Een mistige ochtend in de witte venen

Het was op de ochtend van 13 november behoorlijk mistig, mooie omstandigheden om er op uit te gaan en te genieten van de omstandigheden. Als je thuis naar buiten kijkt lokt het vaak niet echt om naar buiten te gaan maar als je wel op pad gaat wordt je vaak beloond.




Als de natuur gehuld is in een deken van mist is alles net even anders. De geluiden zijn anders, je zicht is beperkt en alles lijkt net wat zachter van vorm te zijn en de kleuren zijn mooi verzadigd. Ik vind het fijn als ik de kans heb om met mist de natuur in te gaan omdat je alles net anders ervaart. Bijvoorbeeld ganzen in de lucht aan  horen komen en ze pas te zien als ze dichtbij zijn...


In de verte stonden ook de Schotse Hooglanders die altijd in dit terrein verblijven. Het is altijd weer een mooi onderwerp die karakteristieke koeien. Nu vond ik het een mooi plaatje om ze zo in de verte te zien met van die mooie wolkjes uit de neusgaten echt van die stoere stieren die zo hun omgeving overzagen.






De Witte Venen is een natuurgebied dat door zijn waterplassen een plek bied aan vele overwinterende vogels zoals ganzen en eenden. In eerste instantie kon je de vogels amper onderscheiden, maar op een gegeven moment begon de zon er beetje bij beetje meer bij te komen. Vooral toen er een groep vogels even opvloog, leidde dat tot een heel mooi schouwspel. Lastig om dat echt mooi vast te leggen, maar ik ben met bovenstaande foto's best content.






Met mist is het interessant om je op landschapsfotografie te richten maar ook met macrofotografie kun je op zo'n dag prima uit de voeten. Ik heb me daarom ook met genoegen nog even een poosje bezig gehouden met alle druppels die er overal aan de gewassen waren verschenen. Er waren zoveel druppels dat het eigenlijk bijna lastig was om mooie composities te vinden.
Uiteindelijk maakte ik onder andere bovenstaande foto's, het blijft een fijne bezigheid om te werken met de macrolens.
Al met al een heerlijke ochtend waarbij de natuurbeleving weer hoog in het vaandel stond.



Reacties

  1. Hoi Coby
    wat een mooie zweer beelden en wat zijn ze mooi
    mooi gebied daar.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind mgist aan de ene kant erg vervelend omdat je wereldje zo klein is en ik het gevoel heb tegen een muur aan te lopen, maar als je foto's gaat maken dan is die muur verdwenen. Dan zie je prachtige dingen. Mooie serie coby

    Groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie sfeerbeelden; je hebt het er maar druk mee; boeken signeren; blogs publiceren etc. Leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige serie Coby, vooral de laatste plaatjes, om zo in te lijsten! Dank je wel dat je ons zo weer mee neemt op ontdekkingstocht.
    Groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een heerlijke sfeer beelden je ziet bij de koeien de adem verdampen,geweldig ik hou hiervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige serie Coby.
    Met mist kan je zeker hele mooi foto's maken jij levert het bewijs.
    De druppels zijn prachtig, maar toch gaat mijn voorkeur uit naar foto 1 en 4, prachtig vind ik die, kunnen zo in een boek.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Coby,
    Mist heeft zo zijn eigen bekoring, waar je de ene keer mee kunt dan de andere. Je laat hier mooie sfeerbeelden zien. De druppels zijn een uitdaging, al valt het niet mee om er mooie platen van te schieten. Jij hebt er een paar pareltjes tussen zitten.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een serie schitterende foto´s van de natuur bij mist. Ik hou hier ook zo van, ´s morgens kijk je buiten, denk je brrr, maar als je eenmaal in de mist zit, krijg je er geen genoeg van. Schotse Hooglanders altijd mooi die imposante beesten, maar de foto´s van de opvliegende vogels vind ik helemaal super. Heb dit al zoveel keer geprobeerd te fotograferen, maar het wordt nooit iets. Ach ik heb ook maar een van de simpelste Olympusje, dus je begrijpt foto´s 6, 7 en 9 zijn favoriet, maar ze zijn allemaal super.
    Groet, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook met mist kun je mooie foto's maken Coby dat zien we hier wel weer, prachtige sfeer heb je gevangen.
    Mooi ook de pareltjes in het web.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een mooie serie Coby, mist maakt het altijd zo geheimzinnig en verstild.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Even terug in de tijd, prachtige sfeervolle foto's. Vooral de spinnenwebjes met druppels en die mooie bomenlaantjes. toen nog alles in de herfstkleuren. Heerlijk om dit zo te zien. Ik zou bijna naar de herfst verlangen, ...nou ja...die hebben we nu, maar wat jij laat zien is de mooie , warme, rustige kant van de herfst, wat wij deze week krijgen is de natte, onstuimige kant...en die vind ik helemaal niet leuk.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hoi Coby,
    wat is die eerste foto praaaachtig! mist geeft toch steeds een feeërieke sfeer vind ik. maar ook jouw andere foto's moeten niet onderdoen hoor!
    groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat is foto 1 een prachtig verstilde foto geworden, Coby. En dan je landschappen op 5, 6 en 7. Erg mooi. Maar ook je druppels vind ik fantastisch. Mooie serie weer. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi Coby...
    Mist heeft toch wel iets vind ik...de wereld word er beperkter
    van, het is net of je meer op jezelf bent aan gewezen....Mooie opnames
    heb je ervan gemaakt...mooi stille rustige blog, zoals dat is met mist!!!
    stilte!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Coby
    Wat heb je de weidsheid van het mistige landschap prachtig in beeld gebracht. En spelen met druppeltjes, altijd leuk!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een prachtige serie Coby! Heerlijke sfeerbeelden, dit is genieten, heel mooi gedaan.
    Zodra het weer eens mistig is moet ik toch ook eens een poging gaan doen, dit inspireert met namelijk wel ;-)

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zoals jij de mist beschrijft, ervaar ik het ook. Alsof je in een kleine afgeschermde wereld zit. Ik vind je foto's mooi en de druppelfoto's wil ik ook zo graag eens gaan maken.
    Hopelijk wordt het komende week weer eens mistig.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wow.... wat kan mist dan toch vreselijk mooi zijn in de fotografie.
    Je laat hier stuk voor stuk hele mooie sfeerplaten zien Coby.
    Je laat verschillenden variaties zien met ook mooie bokehbollen,
    mooie vage mist achtergronden, maar ook de fijne mistflarden met druppels.
    Werkelijk heel erg mooi.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dank voor jullie reacties en commentaren, fijn te horen dat deze serie
    in de smaak valt en altijd weer boeiend om te horen welke foto de voorkeur heeft.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland