Nog eens genieten van de herfstkleuren

De herfst is het seizoen van de vergankelijkheid, langzaam verdwijnen de bloemen, de bladeren verkleuren, de dagen worden korter.
Al die processen volgen elkaar in rap tempo op en eigenlijk is er iedere herfst tijd te kort om alles te volgen, laat staan dat je ook nog alles zou kunnen vastleggen.
Maar als de gelegenheid er is, trek ik er op uit met de camera om al het moois zo veel mogelijk vast te leggen.



De foto's zijn grotendeels gemaakt op 11 november, een zonovergoten dag, toen de kleuren zeer uitbundig waren en ook nog eens vergezeld van  fraaie wolkenluchten, logisch dat er dan ook wat landschapsfoto's gemaakt worden. Ik blijf het een lastig onderdeel van de fotografie vinden, maar wel een heel leuk onderdeel, waar veel uitdaging in zit.


Ik vind het zelf  altijd mooi om van een landschap ook foto's te maken met een telelens en gebruik daar voor mijn 300mm F4 lens. Met deze lens kun je wat meer details zichtbaar maken en dat vind ik bij bovenstaande  foto's ook mooie. Vooral de verschillende kleurschakeringen kun je zo veel beter zien, zoals het goedgeel van de Larixbomen die met hun kruin overal bovenuit steken.


En als je het over herfstkleuren hebt is het ook leuk om te laten zien hoe divers die kleuren zijn. Zelfs in een enkel blad is vaak een bont palet aan kleuren te vinden die ook nog eens in de loop van de dagen en weken verder verkleuren. De moeite waard om daar wat meer van dichtbij naar te kijken.


De bladeren van de Braam vind ik ook heel mooi in de herfst. Ik heb een Braam in mijn eigen tuin en kan er dus iedere dag van genieten en zien dat ook deze bladeren steeds weer van kleur veranderen.
En geen blad is helemaal identiek aan een ander, allemaal hebben ze hun eigen kleurpatroon en zijn prachtig om te fotograferen.



Foto's van een zonsondergang maak ik niet zo heel vaak, maar nu had ik de kans en met mooie bomen die prachtig afsteken tegen de lucht. Bij dit soort foto's vind ik het een voordeel dat de bomen hun bladeren al grotendeels hebben verloren, waardoor je hun takken goed kunt bewonderen. op de tweede foto staat de Televisietoren van Smilde die net weer helemaal herbouwt is na een grote brand die het gebouw verwoestte.
Het is een karakteristiek bouwwerk dat door veel mensen in de omgeving gemist werd, dus iedereen is blij dat hij herbouwd is en weer als baken in de verre omgeving te zien is.



Tot besluit nog twee foto's  van de zonsondergang, waarbij ik steeds gezocht heb naar aansprekende composities. De lucht is bij de laatste  wat rood gekleurd, maar een helemaal uitbundig rode lucht werd het niet. Wel  nog een mooi rood randje om een wolk voordat de zon  helemaal schuil ging.

Reacties

  1. Zeer geslaagde foto's Coby, wat een prachtige verschillende kleuren.
    De zonsopkomst en zonsondergang foto's vind ik geweldig.
    Fijne dag nog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg mooi vastgelegd die zonsondergang en prachtig die bladeren van dichtbij.
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Coby,
    Very nice series, my heart goes to the trees in the sunset, they all are breathtaking!
    Regards,
    Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat is de herfst toch een prachtig jaargetijde het is als ik je foto,s ziet puur genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi Coby, prachtige herfstkeuren, zowel in dit als in het vorige blog. Rood, oranje, geel en alles er tussen in. Ik kan ook altijd naar de blaadjes zitten te turen, hoeveel kleurtjes er zo op een paar vierkante centimeter zitten. Fijn dat we weer me mochten genieten. En grappig, de toren van Smilde. Heeft niets met natuur te maken, maar het hoort zo bij het landschap hier.
    Groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie foto's Coby,de herfst is zo mooi.
    Op de terugweg bijna de vaart ingereden omdat er zo'n mooie lucht aan de linkerkant te zien was.
    Bedankt en gezellige avond
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je zou meer zonsondergangen moeten maken, Coby. Dat doe je heel mooi! Die springen er voor mij echt uit. Prachtige kleuren. Je andere foto's zijn overigens ook mooi, echt herfsblog. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige foto's van de herfst Coby.
    De landschappen zijn je goed gelukt hoor, vind het zelf ook altijd lastig om te zien wat nu echt mooi is.
    Je laatste is een juweeltje.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Coby,

    Ja, mooi is dat toch om al die metamorfoses in de natuur te zien en natuurlijk digitaal vast te kunnen leggen! De laatste 4 zijn echt mooie ansichtkaarten geworden hoor!

    Groet,
    Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby,

    Weer eens wat anders dan dat levende spul. Vind met name je foto's van een zonsondergang mooi en dan helemaal de eerste vooral!

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Coby
    wat een mooie kleuren en mooie landschappen.
    het blijft mooi die herfst kleuren,
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Elk seizoen heeft zo toch zijn charme. De uitbundigheid aan kleuren heb je prachtig weten vast te leggen. Mooie landschappen ook. Maar de zonsondergang is voor mij de topper. Wat komen die bomen mooi uit tegen het zonlicht van de ondergaande zon! Echt genieten :)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat zijn de silhouetten van bomen bloedstollend mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja erg mooi vooral de laatste foto, echt schitterend

    groet Robert

    http://www.robert-1968.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk Coby, al die herfstkleuren nog een keer in beeld, daar krijg ik niet gauw genoeg van.
    De kale, fijn getekende bomen met de gekleurde lucht er achter zijn super!
    Fijne dag en groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Coby....

    Mooi nog de kleuren, dat is nu al een stuk minder, nog een beetje wind
    en alle blaadjes zijn weg, kunnen de bomen hun energie weer sparen voor het voorjaar...
    Ik moet zeggen als ze taal zijn vind ik het triest, vooral als de zon zich dan ook nog verschuilt
    Dus van mij mag het voorjaar weer beginnen, af het moet een mooie winter worden, met af en toe wat sneeuw of rijp...maar niet te lang, anders hebben bepaalde vogel soorten het weer zo moeilijk..
    Mooie blog, waarvan ik toch val op de kale bomen met de mooie kleuren van de zon erachter..

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Coby,
    Heel mooi blog met al de herfst kleuren,en zonsondergangen. En u maar op naar de winter, en weer foto's van de sneeuw.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi de weidsheid in je eerste foto's. Maar de laatste vier met de kale bomen tegen de rode lucht vind ik toch het mooiste. Prachtig!
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooie serie waarbij de herfst zich van haar allermooiste kant laat zien. Tja met zulke plaatjes thuiskomen is beslist geen straf!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Coby,
    de herfstkleuren lopen inderdaad nu op het einde.
    Maar wat zijn die kleuren toch mooi!
    Je balderen vind ik dan ook echt prachtig maar
    mijn favorieten in deze serie zijn toch echt
    je prachtige luchten. Vooral de laatste
    vier platen. Echt schitterend! Complimenten.
    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hai Coby,

    Mooie warme kleuren heb je vastgelegd. Lijkt wel of de kleuren iets meer verzadigd zijn.
    Ik hou hier wel van, want de foto's stralen heel fraai de wisseling van seizoen uit.
    Je laatste foto is helemaal een plaatje.
    Net niet helemaal zoals je het wilt hebben, maar deze is ook al erg mooi.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland