Jan en Jacob de twee rood/zwarte vlindertjes vliegen weer

Veel mensen zullen ze wellicht al weer hebben zien vliegen, of hebben de rupsen gezien van de Sint Jacobsvlinder (Tyrea jacobaeae) of van de Sint Jansvlinder (Zygaena filipendulae).
Twee rood/zwarte vlindertjes, beiden nachtvlinders, die overdag vliegen en geen familie van elkaar zijn.
De Nederlandse namen leiden vaak tot verwarring en worden nogal eens door elkaar gehaald, daarom heb ik deze twee vlindertjes maar eens een keer weer samen voor het voetlicht gehaald.

Sint Jacobsvlinder (Tyrea jacobaeae)
Sint Jansvlinder (Zygaena filipendulae)
Rups Sint Jacobsvlinder  (Tyrea jacobaeae)
Rups Sint Jansvlinder (Zygaena flipendulae)
Een aantal jaren geleden heb ik al eens een uitgebreide blog over deze twee nachtvlindersoorten gemaakt met veel extra informatie.
Ook de moeite waard is de blog die ik maakte van de sint Jansvlinder van rups tot vlinder
Ik vind het zelf mooie fotogenieke diertjes, zowel de vlinders als de rupsen en kan het niet laten om  telkens weer te proberen er nog fraaiere opnamen van te maken.

Reacties

  1. Mooi zijn ze zeker, vooral de vlinders maar o zo moeilijk om mooi vast te leggen. Zeker als de zon schijnt willen ze nog wel eens lelijk glimmen. Daar had jij kennelijk geen last van.
    Voor de herkenning van de soort heb ik het volgende ezelsbruggetje: de alfabetische volgorde is ook de volgorde van verschijnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooie blog Coby...
    heel eerlijk ben er ook altijd een beetje mee in de war...
    hoop dat ik het nu wat beter onthoud...;)

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Coby, een mooi en informatief blog over deze twee soorten. Je foto's zijn weer een mooie toevoeging en als altijd erg fraai.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Coby,
    De vlinder en rupsen zorgen inderdaad nog al eens voor verwarring. Inmiddels heb ik ze vaak genoeg gezien om ze te kunnen onderscheiden. Ik ben het met je eens dat het een uitdaging is om ze zo mooi mogelijk vast te leggen. Ik doe dat ieder jaar weer. Deze platen zijn in ieder geval heel fraai.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Pracht vlinders en je foto's ervan ook Coby.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb je beide soorten er mooi op staan, en ook hun rupsen erbij. Beide vlinders (en rupsen) komen in de waterleidingduinen voor dus ik heb ze ook met veel plezier gefotografeerd afgelopen maanden.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Coby,
    ik heb ze zowaar ook alweer zien vliegen en ja, het is vaak moeilijk wat nou welke vlinder is. Heel mooi en leerzaam dat je dit nu laat zien wie wat is. Bovendien ook prachtige foto's.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Coby,

    Zoals ik al via facebook zei, is het weer een mooi blogje om de kennis naar boven te halen. Deze twee vlinders worden ook door mij altijd door elkaar gehaald ;-)

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Coby
    mooi in beeld gebracht die sint jansvlinder
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland