Weer Adders kunnen bewonderen

Het heeft even geduurd, maar op 5 april heb ik mijn eerste adders van 2015 weer gezien, ik heb het even opgezocht, een maand later dan de twee jaar ervoor namelijk in 2013 op 5 maart en in 2014 op 6 maart.
Ik ben er blij mee en heb drie adders uitgebreid kunnen bewonderen, zolang de zon niet achter de wolken verdween. 's Nachts had het nog flink gevroren en als de zon achter de wolken schuil ging was het echt niet warm en kropen de adders weer in de vegetatie en was het wachten geblazen tot de zon er weer was en de adders weer tevoorschijn kwamen.



Ik was al een paar keer wezen kijken in mijn vaste addergebiedje, maar tot nu toe had ik nog geen adder aangetroffen. Nu is het trouwens ook best lastig om ze op te sporen, ze zijn niet echt groot, hebben een goede schutkleur en soms liggen ze ook nog (deels) verscholen tussen de vegetatie. Het is dus sowieso een kwestie van enorm goed speuren en daarnaast hetzelfde paadje een paar keer op en neer lopen. Deze adder was ik eerst ook voorbijgelopen, maar op de terugweg zag ik hem opeens wel liggen, wellicht zat ie eerst nog meer verstopt en was hij weer richting het zonlicht gekropen. Op een gegeven moment kroop deze adder ook weer weg toen de zon verdween en kon ik hem alleen maar meer zien omdat ik wist waar hij zat, een addertje onder het gras.



Adders zijn niet zo heel groot, zo op het beeldscherm kun je wel een fout idee krijgen over het formaat van een adder, maar opgerold zijn ze niet veel groter dan een flinke hondendrol, maar wel veel mooier! Adders en hondendrollen hebben wel gemeen dat je er beter niet op kunt gaan staan, al is dat wel vanwege een verschillende reden.
Als je gewoon op de paden blijft is de kans niet zo heel groot dat je op een adder trapt en in tegenstelling tot wat veel mensen denken, valt een adder je niet zomaar aan, maar zal je liever uit de weg gaan. De kans om gebeten te worden is er als je van de gebaande wegen afgaat en vooral als je een adder probeert te pakken. Het pakken van een adder is naast dom ook verboden, adders zijn zeldzame beschermde dieren die je niet mag verstoren en dus ook niet oppakken.





Zoals gezegd kropen de adders de vegetatie weer in als de zon verdween, blijkbaar is het daar dan toch behaaglijker en natuurlijk veiliger voor ze. Een adder in de vegetatie loop je echt zomaar voorbij en geen wonder eigenlijk dat veel mensen dan ook nooit een adder zullen zien, ook al komen ze in gebieden waar ze voorkomen. Ik moest anderen die nieuwsgierig bij me kwamen ook uitgebreid instrueren waar ze moesten kijken voor ze de adders ontdekten. Af en toe werkten de adders zelf mee door weer wat meer uit de begroeiing tevoorschijn te komen.




Adders zijn onder andere herkenbaar aan hun rode ogen en verticale donkere spleetvormige pupil. Bij de adder hierboven zie je echter een heel ander oog. Wat je ziet is een vlies dat deel uitmaakt van de huid van de adder en als je dat vlies zo duidelijk ziet is dat een teken dat de adder binnen afzienbare tijd zal vervellen. Het oude vel wordt vanaf  de kop afgestroopt en met wat geluk kun je soms zo'n lege huid ergens zien liggen. Het is dan binnenste buiten gekeerd en ook de plek van de ogen is dan heel goed te herkennen.




Tot besluit nog een paar foto's van een super mooie adder, een mannetje met een prachtige grijsgroene kleur en een forse afmeting. Werkelijk een prachtig dier om te zien en ook nog eens heel actief en prachtig vrij liggend. Adders liggen vaak behoorlijk passief in de zon, maar het is echt heel mooi als je ze rond ziet bewegen. Zo mooi soepel gaan ze overal tussendoor, ik vind dat heel fascinerend om te zien hoe vloeiend zo'n slang beweegt, ik kan daar tijden naar kijken. Helaas is het vaak zo dat je zo'n actief dier uiteindelijk uit het oog verliest doordat hij in de graspollen of heidestruiken verdwijnt. Ook deze schitterende adder verdween uiteindelijk uit zicht, maar wie weet kom ik hem de komende weken nog eens weer opnieuw tegen.
Het jaar 2015 is het jaar van de adder, kijk bijvoorbeeld even op de RAVON-site voor meer informatie en activiteiten rond de adder.



Reacties

  1. Hai Coby,

    O o o wat zijn ze weer fantastisch om te bekijken. Zoals je het vertelt is inderdaad exact hoe het in de praktijk werkt.
    Ik kan het tenminste volledig beamen. Je kan 10x langs een plekje lopen en opeens ligt er eentje en inderdaad moet je dan nog goed kijken, want wat zijn ze klein. Prachtig verhaal erbij en ook nog eens zeer informatief. Iemand die nog nooit adders heeft gezien, zal misschien denken dat het jammer is dat ze aldoor in de begroeiing liggen, maar je ziet ze nou eenmaal bijna niet op andere plekken. Daarom des te lekkerder dat je die laatste drie foto's hier laat zien. Zo wil je ze altijd wel hebben.
    Gauw weer eens die kant op, want dit wil ik ook wel weer een keertje. Genieten (ook van dit blog)!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het was weer genieten René, ik heb nog wel even aan je gedacht, was al een paar keer vergeefs geweest, maar nu was het raak. Die laatste was echt schitterend en dan ook nog zo mooi te fotograferen, dat voelde als een cadeautje. Vrijdag was ik er weer maar toen maar eentje even kort gezien, het blijft dus altijd afwachten met deze prachtige diertjes maar genieten, ook al zie je maar een glimpje.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. Wat is het toch bijzonder op onze aarde, laten we er heel, heel zuinig mee omgaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja er valt veel te genieten Anne, daarom moeten we zeker bijzonder zuinig zijn op dit moois!
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  3. Hooi Coby
    heel gaaf om te fotograferen bij ons heb je ze niet mooie serie.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je logje maakt verschillende herinneringen bij me los./

    In Drenthe is al vrij vroeg over adders geschreven - ken je dit?:
    https://books.google.nl/books?id=motbAAAAQAAJ&pg=PR2&dq=Verhandelingen+over+de+Slangen+en+Adders,+die+in+het+Landschap+Drenthe+gevonden+worden&hl=nl&sa=X&ei=knEpVf_NHpTZavfsgNAC&ved=0CDcQ6AEwAg#v=onepage&q&f=false

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Harry, ik kende dit schrijven niet, dank voor de link!
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  5. Wat leuk dat je weer adders hebt gevonden. Je moet echt weten hoe je moet kijken tussen de vegetatie om ze te ontdekken. Wij hebben er in Drenthe ooit 1 gezien tijdens een wandeling, aan de zijkant van het pad, maar die schoot heel snel weg.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby, ik heb je verhaal gelezen.
    Toch wel heel gaaf hoor dat je deze adder zo kon vast leggen
    Ik vind de foto's prachtig.
    Ik heb nog nooit een adder gezien, maar moet ook zeggen, ben er nog nooit op uit geweest om ze te fotograferen.
    Als je dan in de natuur loopt merk je ze ook niet op, ze zitten toch behoorlijk verscholen, zoals je al schrijft.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nog nooit heb ik die in het echie gezien, zo in de natuur.
    Mooie foto's heb je er van Coby.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is dit mooi en je legt het ook weer zo mooi uit hoe alles werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Coby,
    Wat een verschil met vorig jaar, maar uiteindelijk zijn ze er dan. Ik had ook het idee dat ze groter zouden zijn, dus jouw informatie is zeer welkom. Wat een mooi dier, zoals vooral uit de laatste foto's blijkt. Jammer dat Drenthe voor mij toch een hele afstand is.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig om te zien Coby. Zelfs ik heb de eerste adders ook al kunnen zien 2 weken geleden.
    Jij hebt hebt een paar prachtige platen ervan gemaakt zeg!
    De tekening en de kleuren komen ook heel mooi en duidelijk over.
    Een hele gave serie die ik mer veel plezier heb bekeken en gelezen.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi, Coby,

    Mooie zig-zag beesten serie heb je er van gemaakt. Ik was nog niet in de gelegenheid het veld in te gaan en heb het dichter bij huis moeten zoeken de laatste tijd. Gelukkig is daar ook genoeg te beleven.

    Groet, Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Schitterend. Wat een prachtig moment om die zo te kunnen zien en te kunnen fotograferen
    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb het niet zo voor adders, ben er beetje bang voor. Maar wel mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland