Een blog vol sprinkhanen

Sprinkhanen horen echt bij warme zomerdagen, hoe warmer en zonniger het is des te actiever worden deze insecten. Wat is het fijn als je tijdens een wandeling op een zwoele zomeravond van alle kanten het sjirpen van sprinkhaantjes hoort. Niet alleen het geluid vind ik mooi, ik vind het ook geweldige beestjes om te fotograferen.

Veldsprinkhaan

Veldsprinkhaan

Het fotograferen van sprinkhanen is een echte uitdaging, ze dienen voor veel andere dieren als voedsel en daarom zijn ze altijd op hun hoede. Ze proberen vaak achter een stengel weg te kruipen als ze in de gaten hebben dat ze in beeld zijn. Wordt het ze te gevaarlijk, dan nemen ze een grote sprong met hun forse achterpoten. Leuk om te zien hoe ze je daarbij ook nog misleiden door onderweg vegetatie aan te raken, waardoor je wordt afgeleid en ze even uit het oog verliest.

Struiksprinkhaan mannetje

Veldsprinkhaan

Sprinkhanen zie je vaak doordat ze voor je wegspringen. Als ze stilletjes tussen de vegetatie zitten vallen ze amper op. Hoewel ze dus door hun camouflagekleuren onopvallend zijn, trekken ze anderzijds door hun luide sjirpen juist weer de aandacht. Het geluid brengen ze voort door met een soort van tandjes die aan de achterpoot zitten over een vleugelader te raspen.

Moerassprinkhaan

Moerassprinkhaan

Een van de kleurrijkste sprinkhanen is de moerassprinkhaan. Hij heeft prachtige felle gele en oranjerode kleuren aan zijn poten. Ondanks die kleuren valt ook deze fraaie sprinkhaan niet echt op in zijn omgeving en verraadt hij zichzelf door van plek te veranderen. Ik was blij hem tegen te komen want het is niet een soort die je in grote aantallen tegenkomt en dus ook wel fijn dat hij wel even wilde meewerken aan een kleine fotosessie. Je ziet op deze foto's trouwens ook mooi de tanden aan de achterpoten waar ze geluid mee maken.

Grote groene sabelsprinkhaan mannetje

Grote groene sabelsprinkhaan vrouwtje met spermapakketje

De grootste sprinkhanensoort die je in Nederland kunt aantreffen is de grote groene sabelsprinkhaan. Ondanks het feit dat het forse sprinkhanen zijn van zo'n 3,5- 4,0 cm, zie je ze door hun grasgroene kleur makkelijk over het hoofd. Hier een mannetje en een vrouwtje, ze zaten dicht bij elkaar en vermoedelijk had het mannetje net een spermapakketje overgedragen aan het vrouwtje. Dat pakketje zie je zitten bij de basis van de legboor van het vrouwtje, voor mij de eerste keer dat ik dit zag.

Veldsprinkhaan

Veldsprinkhaan

Veldsprinkhaan

Ook op heidevelden zijn sprinkhanen te vinden en als de heide bloeit heb je een mooie entourage om foto's te maken. Deze sprinkhaan zat wel op zijn gemak tussen de paarse pracht en dat gaf mij de gelegenheid om lekker uitgebreid mijn gang te gaan met de camera en ik ben ook best content met deze opnamen.

Knopsprietje

Knopsprietje

Knopsprietje

Als het dan eenmaal lekker gaat met fotograferen, blijft het soms allemaal meezitten en zo ging het ook met de sprinkhanen. Ik was al blij met het beestje op de bloeiende hei en vervolgens kreeg ik nog de mogelijkheid om leuke opnamen te maken van een sprinkhaantje in het zand. Een prachtig beestje met een mooi gemarmerd kleurenpatroon en door het zand een fijne zachte achtergrond.
Het mag duidelijk zijn dat ik me de afgelopen weken een paar keer prima heb vermaakt met deze leuke beestjes.


Reacties

  1. Oh wat een gave serie Coby, die sprinkhanen zijn zo fotogeniek en je hebt ze prachtig in beeld gezet!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een schitterende serie Coby. De foto's zijn prachtig en de informatie die je hebt toegevoegd is altijd interessant om te lezen. Leuk ook dat twee van deze soorten ik toevallig ook op de foto heb gezet.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik zag bij jou ook al van die mooie beestjes voorbij komen!
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. Prachtige foto's van een bijzondere beestjes!
    Groetjes,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Supergaaf Coby...zal de nodige buikschuifoefeningen gevergd hebben maar de moeite waard!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha dank Miek, ik moest er inderdaad wel voor languit, maar veelal gelukkig op rustige plekjes waar weinig andere mensen komen :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  5. Wat een prachtige serie, vooral de close ups zijn geweldig.
    Erg mooi en haarscherp vastgelegd
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg mooi!
    Dank dat we mee mogen genieten

    Groetjes,
    Ditta Voetberg

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Coby
    wat een mooie foto's ik wist niet dat je zo veel soorten had en wat zijn ze scherp.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby,
    Wat een mooie beelden van sprinkhanen laat je hier zien. Als je het zelf wel eens geprobeerd hebt weet je hoe lastig het is mooie opnamen te maken. Sprieten op een hinderlijke plek, wegspringende sprinkhanen als je net klaar bent om af te drukken, enz. De beelden zijn mooi scherp en kleurrijk. Natuurlijk heel bijzonder om een vrouwtje sabelsprinkhaan te zien dat net gepaard heeft.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Coby,

    Ha, ik heb al moeite om 1 sprinkhaan te fotograferen en jij komt even met zo'n verzameling. De meeste heb ik nooit bewust gezien, laat staan gefotografeerd. En je hebt ze ook nog eens stuk voor stuk prachtig vast weten te leggen. De Sabelsprinkhaan is mijn favoriete sprinkhaan. Schitterend diertje en leuk dat je ook het vrouwtje te pakken hebt en dan nog eens op zo'n speciale manier.
    De moerassprinkhaan is qua kleur de mooiste en vooral de eerste foto daarvan is fraai. De avhtergrond daarvan past iets beter bij het diertje dan die van de tweede foto. Het mooiste totaalbeeld is foto 13. Prachtige plaat.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby, wat een mooie serie van de sprinkhanen.
    Ik wist niet dat er zoveel verschillende soorten waren, ik vind ze allemaal perfect scherp gefotografeerd.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een heel mooi blog met al deze verschillende sprinkhanen Coby.
    Foto 5 en 6 vind ik echt prachtig om te zien. Mooie kleuren en ook zo mooi helder.
    Bovendien zijn de verschillende soorten echt heel gaaf om waar te nemen. Mijn complimenten voor deze prachtige serie.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Om zulke ongeduldige en springerige modellen vast te leggen en dan z,on hele serie, super

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuk onderwerp voor een blog, verschillende soorten sprinkhanen. De laatste soort is wel heel speciaal, ook de mooiste vind ik. De moerassprinkhaan heb ik in de Eifel gezien (denk ik). Sprinkhanen vallen me vaak pas op als ik al plat op de grond lig om andere macro-onderwerpen te fotograferen.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Cobie ,
    Zuchttttttttt wat een pracht sprinkhanen serie en zeer leerzaam !!
    De sabel sprinkhaan die het pakketje onder haar had dat wist ik nog niet ..ik had ook een foto gemaakt met het zelfde maar ik dacht dat ze eitjes ging laggen !!
    Dank je wel voor het delen !
    groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leerzaam blogje en ook prachtige foto's, hetgeen nog niet zo makkelijk is....
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland