Vogelvoederplaats is weer in bedrijf

Vogels voeren in de winter doe ik al jaren, maar in de afgelopen winterperiode heb ik het echt serieus aangepakt en een mooie uitgebreide voederplaats gemaakt. Hoe dat er allemaal uitzag is in deze blog uitgebreid te zien. Het was een zeer succesvol gebeuren en de plaats werd door vele vogels bezocht. De hele winter was het een komen en gaan van gevederde gasten, met als een van de hoogtepunten toch wel het wekenlange bezoek van een groepje Appelvinken (Coccothraustes coccotraustes).

De prachtige Appelvinken waren de voorbije winterperiode voor het eerst te gast in mijn tuin
De voedertafel wordt door een Merel gekeurd aan het begin van het afgelopen winterseizoen

De voedertafel zoals die er in maart 2013 uitzag na een seizoen intensief bezocht te zijn

De voederplaats was dus een groot succes, maar toch ontstonden er nieuwe ideeën. Ik had de voedertafel rijkelijk voorzien van rode appeltjes en een mooie malusappeltjeskrans. Verder werden er diverse vogeltaarten door de vogels verorberd. Overal strooide ik vogelvoer en zonnepitten tussen en aan het eind van de lange winterse periode was de hele voederplek bedekt met voedsel. Naast kijken naar vogeltjes vind ik het fotograferen van vogels leuk en daar begonnen de wensen te komen. Ik zou in mijn eigen tuin de vogels graag zo natuurlijk mogelijk willen fotograferen en daarvoor zou het voer eigenlijk niet in beeld moeten komen.


De uitdaging voor de komende winterperiode  is om te zorgen dat de voederplek er natuurlijker uit zal zien. Ik heb er een hele tijd over nagedacht hoe ik het voedsel op de voederplek buiten beeld zou kunnen houden. De oplossing vond ik toen de boom van de Ransuilen omwaaide met de oktoberstorm. Ik nam een stuk van een mooie tak mee naar huis en legde die op de tafel en daarachter legde ik  een mooi stuk van een andere boom, die ik vorige winter al had gebruikt. In de ruimte tussen beide boomstammetjes strooi ik nu het voer.  De eerste indruk is dat dit een prima methode is om het voer buiten beeld te houden. De vogels zijn er ook wel eens door buitenbeeld maar ze gaan  regelmatig op de stammetjes zitten en zijn dan mooi te fotograferen.


Vorige keer is het me heel goed bevallen om mos te gebruiken op de voedertafel. Het lijkt natuurlijk en als het erg vochtig weer is neemt het veel water op en wordt het met het voer minder een vieze boel.
Ik heb nu extra gebruik gemaakt van mos en ook meer hoogteverschil op de voedertafel aangebracht met behulp van stammetjes en stronkjes die ik met mos heb bekleed. En omdat ik dat toch wel heel leuk vind heb ik ook weer gebruik gemaakt van wat rode appeltjes die ik hen gekregen uit de Brummeltuun.
Zo ziet mijn voedertafel er voorlopig uit en ik ga hem nu uitproberen en kijken hoe deze setting mij zal bevallen. Uiteraard ben ik ook benieuwd of deze plek weer net zo populair zal worden bij de vogels als het geval was in de voorbije winter.

Huismus mannetje

Koolmees

Pimpelmees

Tortelduif

Vink mannetje

De eerste tuinvogels hebben de voederplaats van Natuurkieker inmiddels weer ontdekt  zoals Huismussen (Passer domesticus), Koolmezen (Parus major), Pimpelmezen (Parus caeruleus), Vinken (Fringilla coelebs) en Turkse Tortels (Streptopelia decaoto). Ik heb hier foto's van kunnen maken die al een stuk natuurlijker lijken. De komende winterperiode zal ik vermoedelijk heel vaak met de camera in de aanslag op de uitkijk zitten. Het is een mooi plekje om allerlei fotografiezaken uit te proberen. Daarnaast is het natuurlijk ook best spannend om te kijken wat er allemaal weer op te voedertafel af zal komen. In ieder geval reken ik er op dat ik wel een aantal vervolgblogs zal kunnen maken van deze nieuwe voedertafel.

Reacties

  1. wat een prachtige voederplek heb je Coby!
    daar gaan jij en de vogels (weer) veel plezier van hebben :-)
    enne, mocht je testers kunnen gebruiken.... ik hou me aanbevolen!!!
    groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik hoop er veel plezier aan te hebben de komende winterperiode.
      En je bent welkom hoor om het eens uit te testen :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
    2. oh echt? dat lijkt me geweldig!
      :-))))

      Verwijderen
    3. ja is prima, moeten we maar eens afspreken, leukste
      als er nog wat meer soorten de voedertafel hebben gevonden.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. Wat een leuk idee, ik liep deze week ook te denken hoe ik mijn balkon aantrekkelijk kan maken voor vogels ( en op zo'n manier dat het geen rommel geeft waar de benedenbuurvrouw over kan klagen). Zo'n stuk hout en mos is een goed idee, nu nog het geschikte voer zoeken.....
    Ik ben benieuwd wat jij allemaal voor vogels kan fotograferen, deze eerste foto's zien er veel belovend uit.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als voer gebruik ij gewoon strooivoer en extra zonnepitten, dat was vorig jaar heel
      populair bij de vogels.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. Heel mooi gedaan. Daar kun je weer maanden plezier van hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Coby
    als ik vogel was zou ik ook bij jou in de tuin landen wat een verwenerij in je tuin
    mooie foto's
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi, Coby,

    Veel succes en heel veel vogel bezoek de komende winter! Ben benieuwd wat er allemaal op af komt.
    Groet,
    Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik hoop natuurlijk ook weer op Appelvinken, Kepen en Sijsjes, maar
      alle vogelsoorten zijn welkom.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  6. Leuk Coby en heel herkenbaar. Mijn tuintafel heb ik ook weer "omgebouwd". Ik leg altijd een stuk plastic op tafel, daarop zand en daarop bemoste takken en stronken.
    Ook plaats ik wat mooie takken boven de tafel die kunnen dienen als aanvliegroute. En dan maar voeren natuurlijk. Ik heb vandaag ook lang zitten kijken, maar weinig kunnen fotograferen. Natuurlijk komen er meesjes, merels, vinken en een roodborstje, maar heel even kwamen een groenling en een juveniele spreeuw wat snoepen. Van appelvinken kan ik alleen maar dromen :)
    Succes en we zien wel in een blogbericht hoe het gaat.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja een aanvliegtak is ook leuk natuurlijk, hier landen ze eerst op de schutting of
      op de pergola en dan komen ze op de voedertafel.
      Appelvinken droom ik voorlopig ook nog van, die heb ik nog niet gezien of gehoord,
      maar dat geldt ook voor de andere vinkensoorten behalve de gewone Vink.
      Jij ook succes met je voedertafel.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  7. Wat een mooi geheel, daar komen de vogels wel op af.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat mooi weer Coby, ik had nog niks gelezen over de offtciële opening maar dat gaat zo, hij is wel weer mooi..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De vogels hadden het wel meegekregen dat de zaak weer geopend is Bas :-)
      En nu maar hopen dat de andere vogelsoorten een goed geheugen hebben en
      ook weer terugkomen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  9. Dit ziet er prachtig uit Coby.
    Kortom een super blog zo.
    Ik heb weer idee om ook iets op die manier te gaan doen.
    Je krijgt allerlei soorten zo op de tafel.
    Alleen de appelvink zal hier niet komen, die heb ik nog nooit gezien hier.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je er ook enthousiast voor bent Irma en benieuwd hoe
      dat er bij jou gaat uitzien met de voedertafel.
      Een Appelvink in de tuin was voor mij ook voor het eerst en ik ben benieuwd
      of ze ook komende winter zullen komen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  10. Ja, je prachtige appelvinken kan ik me nog heel goed herinneren, net als de te grote hoeveelheid zichtbaar voer ;-)
    Goed dat je het nu anders aanpakt en het ziet er veel belovend uit, je hebt er goed over nagedacht. Kun je alles misschien iets verder weg van de schutting plaatsen? want die is in de achtergrond nog wat herkenbaar, en dat vind ik jammer.
    Ik heb er alle vertrouwen in dat dat wel goed komt en dat we de komende tijd verwend gaan worden met prachtige vogelplaatjes!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hahaha je legt wel de vinger op de zere plekken :-)
      Het zichtbaar zijn van het voedsel lijkt zo opgelost te zijn.
      De schutting is een ander probleem, de tafel verzetten is vanwege
      de beschikbare ruimte niet mogelijk.
      Ik denk er over om een camouflagedoek te gaan gebruiken als achtergrong,
      dit wil ik nog gaan uitproberen.
      Maar in deze setting hoop ik in ieder geval al op meer natuurlijke foto's.
      Wel heel leuk om zo in de eigen tuin van alles uit te kunnen testen, je zult er de
      komende tijd zeker meer van gaan zien en horen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  11. Hoi Coby,
    Leuk om te zien en te lezen hoe je met die voederplaats bezig bent. Het valt inderdaad nog niet mee om het zo in te richten dat er geen voer te zien is en de achtergrond natuurlijk. Dat gaat volgens mij wel lukken.
    De fotos zijn trouwens mooi en ik ben wel jaloers op die appelvink. Dat gaat hier in Hoofddorp niet lukken.

    Groetjes,

    Peter van de Beek

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Coby,
    Je bent heel creatief geweest. Het ziet er inderdaad natuurlijker uit dan voorheen. Nu de eerste bezoekers al gekomen zijn is het natuurlijk hopen op wat meer exotische soorten. Je mag je gelukkig prijzen dat je een tuin hebt waar je je zo kunt uitleven. En nu maar afwachten hoe het gaat, je hebt er je best voor gedaan.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die hebben daar heel wat te snoepen bij zo'n mooi gedekte tafel.
    Pracht foto's en ik hoop de Appelvink ook eens te mogen zien in mijn tuin ;-))
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Well... The birds are really lucky to feast in your garden... So many different food for them and the arrangements are beautiful. Great shots of these gorgeous birds. I love the first and the last pictures, beautiful!
    Have a nice week,
    Greetings, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi CVoby,
    echt super weer je voederplek. Ik vind dat zo gaaf bij je. Vorig jaar had je er een hele varia aan vogels en vogeltjes.
    Ik zou willen dat ik ook zoiets in mijn tuin kon maken maar als ik dat doe dan is het binnen no-time een puinzooi door de kauwen.
    Die maken werkelijk alles kapot en weten in minder dan 5 minuten alles omver/kapot te maken. Daarom lekker bij jou genieten.
    Ik hoop voor je dat de appelvinken ook weer massaal naar je voedertafel komen en natuurlijk alle andere wintervogels :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dank voor al jullie reacties en commentaren, leuk dat er diverse mensen ook op
    deze wijze aan de slag willen.
    Ik hoop weer op veel mooie gasten en hoop nog heel wat mooie opnamen te kunnen
    maken de komende tijd.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Coby,

    Slim dat je dit jaar toch bedacht hebt om je voedertafel wat meer strategisch op te stellen, waardoor je niet alleen maar vogelvoer op je foto's ziet liggen. Het is dan sowieso een voordeel dat je de deur niet uit hoeft. Alleen is je schutting op de achtergrond wel nog redelijk zichtbaar/storend. Een camonet is inderdaad een goede oplossing ervoor. Ben erg benieuwd of de vele Appelvinken deze winter ook weer in je tuin komen.

    Ik ben in ieder geval al erg nieuwsgierig hoe die foto's dan gaan worden.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland