Een mistige winterochtend

Als het winter is hoop ik op sneeuw, maar helaas zijn we in Drenthe deze winterperiode nog niet verblijd met een mooi wit laagje.
Op Tweede Kerstdag 2014 was het 's morgens heel mistig en het had een beetje gevroren, alle reden om er even op uit te gaan om een frisse neus te halen en te kijken wat er in de natuur te beleven zou zijn.





Het was flink mistig en de zon had er dan ook moeite mee om zich te laten zien. Op sommige plekken was de mist zo dicht dat er amper vijftig meter zicht was. Toch heb je ook met zo weinig zicht de mogelijkheid om leuke opnamen te maken. Zelf vind ik de opnamen met het hekje wel heel leuk, waarbij je ziet dat veel van de omgeving  compleet is verdwenen in de mist.






Doordat het ook een beetje vroor, was er wat rijp ontstaan en dat geeft de landschappen toch meteen een winters sfeertje. Mooie zachte kleuren en door de mist vervaagde de achtergrond eigenlijk wel ideale omstandigheden om foto's te maken. Het was ook heerlijk rustig, geen wind, geen mensen, alleen het geluid van groepjes overvliegende ganzen. Op een gegeven moment werd de mist een beetje minder en kwamen bovenstaande bomen mooi uit in het zachte zonlicht en de wit berijpte grassen.





In de winter geniet ik van de mooie takkenstructuren van de bomen, prachtige vormen hebben die structuren. Met wat oefening kun je aan de vorm en structuur zie om welke soort boom het gaat. Ook de grassen vind ik mooi in de winter, mooi van kleur, mooi van vorm en als er mist en vorst is ook nog eens voorzien van een prachtig wit rijplaagje. Een uitdaging om bij de landschappen niet alleen de bomen uit te laten komen maar ook het fraaie pijpenstrootje (Molinea) aandacht te geven. Bij deze laatste reeks heb ik geprobeerd het  gras wat meer de hoofdrol te geven.
Als er rijp is kun je ook met de macrolens prachtige opnamen maken, dat heb ik ook gedaan maar daar zal ik nog een apart blogje aan wijden.


Reacties

  1. Geweldig wat een prachtige winterse srie met die mist en de rijp super mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel herkenbaar sfeertje Coby. Ik dacht dat mijn reactie geplaatste was, maar moest inloggen en toen was de reactie weg. Maar een hele mooie serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige serie winterfoto's, wat is het toch genieten buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In een woord: schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Coby, via deze weg wens ik jou een gezond en foto-fantastisch 2015.Je verwent ons wel meteen met prachtige foto's, wat een sfeer! Dit belooft wel wat voor de rest van het jaar. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Coby
    erg mooie foto's met die mist.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk om te zien, Coby, die prachtige mistlandschappen met een beetje rijp. Daar ben ik echt een fan van, maar helaas hebben we bij mij in de buurt niets van dit alles gehad. Ik hou ook wel van een beetje winter. 2 en 8 springen er voor mij uit.Heel mooi! Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een schitterende serie Coby.
    De mist geeft een mysterieuze sfeer, echt prachtig.
    Geeft toch echt een winter gevoel zo.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Coby,

    Wat ontzettend mooie foto's! Echt genieten.
    Groetjes Alexandra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, mist geeft toch wel een hele speciale sfeer, je inspireert me om ook eens op zo'n ochtend op stap te gaan.
    De eerste twee met het vage zonnetje vind ik heel sfeervol.
    Het hekje doet het goed in de compositie, maar die beelden zijn toch wel wat somber.
    Maar wel mooi om die verschillen te zien.
    Foto 7 spreekt me ook aan, prachtig die ene boom in het berijpte gras, met de gelaagddheid van de bomen in de achtergrond.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met je eens dat de beelden met het hekje wat somber zijn, maar zo was de situatie op dat moment en zo ziet het er uit bij dichte mist als de zon er niet door kan komen. Ik heb inderdaad willen aangeven hoe verschillende de sfeer zo gedurende die ochtend kon zijn.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  11. Prachtige foto's. Ik werd vanochtend getrakteerd op een prachtige zonsopkomst

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Coby,
    Mist heeft altijd wat mystieks, zoals je hierboven ook laat zien. Rijp inspireert ook, maar het is wel moeilijk om het goed weer te geven vind ik. Zo'n rijtje bomen met rijp en mist zorgt wel voor een mooi beeld. Ik ben benieuwd naar je macro's.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige foto's kun je maken als het mistig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geen sneeuw, maar wel hele mooie rijp. Dat vind ik bijna net zo mooi, als alles bedekt is met zo'n laagje.
    Prachtige sfeerfoto's, die mij wederom doen verlangen naar die winter die maar weer niet wil komen.
    Dan geniet ik maar even van jouw winterse blog.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat zou ik ook heel gaaf vinden om weer eens wat sneeuw te zien en daar dan heerlijk doorheen te banjeren.
    Hier in het West-Friese ook nog geen vlok gezien maar ik hoop dat dat nog wel komt. Met deze foto's van de mist is niks mis, nee...... ze zijn gewoon fantastisch om te zien Coby. Prachtig met die silhouetten van die bomen en ook nog een paar met de rijp erop. Ben heel bneieuwd naar je macro opnames .
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Coby,

    Ik zie zomaar een paar platen die in boek nummer 2 geplaatst kunnen worden. Die eerste twee zijn super. Dat gelige zonnetje heeft een hele grote meerwaarde tov de andere foto's.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha van een tweede boek is (nog) geen sprake René, eerst de aandacht nog maar op mijn eerste boek richten en
      alle activiteiten die dat met zich meebrengt.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  17. Mooie serie Coby. Mist is prachtig (als je niet de weg op hoeft). Zeker met de zon erbij. Het hekje doet het goed. Mooi de lage horizonnen.
    Ik wil dit ook graag maar weet nog geen fijne locatie.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een juiste locatie vinden is best wel een kunst, hier is het ook niet helemaal ideaal omdat je het terrein niet op kan, dus heel
      afhankelijk van het juiste licht op het juiste tijdstip. Maar wel een van mijn favoriete gebiedjes.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  18. Dank voor al jullie reacties en commentaren, het blijft fijn en inspirerend dat er telkens weer zoveel mensen
    de moeite nemen om hun reactie achter te laten!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig die mist. Je ziet dan van die mooie contouren. Zeker als er ook nog een beetje rijp bij zit. Mooi blog met schitterende foto's!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland