maart heb ik me een paar uurtjes bezig gehouden met de bosanemoontjes en ze op allerlei manieren proberen vast te leggen.
Het zijn prachtige bloemetjes, maar dat wil nog niet zeggen dat je er ook zomaar prachtige foto's van maakt. Het was een mooie zoektocht om te komen tot foto's die net even meer zijn dan gewone foto's zoals hier boven.



Bosanemoontjes hebben heel mooie meeldraden, de moeite waard om die ook even wat extra aandacht te geven. Terwijl ik daar zo languit bij deze bloemetjes lag hoorde ik kinderen aankomen. Het bleek een groep jonge scouts te zijn die een lange wandeltocht maakten en zich afvroegen wat ik daar languit liggend in de berm deed. Ik hoorde ze gokken op kikkers, maar het waren dus bloemetjes en ze weten nu allemaal dat die bosanemoontjes heten.




Vaak ga ik zonder echt duidelijk omlijnd plan op stap laat en me dan verrassen door wat ik op mijn natuurtochten tegenkom. Maar ik vind het toch ook erg leuk om me gericht op een enkel onderwerp te  focussen en daarmee te experimenteren met techniek en compositie. Fotografie is spelen met licht en het is boeiend om te zien hoe bepalend het is voor de sfeer van een foto hoe je gebruik maakt van het licht.




Deze bosanemoontjes zaten in de berm tussen het gras. Dat gras geeft snel een rommelige indruk en met macrofotografie kunnen grassprieten en dergelijke echt storend in de weg staan. Grassprieten weghalen vond ik niet echt een optie, ik wilde er eigenlijk zelfs wel gebruik van maken.
Dus nog platter op de grond en dwars tussen de grassprieten door fotograferen. En ook boeiend om dat vooral met tegenlicht te doen.
Ik ben best content met deze serie en het was ook heerlijk om met dat mooie lenteweer lekker een paar uurtjes bezig te zijn met deze mooie bloemetjes.


Reacties

  1. Het is toch geweldig om daar mee aan de slag te gaan,moet je eens zien wat een mooie log je dan krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eén groot feest, prachtig!!
    groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Coby
    mooi bloempje je hebt hem mooi in beeld gebracht mooie serie.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er zit echt een opbouw in je foto's, Coby. Het begin bestaat uit mooie foto's, maar na foto 6 beginnen de foto's met dat beetje "extra" waardoor ze speciaal worden. Mooi gedaan en ja, het is razend moeilijk, Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Welch großartige Fotoserie...
    Wundervolle Aufnahmen....super Farbe und super Licht...
    Liebe Grüße, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby,
    Ik kom meteen even naar jouw anemoontjes kijken. Grappig, jij hebt veel meer groen in je achtergrond. Ik vind 4 en 11 de mooiste uit de serie. Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig die bosanemoontjes, erg mooi om een macrolens te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig vastgelegd Coby, erg mooi! Het is de moeite waard geweest om op je buik te gaan liggen :-) Ik heb bewondering voor het feit dat je dat gewoon doet, ik voel me altijd erg bekeken als ik foto's maak en doe dat het liefst als niemand het ziet... Belachelijk eigenlijk... Groetjes,
    Robyn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ha Robyn ik heb er zelf geen moeite mee, ik denk dat je gewoon moet gaan liggen en je helemaal niet afvragen wat anderen daar
      wel niet van zullen denken. Je hoort vanzelf wat eventuele voorbijgangers er van vinden... :-)
      En vaak is voor een foto een heel laag standpunt het mooist.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  9. Wonderschoon Cobie ze stralen zoiets liefs en uitnodigends uit je moet er altijd wel naar kijken en een foto van maken en jij zet ze prachtig in het zonnetje !!!
    Gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook jij weet intussen wel hoe moeilijk macrofotografie kan zijn. Storende details, onscherpte waar je het niet wilt, invloed van de wind, enz. Je kan er lang mee bezig zijn, en dan is het natuurlijk wel fijn als je de platen hebt kunnen maken die je wilde. Ik denk dat je wel tevreden bent met een aantal sfeervolle platen van deze anemoontjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. mooie serie met mooie zachte pasteltinten. ook leuk vanuit verschillende optieken in beeld gebracht. Macro is hartsikke lastig, voorla om het goed scherp te krijgen. Dat zou hier en dar een tikje strakker kunnen. Ik vind het al heel mooi dat vanuit een liggende houding kunt fotograferen. Ik kom na een tijdje niet meer overeind.
    kortom mooi gedaan.

    peter van de Beek

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik kan me niet heugen deze ooit gefotografeerd te hebben Coby,
    maar ik moet zeggen dat deze vorm van fotografie jou ook heel goed afgaat :-)
    Er zitten werkelijk prachtige foto's tussen maar ook een aantal met iets teveel ruis.
    Geeft niks want dit bosanemoontje is prachtig om te zien.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha goed dat je die ruis noemt Helma, volgens mij heeft blogger nog wat met
      die foto's gedaan want in mijn archief is het minder storend.
      Ik kan kijken of er nog iets aan te verbeteren valt, dank in ieder geval voor je reactie.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
    2. Ik merk het aan mijn foto's ook weer Coby want de serie van de meesjes die nu staat
      heeft ook ineens veel meer ruis dan de foto's in mijn eigen mappen!!!!
      Groetjes, Helma

      Verwijderen
  13. Mooie serie van de bosanemoon Coby, prachtig scherpteverloop en mooie kleuren.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dank voor jullie reacties en commentaren ik waardeer het zeer als er de moeite wordt genomen
    om te reageren op mijn blogjes.
    Het motiveert om verder te gaan en me verder te ontwikkelen als natuurkieker.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wat een mooie serie Coby!
    bosanemoontjes worden veel gefotografeerd in deze tijd ;)
    zeer fotogenieke modelletjes zijn het.
    herkenbaar dat je bent gaan experimenteren met compositie en (tegen)licht.
    en het resultaat is er zeker: foto's 6 en 11 zijn zeer fraai en zeker geen 'gewone foto's'.
    dus ga lekker zo door zou ik zeggen :)
    groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Coby,
    Bosanemoontjes zijn een heerlijk onderwerp, waar je uren mee zoet kunt zijn, en jij hebt dat dan ook uitgebreid gedaan.
    Je laatste foto's waar je wat met tegenlicht bent gaan stoeien leveren in mijn ogen de mooiste foto's op, er zit meer sfeer in vind ik.
    Bij je eerste foto's zie ik nogal wat ruis, dat was laatst ook een eens, ik vind dat helemaal niks voor jou, want je foto's zien er altijd goed uit. Is er misschien ergens iets mis gegaan?

    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland