Elke dag bewust en aandachtig leven

Elke dag bewust en aandachtig leven

Het is inmiddels al enkele jaren mijn motto: ' Elke dag bewust en aandachtig leven'. Het staat op mijn website, je ziet het bovenaan deze Natuurkieker-weblog en op Facebook is het al een aantal jaren de beginzin van mijn dagelijkse post, maar waarom is dat zo?


Ik krijg regelmatig de vraag waarom ik die zin gebruik en wat het betekent. Kortgezegd is het een manier van leven waarbij ik bewust en aandachtig probeer om te gaan met alles wat zich van dag tot dag voordoet. Het gaat om dingen die mezelf betreffen maar zeker gaat het ook om bewust om te gaan met de mensen en de omgeving om me heen. Zo'n bewuste en aandachtige levenswijze helpt je om je niet (voortdurend) mee te laten slepen door de verleidingen en de sleur van alledag, maar je bewust te zijn van wat er in en om je heen gebeurt en daarin vervolgens bewuste keuzes te maken

Bewust en aandachtig leven vindt zijn oorsprong in meditatie

Bewust en aandachtig leven doe je niet spontaan vanuit jezelf, het is een manier van leven die voortkomt uit de meditatie en om meer precies te zijn uit de Vipassana-meditatie, een vorm van meditatie uit het boeddhisme, waarbij zuivere aandacht centraal staat, je leert de dingen zien zoals ze werkelijk zijn. Uit deze meditatievorm is de, bij veel mensen vermoedelijk beter bekende, Mindfulness-beoefening voortgekomen. 

De definitie van mindfulness is: 'leven in het hier en nu, zonder (voor-) oordelen bewust ervaren wat er op het huidige moment in en om je heen gebeurt'. 

In de praktijk laten we ons echter vaak meeslepen door de verleidingen en de sleur van alle dag. Dat gebeurt vaak door te leven op de automatische piloot,en dus zonder dat we onze aandacht er goed bij hebben. Vele wetenschappelijke onderzoeken hebben inmiddels aangetoond dat mindfulness geen zweverig gedoe is maar een vaardigheid die je in staat stelt om je aandacht en bewustzijn te versterken en veranderingen in je brein teweeg kan brengen. Ik zal daar zeker in andere blogs nog uitgebreid op terugkomen.

De basis voor een bewuste en aandachtige levenswijze krijg je door dagelijks mindfulness- oefeningen te doen, bijvoorbeeld door iedere dag thuis te mediteren en/of andere mindfulness-oefeningen te doen.

Het is de bedoeling dat je datgene wat je tijdens de dagelijkse mindfulness-oefeningen traint en ontwikkelt ook voortzet in je dagelijks leven. Zo kun je met aandacht eten of je tandenpoetsen, maar ook bewust en met aandacht praten met andere mensen, overal kun je zorgen dat je bewust en aandachtig bent en geloof me dat geeft grote verschillen. Hier kom ik in volgende blogs zeker ook op terug hoe je dat precies doet en wat het je oplevert.

Bewust en Aandachtig zijn in de natuur

Waar je ook perfect je bewuste en aandachtige levenswijze kunt inzetten en oefenen is in de natuur! Bewust en aandachtig in de natuur zijn betekent dat je al je zintuigen inzet als je in de natuur bent en dat kan overigens ook gewoon in je eigen tuin zijn. Kijk bewust rond wat er te zien is, zowel in het grote geheel als wat je aan details kunt ontdekken. Let op het licht, de kleuren en vormen en structuren. Hoor wat er te horen is, vogels die zingen, de wind door de bomen, het geritsel van dorre bladeren onder je voeten. En zo ook ga je bewust na wat er te ruiken, te voelen of eventueel te proeven is. Als je op deze manier tijd doorbrengt in de natuur profiteer je er maximaal van, ik noem het de optimale natuurbeleving.


Hierboven een voorbeeld van belevenissen in de natuur waar bewust en aandachtig leven een rol speelde. Het ijshaar is een wintersfenomeen dat bij bepaalde weersomstandigheden te vinden is. Dat betekent dat je dus alert moet zijn op welk weer het wordt en of er kans is op ijshaar. Vervolgens moet je weten waar je het moet zoeken, opnieuw betekent dat dat je bewust en aandachtig rond moet speuren en dat betekent hier zoeken in oude beukenbossen. 

Nog een voorbeeld van bewust en aandachtig tijd doorbrengen in de natuur. In de winter maak ik regelmatig even een rondje in de omgeving en gebruik daarbij mijn auto als schuilhut. Ik speur dan de landerijen af om te kijken of ik mooie waarnemingen kan doen. In dit geval zag ik een grote groep rietganzen, ik vind het altijd verbazingwekkend hoe die vogels ondanks hun grote aantal vaak helemaal in hun omgeving te lijken opgaan. Ik vind het mooi om er een tijdje bij te staan kijken om hun gedrag te volgen, te horen hoe ze met elkaar communiceren en als het even wil maak ik er zoals hier ook een foto van. 

Als je op een bewuste en aandachtige manier in de natuur bent "maak je van kijken zien' en beleef je zoveel meer en het fijne van alles is dat je dan geen tijd hebt om te piekeren en voortdurend in je hoofd te zitten, je bent volledig met je aandacht in het hier en nu en het gevolg is dat met rijke ervaringen en een fris hoofd weer thuiskomt.

Wil je reageren op deze blog, dat kan natuurlijk en dat waardeer ik zeer, wil je meer weten over wat ik allemaal doe dan kun je ook een kijkje nemen op www.natuurkieker.nl 

 


Reacties

  1. Hoi Coby, zo is het precies als wij dat ook doen! Dag voor dag ,stapje voor stapje! Ik mis je Coby opBluesky maat ik kan me voorstellen dat je het te druk vind! Lieve groetjes Ymir

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beetje late reactie van mij, maar leuk van je te horen Ymir, ik mis jou ook maar inderdaad ben ik er nog niet aan toe om naar Bluesky over te stappen Hartelijke groet Coby

      Verwijderen
  2. Mooie leerzame blog Coby...Ik weet dat jij altijd bezig bent met de natuur. Bij mij stokt het wat door m'n gezondheid, het gehoor word ook minder dus horen in de natuur gaat niet te best. Zelf ben ik wat meer met thuis fotografie bezig, maar in de lente, zomer en herfst ben ik toch meer met buiten fotografie bezig en zo haal ik dan mijn vitamientjes binnen en geniet ik van de natuur. Wij kunnen ook uren staan op een plek waar de velduilen wonen dus dat genieten van jou dat snap ik best!! Ga zo door.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O ja en de anonieme reactie is van Nieske Siepel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat is jammer als je niet (meer) zo kunt als je zou willen Nieske, maar mooi dat je alternatieven weet te vinden om toch volop te genieten van fotografie en natuur en dat doe je fantastisch er zijn denk ik weinig mensen die zo veelzijdig zijn met fotograferen als jij. Hartelijke groet, Coby

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland