Heideblauwtjes - kleine schoonheden

Als de heideblauwtjes (Plebeius argus) weer rondfladderen moet ik daar altijd even naar toe. Meestal ga ik dan naar het Dwingelderveld, waar ze in de vliegtijd in flinke aantallen rondvliegen.
Heel klein zijn ze en als ze stilletjes tussen de vegetatie op de heidevelden zitten, zie je je soms bijna niet zitten.

mannetje heideblauwtje, let op de brede zwarte vleugelband wat hem onderscheid van o.a.het icarusblauwtje

mannetje heideblauwtje

vrouwtje heideblauwtje heeft goede camouflagekleur

vrouwtje heideblauwtje heeft geen blauwe bestuiving op de bovenvleugels

Het is de moeite waard om te speuren naar die kleine vlindertjes uit de familie van de blauwtjes. Ze zijn met hun 20-23mm een stuk kleiner dan de meer algemeen voorkomende icarusblauwtjes (Polyommatus icarus) die 25-30mm groot zijn. Als je naar de heideblauwtjes zoekt zijn het meestal de mannetjes die het eerst hun aanwezigheid verraden met hun prachtige hemelsblauwe bovenvleugels. De vrouwtjes hebben donkerbruine bovenvleugels met (meestal) oranje vlekjes langs de randen, door die bruine kleur zijn de vrouwtjes enorm gecamoufleerd en kun je ze soms bijna niet weervinden als je even ergens anders naar hebt gekeken.





Uiteraard heb ik weer flink geëxperimenteerd om te proberen extra mooi plaatjes te maken. Bijvoorbeeld door het vlindertje wat meer ruimte te geven en zo te benadrukken hoe klein die diertje zijn. Best lastig trouwens om tussen de heidepollen dan ook nog een beetje een fraaie achterrond te creëren.




Wil je de lucht als achtergrond, dan moet je zelf heel diep buigen, of het uitklapbare schermpje van je camera gebruiken met liveview. Met de lucht als achtergrond krijg je een veel koelere sfeer. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een achtergrond met zowel lucht als groen en dan is het weer kiezen in welke verhouding je dat doet, meer lucht, of juist meer groen. Ik weet zelf eigenlijk niet welke van de bovenstaande foto's nu echt mijn voorkeur heeft.





Tot besluit nog een paar opnamen van wat dichterbij, waarbij je prachtig de mooie details van het heideblauwtje kunt bewonderen. Heerlijk was ook het fijne avondzonnetje dat het vlindertje hier in mooi zacht licht zette.
Ik heb me enige uurtjes prima vermaakt met deze leuke kleine vlindertjes en nu kan iedereen meegenieten van deze blog en wellicht zelf ook nog even op zoek naar de heideblauwtjes.


Reacties


  1. Mooie foto's van een mooi vlindertje.

    Maar kijk nog even naar de kop...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je compliment en voor jouw opmerkzaamheid :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. Prachtige serie van die mooie kleine vlindertje (dat ik nog nooit heb gezien). Mooie zachte kleuren en fijne composities, foto's waar ik met veel plezier naar heb gekeken.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi blauw verveelt nooit, wat een prachtige serie foto's. Inspirerend is het weer.
    Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hooi Coby
    vlinders het blijft mooi om te fotograferen het is een mooie serie.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige foto's van de blauwtjes Coby.
    Jij laat ze mooi met de omgeving zien.
    Zelf haal ik ze zo dicht mogelijk bij, maar dit is zeker zo mooi.
    Al heb ik enkele foto's al wel met iets meer omgeving gemaakt ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby,
    Het is je weer gelukt om een mooi fotoverslag samen te stellen. Wat betreft achtergronden gaat mijn voorkeur niet uit naar blauw, maar meer naar groenige tinten. Bij mijn eigen foto's is dat net zo. Bovendien probeer ik contouren van grassen e.d. zoveel mogelijk te vermijden. Dat lukt niet altijd want je hebt nu eenmaal vaak met bepaalde beperkingen te maken. Foto 7 en 10 vind ik om hiervoor genoemde redenen tot de mooiste behoren. Maar ook de laatste vier vind ik heel geslaagd. Een mooie serie van een vlindertje dat ik in het westen nog niet gezien heb.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige vlindertjes zijn dit toch! Bij mij in de omgeving komen ze helaas nauwelijks voor, maar jij had zo te zien ruime keuze.
    Mooi met die blauwe vleugeltjes open! En leuk om te zien hoe je zoekt en experimenteert. Wat ruimte om het vlindertje houd ik wel van, mooi gedaan, en mooi gespeeld met de diverse achtergronden.
    Ik vind het trouwens nog steeds jammer dat je je mooie foto's zo klein laat zien....

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het formaat van de foto's blijft wel een dilemma, er wordt zo ontzettend veel gejat. Ik moet hoognodig mijn website weer eens updaten, daar plaats ik mijn foto's wel in groot formaat. maar op de blog zal het voorlopig wel blijven hoe het nu is...
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  8. Blauwtjes zijn sowieso leuke fotogenieke vlindertjes, zekewr als je ze neerzet zoals jij doet. Mooi om te lezen hoe je experimenteert met composities en achtergronden en dat je dan zelf niet kan kiezen. Herkenbaar! (ik vind overigens degene met enkel blauwe lucht het minst...). Heideblauwtjes heb ik nog nooit gezien en dat zal (hier aan d ekust) ook niet zo gauw gebeuren. Top serie!
    Groeten, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ohhhhh..... werkelijk een heerlijke serie Coby!
    Ik heb ze vorig jaar voor het eerst gezien maar wat was het moeilijk om deze kleintjes te fotograferen.
    Ze zaten steeds dicht bij de grond en als je er dan dichtbij kon komen en wilde "klikken" dan vlogen ze alweer weg.
    Je laat hier een hele mooie serie zien en ohhh.... wat geniet ik daarvan.
    Dit jaar laat ik verstek gaan maar volgend jaar ga ik er ook weer voor :-)
    Ik heb werkelijk genoten van je serie :-))))))
    Groetjes Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Coby
    Een nadeel van al dat geëxperimenteer: je weet niet welke je moet kiezen als mooiste foto. En dan zijn de blauwtjes ook nog zulke fotogenieke vlindertjes! Prachtig blogje weer!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank voor jullie reacties en commentaren, fijn er steeds weer mensen zijn die de moeite nemen om hun reacties achter te laten, ik stel dat zeer op prijs (ook trouwens reacties via Twitter of Facebook). Leuk te merken dat mijn experimenteren in de smaak valt en boeiend te horen wat en waarom ieders voorkeur is.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland