Mijn vogelvoederplek is weer in trek

Al een aantal jaren maak ik een voederplek voor de vogels waar ze een lekker maaltje kunnen halen. Ik probeer die plek dan zo in te richten dat het aantrekkelijk is voor de vogels en dat het daarnaast voor mij  een fijne plek is om naar te kijken en leuke foto's te maken. Ook dit jaar heb ik de voederplek weer klaar gemaakt en geprobeerd om het net even weer anders te doen dan vorige jaren.

Voedertafel 2017

Boomstammetje begroeid met elfenbankjes

Voedertafel 2015

Al enige seizoenen maak ik gebruik van een oud berkenstammetje waar een gat in zit waar ik strooivoer in doe. Afgelopen jaar begonnen er opeens massaal elfenbankjes uit het stammetje te komen, waardoor het nu naar mijn mening nog veel fotogenieker is geworden. Overigens hebben die prachtige zwammetjes wel tot gevolg dat het stammetje vermoedelijk wel eerder kapot zal gaan, maar dat is van later zorg, nu is het een prachtig gezicht.

De huismussen komen altijd met een hele groep

vrouwtje huismus

mannetje huismus


De voederplek wordt vaak flink bezocht door huismussen, die hier het hele jaar door in de tuin komen en die hier in de omgeving ook broeden. Ik vind het altijd weer een vermaak zo'n groepje mussen, ze tjilpen, hippen van hot naar her, maken ruzie en bij een alarmroepje, vliegen ze plots op, vaak blijft er dan nog eentje op de voederplek zitten die dan wat verdwaast in het rond kijkt wat er aan de hand is. Ik kan daar de hele dag wel naar kijken en vind het ook echt mooie vogeltjes.

Koolmees

Koolmees

Pimpelmees

Pimpelmees

Mezen komen ook dagelijks en dan vooral de koolmezen en de pimpelmezen, af en toe komt er ook even een groepje staartmezen langs, maar daar heb ik helaas nog geen echt leuke opnamen van kunnen maken. De mezen hebben weer heel ander gedrag dan de mussen, vaak zoeken ze een lekkere zonnepit en vliegen daar dan als een speer mee weg naar een rustig plekje waar ze het ongestoord kunnen opsmikkelen.
Bij koolmezen vind ik het nogal eens lastig om het oog er goed zichtbaar op te krijgen, heel vaak valt het weg in de zwarte veertjes van de kop, dus is het altijd zaak erop te letten dat het licht goed op het oogje valt. Pimpelmezen vind ik erg leuk om te fotograferen, ze zijn beweeglijker en er zijn bijna altijd wel leuke opnamen van de maken, voorbeeldige fotomodellen, maar ook de koolmezen hebben al goed meegewerkt. 
De huismussen en de mezen zijn de meest voorkomende vogels op de voederplek, in een volgend blog zal ik nog meer bezoekers laten zien.




Reacties

  1. Zonder vogels al prachtig, mooi.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Jan, de bedoeling is inderdaad om het er ook zonder vogels aantrekkelijk te laten uitzien, maar met vogels is uiteraard het mooist..
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. Inderdaad een héél fotogeniek plekje!
    Ik kan het niet goed zien, maar ligt de plek wat verhoogd? In verband met eventuele rondstruinende katten?
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik maak dit altijd op een tuintafeltje, is niet direct voor rondstruinende katten, maar vooral voor mijn kijkgenot. Niet ieder vogeltje vindt zo'n verhoogde plek trouwens even prettig, vandaar dat ik op de grond ook nog een voederplekje heb, dat zal ik ook nog wel eens laten zien. Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. Heel mooi! Wat een voorrecht om zoveel vogeltjes op bezoek te krijgen!
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zo voelt dat iedere dag opnieuw Angelina, dat verveelt nooit al die vogeltjes.Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  4. Hoi Coby

    een prachtige voederplek is het geworden
    dit jaar!! mooie bezoekers heb je al...en veel!!
    Mooie opnames

    groet Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank voor je compliment Nieske, het is inderdaad een flinke drukte, blijkbaar vertellen ze elkaar dat het hier goed vertoeven is. Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby,
    Zo'n voederplek inrichten gaat prima als je geen last hebt van kauwtjes en eksters. Bij mij in de buurt stikt het van de kauwtjes, terwijl er ook minstens één eksternest geweest is. Desondanks komen er toch kool- en pimpelmezen in de tuin op de silo's met nootjes af waar de kauwtjes niks mee kunnen. Soms komen er ook nog halsbandparkieten bij die ook erg bezitterig kunnen zijn. Kortom, een aantrekkelijke voederplek gaat het bij ons niet worden. Jij hebt het beter voor elkaar. In een echte winter ga je daar ongetwijfeld veel plezier van hebben.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja gelukkig heb ik (nog) geen overlast van kauwen of eksters, ze zitten hier in de buurt ook volop hoor, maar komen zelden op de voederplek. Wel jammer als die grote vogels alles vernielen. Ik hoop inderdaad op nog wat echte winterse omstandigheden, zodat er bijvoorbeeld mooie foto's van vogels in de sneeuw kunnen worden gemaakt.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  7. Ik maak ook elk jaar een voederplek op de tafel van de tuinset zodat ik lekker makkelijk op ooghoogte kan fotograferen. Net als bij Kees maken hier kauwen, eksters en halsbandparkieten de boel onveilig, maar ook dit zijn mooie vogels en het is voor mij dan weer een uitdaging om het ze zo moeilijk mogelijk te maken. Valt nog niet mee, want vooral de kauwen zijn erg slim. Ook bij mij zijn de meest geziene gasten kool- en pimpelmees,huismus, dit jaar ook ringmus, heggemus,vink, merels, tortels én geregeld een grote bonte specht, toch wel de smaakmaker.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha leuk dat jij ook jaarlijks een voederplek maakt op de tuintafel.Ik vind die grote vogels ook prachtig, maar hun vernielzucht en het lastig vallen van de kleine vogeltjes is vervelend. De grote bonte specht is nog weel een wenssoort voor mijn voederplek, maar helaas heb ik die nog nooit op de voederplek gehad.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  8. Prachtige beelden weer Coby. De vogels hebben het maar goed bij jou. Zijn er ook weer appelvinken langsgekomen? Ben benieuwd naar je alle andere gasten. Ik vond het in ieder geval superleuk toen ik bij jou op bezoek was. Ik zou niet weg te slaan zijn voor het raam ;-)

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank René, de vogels hebben het hier zeker goed en nu er sneeuw ligt merk je extra dat het ook echt nuttig is. Helaas geen appelvinken, daar moet het echt een tijdje extreem weer voor zijn, jij had echt mazzel toen je hier was. Maar ook zonder appelvinken is het hier enorm genieten en zit ik vaak even bij het raam :-).
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  9. Hallo Coby, een mooi opgezette voedertafel voor de vogels. Die komen bij jou wel de winter door.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie voederplek heb je gemaakt, leuk zo met de heide en de zwammetjes, maakt het gelijk geschikt voor leuke foto's als de vogeltjes daar gaan zitten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland