Herfst in Drenthe...

Ik hou van alle seizoenen en geniet van wat elk jaargetijde te bieden heeft en ook voor natuurfotografie heeft ieder seizoen zijn eigen uitdagingen.
De herfst is een seizoen dat zich bij uitstek leent om er met de camera op uit te trekken.



Paddenstoelen heb ik me al weer flink mee bezig gehouden deze herfst zoals bijvoorbeeld het blog vol met Vliegenzwammen. Maar herfstkleuren en herfstlandschappen, daar had ik me nog niet echt mee bezig gehouden. In deze blog een serie foto's waarin ik heb gepoogd de herfstsfeer vast te leggen.


De Larix heeft in het najaar schitterende goudgele naalden die hij aan het eind van het seizoen verliest.
Werkelijk een prachtige boomsoort, ook in het voorjaar als er weer mooie frisgroene naalden tevoorschijn komen.Wat mij betreft moeten we daar wat meer zuinig op zijn en ze niet allemaal verwijderen omdat hij van oorsprong niet in Nederland thuishoort.




Ja en hoe leg je nu al die mooie herfstkleuren nu aansprekend vast. Ik heb vooral geprobeerd om het oplichten van de kleuren door het zonlicht vast te leggen. Lastig om het uitbundige wat je aan kleuren ziet ook vast te leggen in een opname, maar wel een uitdaging. Hierboven drie doorkijkjes in het bos, met en zonder tegenlicht wat een verschillende sfeer oplevert.



Iedere boomsoort heeft zijn eigen herfsttooi en ik vind dat de Beuken er in de herfst ook altijd prachtig bij staan. Vaak zijn het ook behoorlijk imposante bomen en dan de combinatie van die donker gekleurde stam en takken in combinatie met het goudgeel van de bladeren, dat fascineert me ieder jaar weer.



Ik vind zelf tegenlichtopnames wel heel mooi uitpakken, om zo de kleur er uit te lichten. De blaadjes veranderen zo bijna in gekleurde lampjes. Ik ben er niet helemaal uit welk formaat foto ik hier het mooist
vind, ik neig het meest naar het liggende formaat vanwege iets meer detail, maar bij het staande formaat vind
ik het wel heel fraai hoe het licht van bovenaf de foto in komt.


Tot besluit nog een paar opnamen gemaakt met de 500mm, van dezelfde takken als hier boven.
Misschien niet de meest voor de hand liggende lens om dit soort foto's mee te maken,maar in dit geval ideaal om de afstand te overbruggen, waar ik met een kortere lens niet bij had kunnen komen.
De herfst is een prachtig kleurrijk seizoen, er is nu nog volop kleur overal dus grijp je kans, voor alle blaadjes af gevallen zijn.


Reacties

  1. Wat is Drenthe toch mooi! Ik weet er alles van, ik woon nl. ook in Drenthe. Je hebt het weer mooi vastgelegd Coby!

    Groet,
    Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en die kans heb je hier ten volle benut,wat een pracht en praal laat je ons hier zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je laat de herfstkleuren hier prachtig zien, Coby. Ik ben het helemaal met je eens, de herfst is een schitterend seizoen. Je foto's 2 en 13 vind ik de mooiste. Het liggende formaat vind ik ook mooier dan het staande. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Coby
    wat een heerlijke herfst beelden mooi al die kleuren.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is de herfst toch mooi met zijn kleurenpracht. Een heerlijk seizoen.
    De laatste tijd was het vaak grijs en minder kleurrijk maar vandaag konden we genieten van de herfst op zijn best, smorgens mist, en daarna het kleurenpalet.
    Mooie herfstvaria
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie foto's Coby van een zonnige dag!
    Waar in Drenthe heb je de foto's gemaakt?
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Coby,

    Tsja, landschapsfotografie lijkt zo simpel, maar is o zo lastig.
    Bij dieren heb je tenminste een vast onderwerp, maar dat mis je vaak bij een landschap.
    Je eerste foto is zo'n lekkere kijkfoto waar je aldoor weer iets nieuws op ontdekt.
    Mooi met dat kleine watertje en die karakterastieke boom. Misschien iets meer contrast toevoegen om de foto iets sprankelender te maken?

    Foto nummer 6 is er ook zo één. Prachtig herfstbos en eigenlijk zou je daar ietsje van het licht uit foto 7 moeten hebben.
    Lekkere plaat!
    Je laatste foto is een mooi voorbeeld hoe je met een tele, heel mooi dit soort foto's kunt maken.
    Top gedaan!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby..

    Je kunt erg goed voor zulke opnames je tele gebruiken, ik doe dat ook erg vaak..
    Je blog is mooi gelukt, je hebt mooi de sfeer van de Herfst vast weten te leggen en over te brengen, de kleuren hadden wat mij betreft nog iets intenser gemogen!!
    De kleuren van de beuk vind ik het mooist, erg warm!!...
    prima blog, complimenten

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige serie van de mooie herfst Coby.
    Je hebt er hele mooie sfeer platen bij zitten, genieten is dat.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby,

    Ook ik heb het afgelopen weekend genoten van de herfstpracht buiten, en ik moet zeggen dat ik het erg moeilijk vond om dat mooi te fotograferen.
    Door alle kleuren, en de takken die nu meer zichtbaar zijn, vond ik alles zo gauw wat rommelig worden. Dat zie ik bij jou ook terug, er is gewoon teveel te zien.
    Foto 8 van de boom en de laatste van de beukenblaadjes zijn daarom in mijn ogen fijne rustpunten in deze serie.
    Hetgeen trouwens niet betekent dat ik de rest niet mooi vind hoor. Ik vind het heel mooi hoe je de verschillen van licht in de foto's 5-6-7 laat zien, ik kan hieruit geen favoriet kiezen, ze hebben elk hun eigen charme.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige palten Coby en de kleuren komen ook zo
    mooi uit. Nu zijn de meeste bomen kaal en dat is best jammer.
    Je tweede foto met dat water is anders ook een plaatje hoor.
    Mooie scherpte diepte erin gelegd. Heel mooi dit.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Euhhh.... palten zijn natuurlijk platen

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland