Regenton in de tuin

Het is mijn streven om mijn tuin zo dier-en natuurvriendelijk mogelijk te maken. Ik heb daar altijd al aandacht voor gehad, maar de laatste twee jaar ben ik daar nog nadrukkelijker mee bezig.
Het is naar mijn mening van groot belang dat we zelf ook ons steentje bijdragen aan de natuur en onze leefomgeving door plekken te creëren waar planten en dieren goed kunnen gedijen.


Met het veranderen van het klimaat wordt de droogte in mijn van nature toch al droge zandgrondtuin af en toe een probleem. Tijdens de hitte vorig jaar en ook gedurende de extreme warmte die we deze zomer ook weer hebben, moet ik veel planten een handje helpen door water te gieten.
Ik heb daarom besloten om een extra regenton aan te schaffen. "Normaal" ging de regen van het dak regelrecht de riolering in. Zonde van dat prima bruikbare water waar mijn tuin voortdurend naar smacht. Directe afvoer op de riolering is ook nog eens een extra belasting voor de waterzuiveringsinstallaties en zorgt zo ook voor nodeloos extra kosten.


Dit seizoen heb ik de regenton in de voortuin voor het eerst en kan er tot nu toe perfect mijn planten mee in leven houden. In de achtertuin heb ik al vele jaren een regenton, waar ik dan ook al heel veel gebruik van heb gemaakt. Met de extra droge en hete periodes die we de laatste twee jaar hebben was de inhoud van deze regenton echter bij lange na niet meer toereikend. Ik ben dus heel blij met mijn extra regenton.


Overigens ben ik ook goed aan het kijken welke planten en struiken het best tegen het veranderende klimaat bestand zijn en ook nog nuttig zijn voor insecten en dergelijke. Het is een natuurlijke tuin en dan moet het niet zo zijn dat je alleen met allerlei kunstgrepen de boel in leven kan houden. Ik geef selectief water. Ik sproei niet de hele tuin, alleen kwetsbare en net geplante planten en struiken, wat echt dood lijkt te gaan zonder extra water krijgt hulp. Het is dus nog wat zoeken en uitproberen hoe ik het allemaal het best kan doen. Er komt ongetwijfeld nog wel weer een vervolg op deze blog met informatie over het verdere verloop van dit regenwaterproject.

Reacties

  1. Goed bezig Coby! Ik hoop dat het mensen op ideeën brengt en je veel navolging gaat krijgen.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Roos, ik hoop inderdaad dat het mensen zal inspireren om zelf ook een steentje bij te dragen. Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. heel goed zo'n regenton, zouden meer mensen moeten doen (en de tegels uit de tuin). Ik heb een balkon maar probeer daar ook veel groen te hebben en bloemen voor vlinders en bijen.
    Wat ik mij afvroeg, hoe tap je water uit de regenton om de planten water te geven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Ghita, en ja meer groen en minder tegels is ook heel belangrijk en ben ik ook mee bezig. Het water uit de regenton is eenvoudig af te tappen met het kraantje dat aan de regenton zit, daar kun je zo een gieter onder plaatsen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. Sinds een paar weken staat er bij mij ook een regenton in de tuin. Helaas is sinds die tijd het meeste water er naast gevallen. Met een dakje van 4m2 gaat het sowieso niet hard. Er zit nu krap 50 liter in en dat is dus nog even zuinig aan doen. Ik geef alleen de planten in potten water en af en toe wil ik mijn vijver er mee bijvullen. Gelukkig lijkt de zomer bijna voorbij...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Coby,
    De meeste planten hebben de warmte van de laatste jaren prima doorstaan, met slechts af en toe wat water geven. Extra water is hooguit nodig geweest als nieuwe planten pas kort in de aarde stonden. We hebben natuurlijk wel het voordeel dat we geen zandgrond hebben. Een regenton kan een interessante optie zijn. Ik zal eens kijken hoe dat bij ons mogelijk is.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Coby,
    een prima en ook heel goed idee zo'n regenton.
    Hier in ons dorp hebben gelukkig velen een regenton en ik vind je blog dan ook geweldig dat je hier aandacht aan besteed. Bovendien zijn het ook weer mooie en leuke foto's :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Coby,

    Het staat ook nog eens leuk zo'n decoratieve regenton. Goed idee van je en ik ga er ook eens achteraan. Goed idee ook om de planten te kiezen, die beter tegen de droogte kunnen. Nog zo'n bruikbare tip. Waarom kom ik daar zelf egenlijk niet op?

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland