Eindelijk ijsvogels voor de cameralens

Ieder mens heeft wel zo zijn of haar wensenlijstje denk ik. Op mijn natuurwensenlijstje stonden al een hele tijd twee vogelsoorten die ik heel graag eens goed voor mijn lens zou krijgen, namelijk de ijsvogel(Alcedo atthis) en de groene specht(Picus viridis). Onlangs gingen die wensen binnen een week tijd in vervulling en kon ik deze prachtige vogels eindelijk eens leuk op de foto krijgen, in deze blog de ijsvogel.



De ijsvogel komt bij mij in de omgeving ook voor en ik zag af en toe wel eens een blauwe schicht voorbij komen of ik hoorde de kenmerkende hoge roep. Maar om mooie foto's te kunnen maken heb je eigenlijk een plekje nodig waarvan je weet dat de ijsvogels daar regelmatig zitten. Enige weken geleden kreeg ik een tip van een kennis dat hij een plekje voor me wist. Uiteraard ben ik daar zo spoedig mogelijk naar toe gegaan en met succes.



Het bleek dat er een gezinnetje ijsvogel vertoefde, dus ongetwijfeld zit het nest daar in de buurt, welke ik overigens nog niet heb kunnen ontdekken. De jongen waren al uitgevlogen en zaten op de plaats die mij was uitgelegd. Een plek met weinig mogelijkheid om me voor de vogels schuil te houden, dus ben ik in ieder geval maar plat op de grond gaan liggen om van het moois aan de overzijde van het water te genieten.



De ijsvogelplek is niet echt goed te benaderen, dat komt de rust voor de ijsvogels natuurlijk ten goede. Het gaf mij echter wel de nodige beperkingen want ik moest me redden met de beelden die ik van een behoorlijk grote afstand moest maken. Daar waar ik zonder beschutting op de ene wallenkant zat, was de andere kant juist weelderig begroeid met struikgewas. Dat geeft prachtige beelden als een ijsvogel vrij zit maar veroorzaakte ook "net-niet-beelden" waarbij de vogels gedeeltelijk schuilgingen achter het gebladerte. Ik ben echter wel blij met deze eerste ijsvogelbeelden, dus ik plaats ze toch en het geeft maar weer eens aan dat het niet altijd (helemaal) lukt wat je graag zou willen, de natuur laat zich vaak niet sturen.




Als de ijsvogels een beetje vrij zitten zijn er prachtige plaatjes te maken van deze vogels in een mooie natuurlijke omgeving. Met de foto's hier boven ben ik best content en wie weet krijg ik de komende tijd nog wel nieuwe kansen om deze fraaie vogels opnieuw te fotograferen. IJsvogel kunnen meerdere nestjes met jongen krijgen in een seizoen, dus mogelijk kan ik daar ook hier nog getuige van zijn.
Het gaat dankzij de laatste zachte winters goed met de ijsvogels en ze nemen flink in aantal toe. Hopelijk vinden deze ijsvogels hun leefgebiedje zo prettig, dat ze er blijven en als de winters niet te streng worden hoop ik hier nog regelmatig van deze schitterende blauwe schoonheden te genieten.

Reacties

  1. Ondanks de beperkingen toch mooie foto's
    Heb je de blauwborst al.?
    Groeten Ina (@Babloth)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Ina, de blauwborstheb ik foto's van, maar staat nog wel op mijn wensenlijstje voor echt mooie opnamen :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. Hooi Coby
    wat een mooie foto's van die ijsvogel top.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig Coby. Misschien niet helemaal de gedroomde foto's maar het geeft wel een perfect beeld van hoe de ijsvogel leeft en daar hou ik ( mischien nog wel meer) van. Ik zie hem ook af en toe, soms even stil zittend, maar dan is altijd de camera thuis, soms als een prachtige blauwe filts die snel voorbij vliegt langs de Beilerstroom. Geweldige vogel met zo'n bijzondere lichaamsvorm. Nu je ze weet te vinden, gaan we ze hier vast en zeker nog vaker zien. Ik ben benieuwd naar de Groene Specht! Fijne zondag nog en groetjes, Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Coby...

    gefeliciteerd, dat smaakt naar meer,
    mooie foto...mooi in hun natuurlijke omgeving,
    je weet nu waar ze zitten...prachtige blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. nou Coby en gelijk een heel nestje.geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een ervaring is dat he? Jij hebt zelfs al een heel gezinnetje op de plaat kunnen zetten. Hoe leuk is dat?
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gaaf zeg. Ik heb ze überhaupt nog nooit in het echt gezien. Zelfs niet toen ik voor Natuurmonumenten een tijdje werkte aan het reanimeren van een spreng waar ze zeker zouden moeten zitten... Hoop dat ik er nog eens een zie. Tot die tijd doe ik het met foto's, zoals die van jou.... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Coby,
    Geweldig hé om ijsvogels te mogen zien en ook nog vast te kunnen leggen.
    Er zaten er veel bij elkaar, dat heb ik nog nooit gezien, meestal is het er maar één of twee, nu een heel gezin.
    Prachtige serie hoor.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Coby,
    IJsvogeltjes zijn echt prachtige vogeltjes. Ik heb ze helaas nog nooit gezien.
    Mooie foto's
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind dit hele mooie foto's hoor, en als dit je eerste ijsvogelbeelden zijn, kun je hier toch heel blij mee zijn. Ik weet nog toen ik mijn eerste ijsvogel foto's kon maken, lang niet zo goed als deze van jou, hoe blij ik toen was. Echt een geluksmomentje.
    En de groene specht....?
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben hier ook echt blij mee Ghita, ik had ook wel eens eerder een poging gedaan, maar die opnamen waren beslist niet blogwaardig. De Groene Specht komt in een volgend blog aan bod, nog even geduld dus...
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  11. Hoi Coby,
    Jij hebt je wensen maar de ijsvogels ook. Jij moet het nu doen met deze locatie waar de bladeren je flink in de weg zitten. Nu je weet in welke buurt ze wonen kan je nog eens teruggaan om te proberen of je mooiere beelden kunt krijgen. Wie weet hoe goed het gaat lukken in herfst en winter. Je hebt een mooie start gemaakt door gelijk meerdere vogels op de foto te krijgen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Coby,

    Ik kan mij jouw geluksmomentje heel goed voorstellen. Het zijn schitterende vogeltjes en als je er dan ook nog drie tegelijk kan fotograferen is dat helemaal super. Zonder betaalde schuilhut is iedereen zo begonnen en als er geen betaalde schuilhutten zouden zijn, zouden de meeste mensen stinkend jaloers zijn op dit soort beelden. Gratis beelden zijn altijd net ff lekkerder, toch? Als ik het goed zie, staat er een voermomentje op de foto's waar je er drie tegelijk hebt. De onderste twee zijn flink met de vleugels aan het wapperen en kijken allebei naar de bovenste vogel. Ik denk dat dit 1 van de ouders is met een vis in de snavel.. Jammer dat dit net achter de bladeren gebeurt. Je was wel net op het goede moment op de juiste plek, want die jongen zijn maar 1 of 2 dagen in de buurt van het nest. Goed opletten de komende tijd, want je krijgt nog zeker 1 kans dit jaar en misschien nog wel twee.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Kan me voorstellen dat je daar blij mee bent, Coby. Ik zou er héél blij mee zijn. Op 1 van je foto's zie ik er zelfs 3 zitten. Wow! Mooie serie en foto 3 is helemaal super. Daar heb je zelfs een lichtje in het oogje. Prachtig! Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland