Voorproefje op de lente

Een paar dagen hebben we heerlijk mogen genieten van het eerste lenteweer, vooral 4 en 5 maart waren een paar prachtige voorjaarsdagen.
Verbazingwekkend hoe de natuur dan ook in een klap verandert en er bijvoorbeeld overal diertjes tevoorschijn komen.


Zo waren er al weer Viervleklieveheersbeestjes (Exochomus quadripustulatus) een klein zwart Lieveheersbeestje met vier oranjerode vlekken. Voor veel insecten is er maar een doel in hun korte leven en dat is zo snel mogelijk paren. Ook dit tweetal had de intentie om voor nageslacht te zorgen maar had duidelijk moeite om de juiste houding aan te nemen, daar moest nog wel even geoefend worden.


Al een aantal weken geniet ik van de Toverhazelaar Hamamelis), wat zijn dat prachtige struiken. Vanuit de verte wordt je al dichterbij gelokt door het zonnige geel. Als je de bloemen van nabij bekijkt zie je dat er tussen de gele lintvormige bloemblaadjes nog de bloem met vier meeldraden schuilgaat.
De Toverhazelaar is een naaktbloeier, wat betekent dat de struik bloeit voordat er blaadjes zijn verschenen.



Net als de Toverhazelaar zijn er ook al enige tijd Sneeuwklokjes en Winteraconieten  te bewonderen.
Het is ieder jaar weer uitkijken naar de eerste exemplaren van deze soorten, beiden werken zich heldhaftig door de kou en zelfs door de sneeuw heen. Prachtig vind ik het als er ergens van die mooie royale pollen met Sneeuwklokjes staan en als ze een goede plek hebben zie je ook wel van die mooie gele vlekken van de Aconieten tussen de dorre bladeren tevoorschijn komen.



Krokussen zijn ook echte lentebodes en als het lentezonnetje schijnt laten ze zich in volle glorie zien. Als de zon er niet is blijven de bloempjes gesloten, daar is een goede reden voor. Insecten vliegen in het vroege voorjaar alleen als ze voldoende door de zon worden opgewarmd. Insecten zorgen voor de bestuiving van de bloemen en als zon er niet is en er dus ook geen insecten rondvliegen, is het heel slim van de bloempjes om hun blaadjes gesloten te houden.


Op de eerste mooie lentedagen van 4 en 5 maart waren ook de Honigbijen weer enorm actief en de Krokussen waren een belangrijk doel van deze bezige bijen. Vol overgave stortten ze zich op het stuifmeel van deze bloemen en behalve mooie grote voorraden aan de poten, zat het stuifmeel overal op de bijenlichaampjes. Ik vind het boeiend om een tijdje naar al die bedrijvigheid te kijken en een uitdaging om ondertussen de dieren bijvoorbeeld ook vliegend vast te leggen.


Waar ik ook echt naar uit zie zijn de vlinders die straks weer rondfladderen, dat blijft ook ook wel een van de onderwerpen die ik graag fotografeer. Ik was dan ook blij om deze Citroenvlinder te zien en ook nog te kunnen fotograferen, geen superfoto, maar gewoon fijn om te laten zien. Ik zag die dagen ook al een aar Kleine Vossen rondfladderen, maar die heb ik niet kunnen fotograferen. En nu maar hopen dat de koude die we nu weer gehad hebben niet al te grote schade heeft aangericht onder plant en dier.



Ik heb er al een heel blog aan gewijd, maar ook hier wil ik nog even aandacht geven aan de Adder die de eerste warme lentedagen gebruikte om uit zijn winterverblijfplaats te komen.
Een bijzonder dier is het en een voorrecht om zo'n slang uitgebreid te kunnen bekijken. Wie de hele serie van deze Adder wil zien moet maar even op deze blog kijken.
Nu staat alles in de lente even op een laag pitje, de insecten en slangen zitten weer verstopt en de bloemen doen hun best de kou te weerstaan, het is te hopen dat we gauw weer kunnen genieten van  mooi lenteweer.

Reacties

  1. Je krijgt er echt zin in bij die prachtige foto's! Hier nog een laagje sneeuw, maar de lente zit toch weer in de lucht.
    Fijne dag,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig als alles weer tot leven komt als de zon gaat schijnen.
    Je hebt er goed gebruik van gemaakt, ik vind de foto's prachtig stuk voor stuk zijn het plaatjes geworden.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtige lentefoto's Coby en ik vind je foto's van de adders ook heel fascinerend, ik hoop er ook nog eens eentje voor mijn lens te krijgen!

    fijne dag van Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  4. piękna wiosna u Ciebie.., pozdrawiam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heerlijk als ik deze foto,s zie heb ik de neiging om ramen en deuren open te gaan zetten,maar dan word ik gelijk afgestraft.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby...

    de verschillende bloemetjes proberen de
    wereld al weer wat kleur te geven maar ze moeten zicht staande
    houden in de ijzige kou...
    Hopen dat het nu snel voorbij is, ben er onderhand helemaal klaar mee..
    Mooie blog geworden, erg divers met alle bloemetjes en bijtjes, vlinder
    en adder..alles begint te tintelen..

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige foto's van het vooruitzicht op de lente, mag van mij gauw komen.
    Mooi dat je de citroenvlinder al kon fotograferen, ik zag hem alleen maar vliegen ;-))

    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby
    wat is dit weer lekker die voorjaars foto's laat maar komen die zomer
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je wordt er helemaal warm van als je dit voorjaarsberichtje bekijkt. En dan vriest het buiten tien graden..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tjonge, waar woon je? Hier is nog niet veel te zien hoor. Ik dacht dat vlinders pas bij ongeveer 20 graden tot leven kwamen?

    Heel mooie foto's, dank je wel.

    Hartelijke groeten van Rita Koolstra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zit met open mond je blog te bekijken, Coby. Het is hier nog een dorre toestand. Ik heb nog geen vlinder of bij gezien. Hoogstens wat mugjes. Je blog geeft hoop op de lente. Mooie serie weer en die adder blijft spannend. Misschien zitten ze hier ook wel en kijk ik niet goed. Fijn weekend. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Helpppppp hier is het nog winter !!
    Maar de foto's geven mij weer moed !!!
    groeten , Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk Coby,
    die dagen was ik natuurlijk (en anderen uiteraard ook)
    aan het werk. Ik verheugde me dan ook op dat weekend erna maar helaas....
    Ook dit weekend werken maar je blog vind ik echt heel mooi.
    Die lieveheersbeestjes heb ik nog niet gezien en ook de toverhazelaar
    die je afbeeld heb ik hier nog niet kunnen ontdekken. Prachtige foto's trouwens van die hazelaar!
    En je had ook al een citroenvlinder!!! Helemaal top.
    Echt een mooi lenteblog
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi Coby, zoals je de prille lente hebt vastgelegd. Zelf kijk ik ook uit naar de lente als de bloemetjes weer gaan bloeien en allerlei insekten aantrekken. Net als jij boeit het me om er naar te kijken en vind ik het een uitdaging om dit vast te leggen op mijn digitale kaartje.
    Groetjes, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland