Oh, oh veren op de vogelvoederplek

Toen ik onlangs thuis kwam van mijn werk wachtte me een toch wel droevig tafereel. Bij de de vogelvoederplek in mijn tuin zag ik een hoop veertjes liggen.
Hier was zonder enige twijfel een Sperwer (Accipiter nisus) op bezoek geweest en had een van de
gevederde gasten te grazen genomen.



Het was een treurige aanblik al die veertjes, de Sperwer had duidelijk ongestoord zijn maaltje genuttigd. Tegen de snelheid van zo'n aanstormende Sperwer kunnen de kleine vogeltjes zich vaak niet verweren. Je merkt vaak wel door hun gedrag dat ze weten dat de Sperwer in de buurt zit. Bij het minste of geringste teken van gevaar vliegen ze allemaal in dekking. Dat het echter ondanks hun alerte gedrag toch mis kan gaan bewijzen de foto's.



Ik wou wel graag weten wie het slachtoffer was geworden en dus bekeek ik de overgebleven veertjes maar eens goed. Ik verzamel veertjes en bij de wat bekendere soorten kan ik de soort er meestal wel aan herkennen. Aan de bruine patronen kon ik in dit geval wel zien dat het een Huismus (Passer domesticus) was geweest en om precies te zijn een mannetje.



Er zaten echter ook veren bij die niet bij het patroon van het verenkleed van de Huismus horen. En toch was het zonder twijfel een Huismus die slachtoffer was geworden van de Sperwer. Het klopte ook wel, er komen namelijk Huismussen op de voedertafel die pigment missen in een deel van hun veren, leucisme wordt dat genoemd. Ik heb al eens een blog gemaakt van een Huismus die bijna helemaal wit was, zie deze blog. De witte veren die nu op de voederplek lagen waren vleugelveren en ik wist vrij zeker dat ik de eigenaar van die veren op de foto had.





Na even zoeken bleek inderdaad dat ik het jonge Huismusje inderdaad een paar dagen er voor op de voederplek had gefotografeerd. Je kunt zien dat hij her en der nog wat meer witte veertjes had. Een beetje jammer dat de witte vleugelveren overbelicht zijn maar wel een bewijs dat dit het vogeltje is die als maaltijd heeft gediend voor de hongerige Sperwer. Een jong en onervaren mannetje dat nog de restanten van de gele vlekken aan zijn snavel heeft en dus een jong van het afgelopen jaar.




Vorig jaar was meneer Sperwer ook af en toe te vinden op de voederplek en eenmaal deed hij dat op een tijdstip dat ik daar ook foto's van heb kunnen maken. Ook toen was een Huismusje het slachtoffer, zie deze blog, maar volgens mij is de Sperwer niet kieskeurig en pakt hij ieder vogeltje dat niet aan hem weet te ontkomen. Het is een wat treurig verhaal, maar het is wel de harde realiteit in de natuur dat het eten en gegeten worden is. De Sperwer kan ook niet zonder voedsel en heeft zich nog niet aangesloten bij de vegetariërs en dus is helaas af en toe een vogeltje de pechvogel van de dag.


Reacties

  1. ja hoe triets ook deze dingen gebeuren ( soms is het eten of gegeten worden),volgens mij weet mijnheer sperwer wanneer je naar je werk gaat, maarja om daar voor thuis te blijven is ook wat, en volgens mij geven ze er ook geen vrij voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja volgens mij wel een slimme rakker die Sperwer en ja thuisblijven om op hem
      te wachten zit er helaas niet in :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. Hai Coby,

    Tsja, als je de tafel dekt voor de kleintjes, dan komen de grote jongens vanzelf. Uiteraard niet jouw bedoeling, maar het kan wel spectaculaire beelden op gaan leveren. Als ze bij jou niet te grazen genomen worden, is het wel bij de buren.
    Zo werkt het nou eenmaal. Als je weet hoeveel vogeltjes de jonge sperwers, die ik zo mooi kon zien opgroeien, opgevreten hebben, dan schrik je wel een beetje. Ben erg benieuwd of er ook nog uilen, haviken en dergelijke op de gedekte dis af gaan komen.
    Dan boek ik een kamer bij je ;-)

    Groetjes,
    Reené

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja de wetten van de natuur heb je niks tegen in te brengen René, alles en iedereen moet nu
      eenmaal eten hebben. Als er spectaculaire vogels komen kun je komen hoor :-)) maar vooralsnog
      naast de Sperwer alleen de zeer algemene tuinvogeltjes, waar ik echter ook zeer van geniet.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. Ja dat is voor mij tranen slikken ik kan er niets aan doen !!
    Maar je kunt er absoluut niets tegen doen en dat is voor mij bijna niet te aanvaarden , overal hebben wij kleine ingangen gemaakt om de grote vogels geen toegang te verschaffen en dat gaat goed maar dat wil niet zeggen dat ze niet opgewacht worden als ze klaar zijn met eten !!!
    Je kunt het niet vermijden hé Cobie ,
    Maar jij zult het ook niet prettig vinden !!!!
    gr,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja er is niks aan te doen Annie, het zoals René al zei, als ze niet bij mij in de tuin gepakt worden
      dan is het wel elders, maar het is voor het musje natuurlijk wel een treurig vroegtijdig einde.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  4. Toch ook weer een erg mooie serie! Heel bijzonder dat je kon herleiden welk musje tot maaltijd geworden is, het is zoals het is …
    van een sperwer kun je tenslotte niet verwachten dat hij vegetarisch gaat eten …

    Voor jou ook alle goeds in 2014, ik hoop je weer eens te ontmoeten!
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Angelika, het zou leuk zijn elkaar weer eens te ontmoeten.
      Wie weet een mogelijkheid als jullie een tripje richting noorden maken?
      En ja een vegetarische Sperwer zal er wel nooit van komen :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  5. Tja.....daar heeft iemand een waar kerstman genoten

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tja dit is de harde werkelijkheid, ik vind het altijd vreselijk om te zien.
    Maar je kan er als mens helemaal niets aan doen, de natuur gaat gewoon zijn gang.
    Ik wens jou alle goeds in 2014.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. CSI in de praktijk met in de hoofdrol onze enige echte Natuurkieker. Net als op TV weet ze binnen een etmaal de dader aan te wijzen, nu alleen de arrestatie nog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja ik voelde me een beetje Sherlock Holmes, maar tegenwoordig is het natuurlijk CSI :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  8. Hieraan kan je toch zien dat het nog steeds opgaat in de natuur : eten of gegeten worden. Sneu voor dat musje. Knap dat je hebt kunnen uitvinden van welke vogel de veren waren, Coby. Inderdaad.....net de vogel-CSI, zoals Kees al zegt. Alvast een goede jaarwisseling toegewenst. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is helaas maar al te waar Coby. Het is eten of gegeten worden.
    Bij jiou was het een sperwer maar bij mij volgens mij een kat. Het was een en al veertjes en aan de kleur te zien was het een tortelduif die al zijn veren in onze tuin moest achterlaten :-( Wel mooi dat je dit kon zien aan de veertjes van de mus. De aanblik van de sperwer op de schutting met prooi vind ik iets minder maar het hoort er nou eenmaal bij!
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het bij jou ook allemaal veertjes waren dan vermoed ik toch eigenlijk een Sperwer,
      een kat zou er vlgs mij niet zo'n verenzooi van maken.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  10. Je kon er eigenlijk wel op wachten. Zo veel aantrekkelijke hapjes kan een sperwer niet weerstaan. Jammer voor de prooi, maar zo werkt het nu eenmaal in de natuur. Bijzonder dat je kon achterhalen welke vogel het slachtoffer is geworden. Ik ben benieuwd of je nog meer van dergelijke acties gaat meemaken.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja afgelopen winter was de Sperwer er ook regelmatig en nu merkte ik
      al dat de vogels erg op hun hoede waren. Maar ja niet te voorkomen
      dat er af en toe eentje sneuvelt.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  11. Hoi Coby
    zielig voor die vogels maar ja,, dat is de natuur! die Sperwer staat er wel mooi op.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nice post Coby. It happens here too with our birds at the feeder. Sometimes it is a falcon and sometimes it's a Northern Shrike (Lanius excubitor) although it more rare. What I love to watch is when all the birds around our feeder freeze! They stop moving all together; they look like little statues because of a bird of prey in the neighbourhood... ;)
    I wish you a wonderful and healthy New Year to come.
    Kind regards, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tja... de sperwer moet natuurlijk ook eten... En hij vindt net als de andere vogeltjes bij jou een rijk gedekte tafel.
    Het is de natuur, het hoort erbij, al vinden we dit nooit leuk.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. schitterend die laatste foto van de sperwer!
    heel triest inderdaad als je zo'n plukplaats ziet.
    wat knap dat je ziet dat het een huismus was...
    dat had ik niet kunnen zien, zeker niet omdat er
    witte veren tussen liggen.
    groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland