Meer herfstbeelden

De herfst is toch echt een schitterende tijd om de natuur in te trekken. Er zijn veel paddenstoelen en er verschijnen steeds meer warme herfstkleuren. In mijn vorige herfstblog was er nog heel veel groen en stond alleen de Amerikaanse Eik met een uitbundig oranjerood herfsttooi te stralen.

Larix
Larix

Nu was er toch veel meer kleur te vinden en begonnen ook de Larix en de Beuk te verkleuren. De Larix is een van mijn favoriete bomen. In het voorjaar zijn Larixen prachtig als ze mooie frisgroene nieuwe naalden krijgen. Ze hebben een heel mooie bloeiwijze met fraaie rozerode roosvormige bloei zie deze blog en in de herfst kleuren de naalden goudgeel. In de winter is de Larix zonder naalden en is daarbij een uitzondering want de meeste naaldbomen in Nederland behouden hun naalden.

Helmmycena (?)

Paddenstoel

Niet alleen de bomen hadden meer kleur, ook op de grond was meer kleur te vinden. Afgevallen blaadjes en ook diverse kleuren paddenstoelen. Het blijft leuk om paddenstoelen te fotograferen en ik heb er dan ook nog weer een tijdje mee vermaakt. Het is zo heerlijk dat je met het fotograferen van paddenstoelen geen last hebt dat ze weglopen of staan te wapperen in de wind. Ze blijven stokstijf voor je staan en zijn daardoor van die fijne objecten om in alle rust uitgebreid te fotograferen.



Het was leuk dat er hier toch wat meer kleur geëxperimenteerd kon worden. Bij de foto's hier boven lag er een  goudgeel gekleurd berkenblad, dat de achtergrond een vrolijke zonnige kleur geeft. Het is me bij het fotograferen van paddenstoelen opgevallen dat ik het fotograferen heel kleine paddenstoeltjes leuker vind dan de grotere. Op de een of andere manier lijkt het makkelijker om daar mee te experimenteren.



Bij grotere paddenstoelen of groepjes vind ik het mooi om de standaardzoomlens te gebruiken en zo wat van de omgeving mee in beeld te nemen.
Het blijft boeiend om  te experimenteren en uit te zoeken wat mooi is en zo ook nog weer extra kennis en kunde op te doen met de apparatuur en de keuze van het materiaal. Ook wel een luxe trouwens om uit verschillende lenzen te kunnen kiezen.

Koningsmantel

Mycena

Ieder jaar zoek ik even naar Koningsmantels, die hebben een mooie donkerrode kleur. Dit jaar kon ik alleen maar een paar vinden die tegen een stammetje groeiden. Dat bood weinig kans om ze echt fraai te fotograferen en dus heb ik er maar een registratie foto van gemaakt. Ze waren echter wel heel geschikt om als achtergrondkleur te fungeren voor een kleine Mycenasoort.

Mycena

Mycena

Nog een paar foto's van de Mycena met op de achtergrond de Koningsmantels. Bijzonder te beseffen dat je met dit soort foto's niet in de herhaling kunt of je moet meteen de volgende dag gaan. Deze paddenstoelen zijn inmiddels al weer vergaan en zijn dus al niet meer te fotograferen. Dat maakt natuurfotografie toch ook wel uniek en nooit saai want er verschijnt ook altijd weer wat nieuws voor je lens.

Echte Kopergroenzwam

Echte Kopergroenzwam

Tot besluit de Echte Kopergroenzwam, een mooie zwammensoort die ik opeens zag staan. Ik ben er een hele tijd mee aan de slag geweest om er fraaie opnamen van te maken. Echter op de een of andere manier lukte het niet om er echt iets bijzonders van te maken. Maar goed dat blijft als wens op het lijstje staan en wie weet ben ik een volgende keer wel vindingrijker. Ik heb me in ieder geval weer prima vermaakt en wat  is het heerlijk om zo een aantal uren in het bos te vertoeven.

Reacties

  1. Stimmt, die Herbstfarben sind so wunderbar, tun Auge und Seele gut. Ich genieße das auch sehr, genauso wie im Frühling das erste Grün.

    Einen Grünspan-Fliegenpilz habe ich noch nie gesehen. Sehr interessant.

    Liebe Grüße
    Waldameise

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Coby
    wat een heerlijke herfst foto's erg mooi.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Coby wat is dit mooi en die kopergroenzwam die is mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie foto's weer Coby! De kleine paddenstoeltjes vind ik altijd prachtig, zo teer... Maar de echte kopergroenzwam! Wat een mooie paddenstoel, nog nooit gezien, wat zeg ik... Zelfs nog nooit van gehoord :-)) Bedankt voor weer een mooie serie foto's. Groetjes, Robyn

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je laat weer geweldig mooi zien hoe zo'n mooi jaargetijde de herfst is, hadden we daar niet zo'n mooie spreuk over? Weet jij hem nog?
    Maar prachtige foto's en de koperzwam is schitterend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik weet hem weer, nachtje slapen doet wonderen; Herfst is de tweede Lente, elk gekleurd blaadje is een bloem.
    Fijne dag en groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha wat leuk, die spreuk kende ik niet, dank je wel, ik ga proberen
      om hem te onthouden.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  7. Het experimenteren gaat je goed af, ik heb er met plezier naar gekeken. Heel bijzonder vind ik de koperzwam, die ik nooit eerder gezien heb. Mijn favoriete foto's zijn 8, 12, 13 en 14.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie herfst blog Coby..
    ik ben ook helemaal verslaafd aan de paddenstoel, mooie soorten heb je
    de groene daar ben ik wel jaloers op, ik heb hem nog nooit gezien..
    de foto's van de bomen (bos) zijn ook prachtig!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Coby,

    Schitterende platen hoor. Hoewel foto 1 en 2 erg op elkaar lijken, is de eerste vanwege de staande uitsnede veel mooier. De bomen komen veel beter tot hun recht. Prachtige paddenstoelopnames, waarvan de eerste (foto nummer 3) mij het meest aanspreekt. Leuk dat je een paar overzichtsfoto's plaatst, misschien dat die foto's met een groothoek nog veel mooier worden. Dat geeft altijd zo'n ander beeld.
    Heerlijke herfstserie in ieder geval.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De foto's 7 en 8 heb ik gemaakt met de standaardzoom, foto 7 op 30mm en foto 8 op 17 mm, dus niet met de macrolens, ik vind het leuk om wat te variëren met gebruik van lenzen, ze geven inderdaad een ander beeld.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  10. Wat is de natuur toch mooi en zeker zoals jij het in beeld weet te brengen Coby.
    Pracht serie weer, de groene koperzwam vind ik wel heel erg mooi.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel mooie foto's en weer heel bijzondere paddenstoelen!
    Groet Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie openingsfoto Coby. Ook je paddenstoelen zijn mooi, fijn zo'n gele achtergrond. Ik kijk een beetje jaloers naar je kopergroenzwammen. Ik heb ze al op een paar plaatsen gezocht, maar nog niet gevonden. Dit is wel een heel mooi groepje. Ik zoek ook de kleine paddenstoelen, daar is inderdaad veel meer mee te doen. Mooi herfstblog.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een geweldige serie Cobie , maar de kopergroen zwam daar ben ik echt helemaal weg van toppppp,
    grt,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie serie. De paddestoelen zijn top maar de herfstbossen mogen er ook zijn

    Groet
    Peter van de Beek

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben gek op paddo's, zoals je ongetwijfeld wel weet, dus ik zit hier weer van te genieten, die kopergroenzwam heb ik nog nooit gezien, wat zijn ze mooi! De bosfoto's heb je ook prachtig gemaakt. Heerlijk seizoen, die herfst!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ohhh wat een mooie serie Coby!
    de lariks is nu prachtig inderdaad, mooie foto's.
    de paddenstoelenfoto's zijn heel erg mooi geworden.
    wat een gekleurde achtergrond al niet doet he? super!
    foto 7 is ook erg geslaagd met die bolletjes in de achtergrond!
    dat je de foto's van de kopergroenzwam niet echt geslaagd vind,
    dat kan ik wel begrijpen (hoewel ze prachtig zijn hoor).
    ik heb ze zelf vorig jaar gefotografeerd en ik herken het probleem.
    maar zo blijft er altijd wat te wensen over he ;)
    groetjes, Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige herfstbeelden allemaal, maar de kopergroenzwam is wel heel mooi. Ik heb ze nog nooit gezien.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Jij hebt je vermaakt, maar ik ook, wat een heerlijke foto's laat je zien! Die koperzwammen zijn nieuw voor mij, bijzonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een mooie herfst foto's!
    Groetjes, RW & SK

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Sfeervolle plaatjes en zulke bijzondere soorten paddenstoelen. De koningsmantel en kopergroenzwam heb ik nog nooit gezien. Heel mooi. Groetjes, Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  21. je hebt echt sfeer in de foto's weten te brengen, zowel die met de bomen als met de paddenstoelen. Prachtig!
    De kopergroenzwam had ik nog nooit gezien. Wat een bijzondere kleur.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Beautiful trees and mushroom pictures Coby. I too, love the Larix tree and I am very lucky to have one in the garden. Your description is exact and it is a special tree. I love it in every stages it goes through! In the winter, it is a great tree for birds in our garden, many birds feed on the cones. In the spring it is very nice to see the needles grow with the red tiny cones. And right now, in autumn, it becomes golden, so beautiful...
    Love your mushroom pictures, very nice with the reddish backgroud! It is the first time I see these green mushrooms!
    Thanks for these nice pictures.
    Warm greetings,
    Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heerlijk deze wandelingen Coby en ik ben met plezier met je meegegaan.
    Heerlijk leuren en mooie herfstvruchten van verschillende paddenstoelen.
    Vooral de echte Kopergroenzwam vind ik schitterend. Ik heb deze nog nooit gezien
    en ken deze dan ook alleen van foto's en internet.
    Je eerste foto vind ik ronduit prachtig omdat je deze staande hebt gemaakt. Echt heel erg mooi.
    Mijn complimenten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Je paddenstoelen is echt schitterend mooi om te zien. Er zijn zoveel verschillende paddenstoelen. Heel mooi!!!!
    Mooie kleuren is het geworden.
    Groetjes Jacqueline.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Heerlijke herfstblog. De kleuren komen steeds meer in de bomen, en de paddenstoelen horen er gewoon bij. Gaaf dat je die kopergroenzwam hebt gezien, en prachtig vastgelegd.Mooie sfeervolle plaatjes, die mij toch wel doen verlangen naar een herfstwandeling in het bos, maar of dat er de komende dagen van gaat komen......hopelijk valt het mee met de regen die ze voorspellen.
    groetjes Ghtia

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat heb je een mooie paddenstoelen gevonden, Coby. Mijn favoriet is de laatste. Prachtig met dat beetje glans erover. Maar ik heb van al je foto's genoten. Dit jaar heb ik geen tijd gehad om paddenstoelen te fotograferen en toen ik het gister nog even wilde proberen kon ik niets meer vinden. Prachtig herfstblog. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dank voor al jullie reacties en commentaren. Leuk om te horen dat de blog gewaardeerd wordt en dat juist de Echte Kopergroenzwam er als favoriet uit wordt gepikt. Het is ook een prachtige paddenstoelensoort en dit een erg leuk groepje bijeen en toch kon ik er in mijn ogen niet iets bijzonders van maken. Jullie hebben me nu vertelt dat het groepje Echte Kopergroenzwammen dus al bijzonder genoeg is, een lesje in eenvoud voor Natuurkieker, dank daar voor :-)
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland