Nog eens een paddenstoelenblog

Ook deze blog is gevuld met paddenstoelen en deze keer met meest wat grotere soorten. Langzaam wordt het wel minder met de paddenstoelen, maar dan zijn er gelukkig altijd nog de foto's waar je van kunt nagenieten. En er zijn natuurlijk ook nog zwammen die meerjarig zijn en waar het hele jaar van genoten kan worden.

Vliegenzwam

Vliegenzwam
Vliegenzwam

Een herftst zonder vliegenzwammen kan natuurlijk niet, ze zijn zo'n uitgesproken herfstsymbool, die moeten dus sowieso nog even een prominete plek krijgen in deze blog.
Hoe mooi ze ook zijn, ik blijf het lastig vinden om er aansprekende opnamen van te maken, maar er moeten ook uitdagingen blijven.

Grote stinkwam

Grote stinkzwam

Grote stinkzwam

Deze grote stinkzwammen zijn al weer van een tijd geleden, maar krijgen toch ook een plekje in deze verzamelblog. Je ontdekt ze vaak door je neus achterna te gaan en niet vanwege een welriekende geur, maar een vieze kadaverlucht, die geur lokt vele vliegen die graag op dode dieren zitten. De stinkzwam heeft zijn sporen verpakt in een groenig stinkend slijm, de vliegen vinden het heerlijk en eten er hun buik vol van en als tegenprestatie zorgen ze dat de sporen verspreid worden door die aan hun lijf mee te nemen, een prachtig staaltje van samenwerking in de natuur.

Goudvliesbundelzwam

Goudvliesbundelzwam

Op een grote oude beuk kwam ik deze prachtige goudvliesbundelzwammen tegen. Ze zijn inderdaad prachtig goudgeel van kleur. Ik las dat deze zwammen bij voorkeur verschijnen op een plek waar de boom erwond is bijvoorbeeld door het afzagen van een tak. op de foto's is duidelijk te zien dat deze zwammen inderdaad op een plek zitten waar ook een tak heeft gezeten.

plooivlieszwammetjes

Wit oorzwammetje

Bijna alle zwammen uit deze blog zijn behoorlijk groot, maar ik kwam ook nog wat kleinere tegen die ik graag nog een wil laten zien.
De plooivlieszwammetjes zijn klein maar ze waren wel massaal aanwezig op een dode berkensrtam, door hun grote aantal was het een prachtig gezicht.
Witte oorzwammetjes heb ik al eerder laten zien, echter ik vind ze zo mooi, dat ik ze blijf fotograferen als ik ze tegenkom, dus ook nu nog eens een leuk wit oorzwammetje.

Vliegenzwam

Vliegenzwam

Nog een paar foto's van vliegenzwammen, de eerste stonden plompverloren midden op een grasveldje. De vliegenzwammen hierboven stonden aan een beukenlaan en dat geeft een heel ander sfeertje, die ik zelf mooier vind, ik ben benieuwd naar jullie mening.

Echte tonderzwam

Echte tonderzwam

Tonderzwammen zijn meerjarige zwammen en kun je dus het hele jaar zien. Dit waren enorme exemplaren die vermoedelijk al flink wat jaren de kans hebben gekregen om te groeien op een stam van een dode boom. Vroeger werd de tonderzwam gebruikt in een tonderdoos, ik heb daar al eens een blog van gemaakt en in het natuurprogramma Roeg! vertel ik er over in dit filmpje.

Echte judasoren

Echte judasoren

Tot besluit een paar foto's van judasoren, een soort die behoort tot de trilzwammen. In de meeste gevallen zul je deze trilzwamsoort aantreffen op vlier, maar in dit geval was er een beukentak vol met  prachtige judasoren. Judasoren zwellen op als het vochtig weer is en schrompelen ineen als het droog is. Vroeger waren ze zeldzaam maar door vermesting en klimaatsverandering zijn ze flink in aantal toegenomen en zijn ze nu een algemeen voorkomende zwam en heb je een redelijke kans om deze fraaie zwammen tegen te komen.

Reacties

  1. Hooi Coby
    mooi die soorten en mooi in beeld gebracht.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Stuk voor stuk zaaaaaalige foto's Coby met knappe close-ups! De laatste foto is een echt juweeltje, prachtige compositie met oog voor verschillende kleurpaletten in het bos, de onderste laag met de bruine bladeren, de laag erboven de rozige judasoren en in de bovenste laag vergat je de prachtige structuur van de schors niet!
    Prettige zondag nog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor jouw comliment Hilde en leuk wat jij zegt over de foto van de judasoren. Het viel me inderdaad op hoe mooi al die kleuren bij elkaar pasten, echte natuurkunst.
      Ook een goede zondag gewenst!
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. Hoi Coby,
    Vliegenzwammen in het gras zijn erg lastig mooi op de plaat te zetten. In een bosachtige omgeving lukt het vaak beter, zoals je hier ook laat zien. En in herhaling vallen met het laten zien van paddenstoelen? Dat is toch vergelijkbaar met degenen die graag vogels, bloemen of zoogdieren fotograferen? Je probeert er altijd wat moois en/of bijzonders van te maken. Tonderzwammen en judasoren zijn hier in het westen ook makkelijk te vinden. Tot laat in het jaar paddenstoelen laten zien is toch geen probleem zolang het maar interessant is?
    Opnieuw een interessant blog, waarbij ik ook nog de beelden en info over de stinkzwammen niet mag vergeten te noemen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. prachtig Coby hier krijgt je toch nooit genoeg van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig, miste een heel klein beetje de wimpertjes...maar wat een verwennerij, deze fotoblog, genote!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een Fantastisch blog Cobie van de paddenstoelen top , wat jammer dat de tijd al weer bijna om is hé !
    groetjes en een fijne Zondag ,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Coby, het is moeilijk kiezen welke foto ik nou het mooiste vind. Maar ik ga voor de judasoren en dan de laatste van de twee. Ik zelf ben deze soort nog nooit tegengekomen maar wat niet is kan nog komen. De stinkzwammen staan er ook fraai op. En de foto's van de vliegenzwammen in de beukenlaan vind ik ook erg mooi.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby,
    Toch nog aardig wat soorten paddenstoelen in jouw blog. Ik heb het idee dat ik er dit jaar minder heb gezien.
    De vliegenzwammen blijven prachtig, dat zijn toch wel de paddenstoelen der paddenstoelen. Ook de oorzwammetjes en judasoren zijn leuke fotogenieke zwammetjes. De grotere zwammen vind ik altijd wat lastiger om mooi te fotograferen, maar bij de grote stinkzwammen, de twee bij elkaar ben jij daar ook goed ingeslaagd.
    Weer een leuke blog

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig blog van de paddenstoelen Coby, mooi van kleur en scherpte.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie soortjes heb je gevonden. Mooie foto serie weer! Ik wens je nog een hele fijne avond.

    Liefs Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Coby, vliegenzwammen vind ik zelf ook altijd lastig te fotograferen. Hier staan ze in de berm in het gras en ik zie nu wel dat ik ze in zo'n beukenlaan veel mooier vind tussen het afgevallen blad. Dat zijn mooie beelden. Maar tonderzwammen en judasoren, leuk om te zien, zijn nog lastiger. Toch goed dat jij deze soorten ook een plekje geeft in je blog.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Coby, prachtig blog met de paddenstoelen.
    Ik vind de vliegenzwammen echt super.
    De vliegen vinden de stinkzwam denk ik erg lekker, ze zitten er met een aantal op.
    Kortom een mooi blog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben het helemaal met je eens dat het lastig is om vliegenzwammen mooi te fotograferen, maar ach, wat is er mis met gewoon genieten van die prachtige vliegenzwammen ?!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Coby,

    Wat zijn de nummers 11 en 12 (vliegenzwammen) schitterende foto's. En dan vind ik nummer nog mooier dan 12, vanwege de staande uitsnede. Kleuren, vorm van de paddenstoel en de omgeving maken een fantastische totaalplaat. Eén van de mooiere vliegenzwammenfoto's die ik deze herfst gezien heb. De rest is gewoon mooi en het bekijken ook meer dan waard, maar ze komen niet in de buurt van nummer 11. Nou vooruit, het witte oorzwammetje komt ook een aardig eind in de richting ;-)
    Het wil uiteraard niets zeggen over je andere foto's in het blog hoor. Maar dat zijn foto's die je in een paddenstoelengids zou verwachten. Nummer 11 is voor aan de muur.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Coby,
    wat is dit toch mooi om te zien. Paddenstoelen zijn al geweldig maar wat jij hier weer laat zien is gewoonweg schitterend.
    De mooie vliegenzwammen en dan ook gelijk alle foto's zijn zo mooi vereeuwigd. Ik heb ze echt een paar keer bekeken door steeds even terug te scrollen. Geweldig als je zo'n mooi groepje bij elkaar vind. De stinkzwammen stat er zelfs mooi "hekleurd" op en wat te denken van de Goudvliesbundelzwam in die stam. Geweldig mooi toch! Het Wit oorzwammetje en ook de judasoren zijn heel mooi vastgelegd. Prachtig gewoon!
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Coby,

    Mooie herfstblog laat je hier weer zien, je
    begint met mijn favoriete paddenstoel, eentje waarvan ik altijd denk
    dat de kabouters daar toch echt in wonen, de vliegenzwam, mooie opnames
    en dan de stinkzwam waar de vliegen zich altijd aan te goed doen...en dat
    is ook hier goed te zien, prima in beeld gebracht, maar ook de rest ziet er prima
    uit...als laatste de Judasoren ik vind ze moeilijk om mooi in beeld te krijgen maar het is jou prima gelukt, mooie
    blog!! genieten hier!

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland