Vogelvaria rond Amsterdam

Zoals in vorige blogs al te lezen was, ben ik in mei een dagje richting Amsterdam geweest, waar René de hele dag mijn gids was en me heeft rondgeleid door een aantal van zijn favoriete natuurgebiedjes. Na de ijsvogels en de grutto's nu nog een lange blog van wat we verder die dag zoal zijn tegen gekomen.



Het is leuk om in de natuurgebiedjes van een ander rond te kunnen kijken, helemaal als je dan ook nog door diegene zelf wordt rondgeleid. René liet me bijvoorbeeld wat dingen zien die ik herkende vanuit zijn blogs. Mooi om dat met eigen ogen te zien en je voordeel te kunnen doen met de observaties van het gedrag, zodat ik bijvoorbeeld wist hoe ik de aanvliegende scholekster moest vastleggen.



Nog zo'n opname die wellicht bekend voorkomt. Een gele kwikstaart in het hek, het geeft een bijzonder beeld. Maar ook leuk een gele kwikstaart tussen de gele bloemetjes. Lastig vast te leggen trouwens die drukke vogeltjes, ze sjouwen voortdurend heen en weer op zoek naar voedsel en ze zijn maar klein, dus ze verdwenen regelmatig tussen de vegetatie.



Bijzonder vond ik de schermutselingen tussen een regenwulp en een grutto. Sowieso mooi om de regenwulp te zien, die zie je toch ook niet dagelijks, een doortrekker die ik in voor- en najaar in Drenthe af en toe wel zie, prachtige vogels trouwens. Geen superfoto's maar wel een mooi natuurbelevingsmoment.





Naast grutto's op paaltjes waren er ook volop tureluurs op paaltjes en hoewel een van mijn hoofddoelen de grutto's waren, laat ik een mooie tureluur ook niet zomaar aan me voorbij gaan. Druktemakers zijn het, maar toch ook fraaie sierlijke steltlopertjes en helemaal mooi werd het toen we door iemand anders ook nog getipt werden dat er jonge tureluurtjes te zien waren, weliswaar ver weg, maar wat zijn ze vertederend die kleine beestjes en tevens zo kwetsbaar, geen wonder dat de ouders het er zo druk mee hebben ze te beschermen.




Ook kieviten waren er volop en aan hun gedrag te zien waren er ook jonkies. In het hogere gras zie je ze eigenlijk niet, maar op een iets meer open terrein liepen jonge kievitjes. Onvoorstelbaar dat ze zodra ze uit het ei zijn gekomen hun eigen kostje al bij elkaar moeten scharrelen. Pa en ma kievit zouden ook helemaal geen tijd hebben om ze te voeren, ook bij hen gaat alle aandacht uit naar het bewaken van de jongen door met hand en tand hun gebied tegen gevaar te verdedigen.




Een onverwachte verrassing voor mij was dit paartje krooneenden die we opeens in een slootje tegen kwamen. Een soort die ik nog nooit had gezien,maar wel kende van blogs van mensen die regelmatig de AWD bezoeken. Ze stonden op mijn wensenlijstje van vogels die ik graag eens zou zien. Ze werkten redelijk mee, zodat ik ze goed kon bekijken en ook nog een paar aardige opnamen kon maken.




Een paartje bruine kiekendieven liet zich ook mooi zien en waren druk aan het foerageren. Mooie roofvogels zijn het met een prachtige elegante manier van vliegen, laag over de velden en heel wendbaar. Wat ik ter plaatse niet had gezien,maar wat ik thuis op de computer wel zag was een merkwaardige opname van een bruine kiekendief die hazenpootjes meeneemt in zijn vlucht, het lijkt zo bijna of het zijn eigen pootjes zijn...




Omdat een blog van zo'n mooie dag eindigen met de hazenpootjes wel een heel treurig beeld achterlaat, nog een paar foto's van een springlevende haas die zich te goed deed aan de kruidige gewassen. Hazen zijn van die beesten waar ik altijd weer blij van word als ik ze zie, met zo'n mooie markante wat hoekige kop en natuurlijk die enorme oren.



Rest mij René nogmaals te bedanken voor zijn uitnodiging, het was een fantastische en gezellige dag dag en wat hebben we veel mooie natuur gezien, top!
Wie de ijsvogels heeft gemist, moet zeker deze blog nog even bekijken.
Wie de grutto-blog niet heeft gezien kan dat hier alsnog even doen.

Reacties

  1. Mooie gevarieerde blog Coby, prachtige
    Soorten en mooie composities! Super!

    Gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Coby
    Dat was vast genieten daar mooie foto's heb je er gemaakt.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt daar een prachtige serie foto's kunnen maken Coby.
    Wat mooi om de Krooneenden dan als verrassing voor je lens te hebben.
    Een mooi gevarieerd blog.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige reeks Coby! Wat heb je veel soorten gespot!!! Geluksvogel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja een geluksvogel voelde ik me zeker die dag :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  5. Prachtige serie met als favoriet voor mij het vrouwtje krooneend, zo mooi dichtbij. Ook de wulp en grutto in 1 foto vind ik top, en verder erg leuke foto's van scholekster, gele kwikstaart en tureluur. Ook de kleintjes heb je er goed op staan. De kiekendief in vlucht ook al top. Wat een superdag heb jij gehad
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Coby,

    Als je al die beelden zo bij elkaar ziet, hebben we toch een superdag gehad he? Ik mis wel het visdiefje ;-)
    Het grappige is dat we eigenlijk ook nog een hoop meer gezien hebben, maar dat die het blog niet gehaald hebben omdat er geen eens een foto van gemaakt is. Ik noem de zilverreiger, kemphaan, buizerd en helaas vloog de leeuwerik weg. Ik denk dat ik maar workshops en rondleidingen ga geven ;-)
    Nogmaals, het was een bijzonder gezellige dag en ik ben zeer blij dat bijna alle beloofde soorten van (redelijk) dichtbij gefotografeerd zijn. Een topdag.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja het visdiefje heeft de blog niet gehaald, maar zoals ik toen al zei, ik kwam niet voor visdiefjes :-) Het was echt een dag waarop alles mee werkte, puik weer grote verscheidenheid aan vogels en natuurlijk een geweldige gids. Je zal het druk krijgen als je rondleidingen wil geven!
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  7. Nou, dat is toch wel een hele geslaagde dag geweest, zóveel verschillende soorten gezien, en dan ook nog eens allemaal fraai in beeld kunnen zetten. Het valt me op dat jullie de hele dag mooi licht hadden, wat een lekker mazzeltje. Een serie om van te genieten, complimenten!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby,
    Toch wel leuk dat je in de randstad toch heel andere ervaringen hebt dan in het oosten. Jullie hebben een bijzondere dag gehad, en ja, ik herken een aantal markante plaatsen die René ook al heeft laten zien. Veel jonge vogels zien is toch ook steeds weer boeiend. Al met al een zeer lezenswaardig blog met mooie beelden.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Coby,
    Dit is genieten, zoveel verschillende soorten laat je zien.
    Voor mij zijn foto 16, 17 en 22 echt toppers.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby,
    geweldig om die Scholekster in dat paaltje te zien zitten :-) dat zijn van die dingen die leuke plaatjes opleveren :-) Ook je paartje Kiekendieven heb je mooi weten te fotograferen. De gele kwik is ook al zo leuk vogeltjes zo in dat hek maar ook inderdaad tussen de gele bloemen. De haas vind ik zelf ook altijd heel mooi om vast te leggen. Dit was een uitje waar je nog lang met plezier op terug kijkt :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland