De Pentax Papilio II 6,5x21 een review

Enthousiast en verrast                                                                                                 

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, ik ben enthousiast en verrast door deze Pentax Papilio II 6,5x21 verrekijker. Het was overigens geen liefde op het eerste gezicht, ik vroeg me (heel bevooroordeeld) af, hoe zo’n klein en zeer betaalbaar kijkertje, iets zou kunnen brengen wat mijn andere verrekijkers (o.a. Swarowski EL 10x32) niet ook al hebben.

CLOSE-systeem                                                                                                          Welnu, de Pentax Papillio II 6,5x21 heeft een unieke eigenschap die andere verrekijkers niet hebben, je kan er namelijk onderwerpen tot op 0,5 m mee scherpstellen! Ik zal proberen uit te leggen hoe het werkt: het grote vernuft waardoor je met deze Pentax Papilio II zo dichtbij kunt kijken schuilt in een uniek systeem dat Pentax gebruikt en wat ze het CLOSE-systeem noemen.

Het staat voor Convergent Lens Optical System Enginering (CLOSE). Wat er hierbij gebeurt is dat de afstand tussen beide objectieven groter en kleiner wordt afhankelijk van of je iets veraf of dichtbij scherpstelt. Daardoor kun je met beide ogen naar een onderwerp blijven kijken en verdwijnt het bij heel dichtbij scherpstellen niet uit het gezichtsveld van beide ogen.

Je kunt een beetje zien hoe het systeem werkt als je aan de onderzijde van de verrekijker kijkt, daar waar beide objectieven te zien zijn achter een venstertje.

Macro-verrekijker                                                                                                              Ik ben zelf een natuurfotograaf met een voorliefde voor kleine dingen in de natuur die ik graag vastleg met mijn macrolens. De belofte dat je met deze verrekijker heel dichtbij zou kunnen kijken maakte mij heel nieuwsgierig, een “macro-verrekijker” leek me wel heel bijzonder.

Toen ik met de Pentax Papilio II 6,5x21 scherp stelde op een vlinder in mijn tuin, was ik enorm verrast; ik zag nog meer details dan ik met mijn 100 mm macrolens van mijn fotocamera zichtbaar kan maken! Dat was het moment dat mijn enthousiasme alleen maar groter werd.

Niet alleen voor vlinders                                                                                               

Het Latijnse woord  “Papilio” betekent “vlinder” en de verrekijker wordt ook wel aangeprezen als vlinderverrekijker, maar je hoeft je natuurlijk niet te beperken tot vlinders. Alles wat zich tot op een halve meter van je bevindt kun je zo tot in de details bekijken, dus ook andere kleine diertjes,  paddenstoelen, mosjes, maar ook bladstructuren, gallen, bloemetjes en noem maar op.


De Pentax Papilio is ook gewoon een verrekijker voor in de verte

Hoewel deze kijker bij uitstek geschikt is voor onderwerpen dichtbij, kun je er natuurlijk ook bijvoorbeeld vogels mee bekijken. Bij vogels in de tuin gaat dat sowieso prima, zitten de vogels echt verder weg dan kan de vergroting van 6,5x wat aan de geringe kant zijn. Pas op echt donkere dagen merk ik pas dat deze kijker ten opzichte van bijvoorbeeld mijn Swarovski 10x32 minder presteert qua lichtsterkte en je een minder helder beeld krijgt. Bij normale omstandigheden merk je die beperkingen nagenoeg niet.  



Ingebouwde statiefaansluiting                                                                                 

Naast het genoemde CLOSE-systeem heeft de Pentax Papilio II nog een leuk aspect, deze verrekijker heeft een ingebouwde statiefaansluiting. Ik heb het uitgeprobeerd met een statief en vooral als je langer naar een onderwerp wilt kijken is het heel prettig dat de kijker op een statief staat. De scherptediepte is klein en dan veroorzaakt een kleine beweging, bijvoorbeeld door wat trillende handen al snel onscherpte. Overigens kun je ook heel goed zonder statief en zo gebruik ik hem ook het meest.


Bediengemak

De Pentax Papilio II 6,5x21 is zowel voor brildragers als niet brildragers te gebruiken. Ik gebruik hem als brildrager met de oogschelpen helemaal in gedraaid. Je kunt de schelpen naar wens in drie klikfases omhoog draaien. Het is een kwestie van uitproberen wat voor jou ideaal is.

De kijker is fijn te hanteren, ten eerste door de rubberen coating, die wat fluwelig zacht voelt en een goede grip geeft. Ook ligt de kijker lekker in de hand  door zijn vorm, aan de onderzijde er zijn uitsparingen voor de duimen en je kunt je vingers ontspannen laten rusten op de bovenzijde.

Het scherpstellen gaat heel soepel en geleidelijk, zo kun je heel nauwkeurig op een onderwerp scherpstellen, dat is ideaal als je een onderwerp heel dichtbij wilt bekijken, want je scherptediepte, het stukje dat scherp is van een onderwerp,  is heel klein. Als je van een object dichtbij naar een object in de verte wil overschakelen, moet je wel even heel veel draaien aan de scherpstelknop om het nieuwe onderwerp scherp te krijgen.

Mocht het nodig zijn dan kun je met de dioptriering die zich aan het rechter oculair bevindt draaien om het verschil in scherpte tussen beide ogen te corrigeren. Bij veel kijkers zit er een locksysteem op de dioptriering zodat je de ingestelde waarde kunt vastzetten. Dat locksysteem heeft de Pentax Papilio niet, het is dus goed om voor gebruik even te checken of de ring niet per ongeluk is verdraaid, het gebeurt niet vaak maar af en toe blijkt dat toch het geval.



Handige draagriem en compact tasje                                                               

Heel handig vind ik  de manier van bevestigen van de bijgeleverde draagriem, die je met een palletje zo aan het apparaat kunt klikken. Dat palletje zorgt ervoor dat de riem soepel meebeweegt als je de kijker gebruikt. Het betekent wel dat je niet een andere riem kunt bevestigen of de verrekijker aan een draagharnas kunt bevestigen, maar wat mij betreft is dat geen onoverkomelijk punt want de draagriem voldoet prima en de kijker is licht in gewicht.

De verrekijker wordt geleverd met een bijpassend beschermingstasje, aan het tasje zelf zit geen draagriem, maar als je kijker in het tasje doet, kun je de draagriem van de kijker gewoon gebruiken, ik vind dat heel handig, het kijkertje is dan altijd goed beschermt. Dat kunnen beschermen is denk ik sowieso goed want deze kijker is niet volledig waterproof, je moet hem dus behandelen zoals je ook een fotocamera behandelt.

De Pentax Papilio II 6,5x21 is zowel voor brildragers als niet-brildragers te gebruiken. Ik gebruik hem als brildrager met de oogschelpen helemaal in gedraaid. Je kunt de schelpen naar wens in drie klikfases omhoog draaien. Het is een kwestie van uitproberen wat voor jou ideaal is.

De kijker is fijn te hanteren, ten eerste door de rubberen coating, die wat fluwelig zacht voelt en een goede grip geeft. Ook ligt de kijker lekker in de hand  door zijn vorm, aan de onderzijde er zijn uitsparingen voor de duimen en je kunt je vingers ontspannen laten rusten op de bovenzijde.

Het scherpstellen gaat heel soepel en geleidelijk, zo kun je heel nauwkeurig op een onderwerp scherpstellen, dat is ideaal als je een onderwerp heel dichtbij wilt bekijken, want je scherptediepte, het stukje dat scherp is van een onderwerp,  is heel klein. Als je van een object dichtbij naar een object in de verte wil overschakelen, moet je wel even heel veel draaien aan de scherpstelknop om het nieuwe onderwerp scherp te krijgen.

Mocht het nodig zijn dan kun je met de dioptriering die zich aan het rechter oculair bevindt draaien om het verschil in scherpte tussen beide ogen te corrigeren. Bij veel kijkers zit er een locksysteem op de dioptriering zodat je de ingestelde waarde kunt vastzetten. Dat locksysteem heeft de Pentax Papilio niet, het is dus goed om voor gebruik even te checken of de ring niet per ongeluk is verdraaid, het gebeurt niet vaak maar af en toe blijkt dat toch het geval.

Handige draagriem en compact tasje                                                               

Heel handig vind ik  de manier van bevestigen van de bijgeleverde draagriem, die je met een palletje zo aan het apparaat kunt klikken. Dat palletje zorgt ervoor dat de riem soepel meebeweegt als je de kijker gebruikt. Het betekent wel dat je niet een andere riem kunt bevestigen of de verrekijker aan een draagharnas kunt bevestigen, maar wat mij betreft is dat geen onoverkomelijk punt want de draagriem voldoet prima en de kijker is licht in gewicht.

De kijker wordt geleverd met een bijpassend beschermingstasje, aan het tasje zelf zit geen draagriem, maar als je kijker in het tasje doet, kun je de draagriem van de kijker gewoon gebruiken, ik vind dat heel handig, het kijkertje is dan altijd goed beschermt. Dat kunnen beschermen is denk ik sowieso goed want deze kijker is niet volledig waterproof, je moet hem dus behandelen zoals je ook een fotocamera behandelt.



Conclusie

Ik vind de Pentax Papilio II 6,5x 21 een buitengewoon fijne aanwinst. Het is een kleine lichtgewicht verrekijker met een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding.

Ik heb hem steeds vergeleken met de Swarovski EL 10x30, het mag geen verrassing zijn dat mijn conclusie is dat de Pentax Papilio II 6,5x 21 het tegen die kijker uit hoogste prijsklasse wel moet afleggen als het gaat om helderheid scherpte van het kijkbeeld.

Desalniettemin geeft ook de Pentax Papilio een verrassend fraai kijkbeeld en dat vooral als je richt op de dingen op korte afstand en daarmee verslaat deze kijker alle andere kijkers want er is zoals gezegd geen andere kijker waarmee je op een zo korte afstand van 0,50 m kunt scherpstellen. Dat zou alleen al een reden kunnen zijn om deze verrekijker aan te schaffen: voor iedereen die graag kijkt naar de kleine details (in de natuur) is het een absolute aanrader!



Voor mensen die wel een verrekijker mee willen nemen maar niet te veel gewicht mee willen slepen op bijvoorbeeld een lange wandeling is het een prima optie vanwege zijn geringe gewicht en kleine formaat.

Ben je een echte vogelaar dan zou deze verrekijker vanwege zijn beperkte vergroting en mindere prestaties in de verte op donkere dagen en in de schemering niet de eerste keus zijn en zou ik kiezen voor een lichtsterker alternatief met meer vergroting en grotere lensopening bijvoorbeeld een 8x42.

De Pentax Papilio II 6,5x21 gaat bij mij nu standaard mee in de fototas als ik ga op stap ga om macrofoto’s te maken of als ik ga wandelen. Ik vind het een aanwinst die mijn natuurbeleving nog mooier maakt.

Wil je meer weten over de Pentax Papilio II 6,5x21 of wil je er zelf ook eentje aanschaffen kijk dan eens bij de Verrekijkershop.nl 


Reacties

  1. Hai Coby,

    Een mooi ding zeg en zeker een uitkomst voor de mensen met slechtere ogen. De prijs is ook nog eens zeer schappelijk. Goede review ook overigens.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het is een bijzondere verrekijker en niet zo zeer voor mensen met slechtere ogen, maar het biedt de kans om details te bekijken zoals je ook met een vergrootglas zou kunnen doen of zoals ik bijvoorbeeld doe, met een macrolens. Met deze kijker kan ik nog meer detail te zien dan met mijn macrolens, dat vind ik echt bijzonder. De prijs/kwaliteitsverhouding is zeker uitstekend. Dank voor je compliment! Groet Coby

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland