De Wespspin

Nadat in 1980 de eerste wespspin (Argiope bruennichi) werd gevonden, heeft de soort zich daarna uitgebreid over heel Nederland. Overal is de uit het Middellandse Zeegebied afkomstige spinnensoort nu te ontdekken.
Vooral het vrouwtje is opvallend door haar prachtige geel/zwarte tekening en haar forse formaat. Een vrouwtje wespspin kan een lijf hebben tot 1,5 cm en reken daar de lange poten nog eens bij, dan maken ze wel indruk op iedereen die huiverig is voor spinnen. De mannetjes blijven met hun formaat van amper 0,5 cm ruim achter bij de vrouwtjes.



Hoewel ik eigenlijk niet zo'n held ben met spinnen, vind ik ze dermate fascinerend, dat ik me er toch iedere keer weer mee bemoei. Spinnen zijn ook echt prachtige fotomodellen vind ik en zo'n mooie grote felgekleurde wespspin-dame is gewoon een beauty.






Een vrouwtje wespspin mag dan prachtig zijn, ze is ook behoorlijk moordlustig. Zelfs een mannetje dat met haar paren wil is zijn leven niet zeker en vaak eindigt hij als voedselpakketje hangend in het web van het vrouwtje. Maar ook andere insecten, zoals sprinkhanen zijn ten dode opgeschreven als ze zich bij het web van een vrouwtje wespspin vertonen. Een aantal weken geleden zat ik bij een web te kijken toen een sprinkhaan slachtoffer werd. Ik verbaasde me over de snelheid waarmee de sprinkhaan werd ingekapseld, echt letterlijk in een paar tellen. Ik heb het vastgelegd op foto en daar kun je zien dat de spin een enorme hoeveelheid draden uit haar spintepels laat komen die meteen als een soort net over het slachtoffer worden geworpen. Het was echt fascinerend om te zien en veel efficiënter en sneller dan dat ik het kruisspinnen heb zien doen.




Er waren meerdere wespspinnen te vinden op korte afstand van elkaar dus ik kon me even speciaal richten op deze mooie spinnensoort. Best lastig trouwens om ze mooi vast te leggen, ze zitten laag bij de grond en er stonden ook nog allemaal planten om heen die ik ook niet wilde pletten. Het was dus even passen en meten om tot goede resultaten te kunnen komen. Hierboven een ander vrouwtje met eveneens een goed ingepakt voedselpakketje, niet meer te zien wie het slachtoffer was.




Om de spinnen zo goed mogelijk uit te laten komen heb ik de achtergrond vervaagd door een zo klein mogelijk diafragmagetal te kiezen. Bij een van de foto's heb ik met opzet een heel groot diafragmagetal gekozen. De spin wordt dan wel heel mooi helemaal scherp, maar ook de achtergrond staat er dan in alle glorie op, geen foute opname natuurlijk want alle details van de spin zijn zo mooi te zien, maar wel een stuk onrustiger.




Mocht mevrouw wespspin zich niet in het web vertonen, dan kun je toch zien dat het een web van een wespspin is. Wespspinnen maken namelijk een kenmerkende grove zigzagstreep in hun web. wat de functie van die zigzagstreep is, daar zijn de geleerden  nog niet uit. Het zal vast heel nuttig zijn en wie weet wel voor het doorgeven van trillingen, als je kijkt op de foto's zie je dat ze als ze rustig zit steeds een poot op die zigzaglijn heeft liggen. Nou ja hoe dan ook ik heb me prima vermaakt met deze beide spinnendames en ben benieuwd of ik over een tijdje ook de eicocons nog zal te zien zal krijgen.




Reacties

  1. Hoi Coby,
    Leuk dat je de wespenspin ook mooi hebt kunnen vastleggen. Ik heb dat kort geleden ook gedaan. Het resultaat zal je tzt wel zien. Het is inderdaad lastig om het juiste diafragma te kiezen, vooral als je de omgeving niet te nadrukkelijk in beeld wilt krijgen. Je hebt echter wel te maken met stengels waar de spin houvast zoekt om een web te maken. Ik vind ze fascinerend en heb dan ook met plezier de foto's bekeken en het bijbehorende verhaal gelezen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige spinnen zijn dit toch, moet er ook gauw eens naar op zoek. Moet het wel beter weer worden....
    Heel knap hoe je dat inspinselen van de prooi in beeld hebt gebracht, zoiets gaat echt razendsnel maar jouw foto's laten de details supergoed zien, wat een hoeveelheid draden gebruikt de spin daarbij, echt geweldig om te zien.
    Ja, groot of klein diafragma is altijd een dilemma, goede keuze om het allebei te kiezen zodat je de details van die mooie spin goed kunt laten zien, maar ook foto's hebt met een zachte achtergrond.

    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Coby,
    Wat ben ik blij dat ik lid ben geworden van je blog: nu komen jouw nieuwe berichtjes vanzelf bij mij langs. Wat een prachtige foto's heb je gemaakt van deze wesp(en)spin! Ik ga de komende tijd lekker genieten van jouw natuurfoto's!
    Groetjes, Annasoer :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. leuk om te horen en precies de bedoeling van mijn blog; anderen laten mee genieten van mijn natuurbelevenissen :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  4. Een bijzonder mooie spin en een lekker educatief verhaal. Ben totaal niet bang van spinnen en er zitten er hier meer dan genoeg, maar deze heb ik echt nog nooit gezien, of ik heb gewoon niet goed gekeken.
    Groeten,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn nu in heel Nederland te vinden, soms zelfs in tuinen, maar je moet er wel echt naar speuren hoor, of je oog
      moet er toevallig op vallen. Succes met zoeken, ze zijn er nu nog en zijn nu op zijn grootst!
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  5. Hoi Coby,
    Wat heb je deze mooie grote spin prachtig vastgelegd, ook leuke info erbij. De wespspin is ook in de AWD gezien dus ik hoop hem daar zelf nog eens tegen te komen, want deze soort wil ik zeker nog op de foto vastleggen. Dat inpakken van een prooi heb ik een kruisspin wel eens zien doen, daar heb ik toen al met bewondering naar gekeken. Deze spin doet dat dus nog beter. Prachtig vastgelegd ook, die spindraden die ze tevoorschijn tovert. Prachtig blog.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Coby wat een prachtige serie van deze mooie spin en heel leuk gebracht..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige spinnen zijn dit! Ik heb ze nog nooit gezien, maar ik ga er toch eens naar op zoek....

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ha of nog maar eens met Natuurkieker op stap... :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  8. Ik heb ze nog nooit live gezien. Ze zijn prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moeten bij jou in de buurt toch zeker ook te vinden zijn Eveline.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  9. Hoi Coby.........
    voor je kunt spreken van mooie spinnen vind
    ik deze toch echt mooi...Prachtig het mooi gekleurde
    lijfje...ik heb het ooit eens doorgegeven aan waarnemingen
    en dat was toen echt het noordelijkste puntje waar hij was waargenomen.
    Nu heeft hij vast al heel Nederland veroverd...
    Prachtige opnames met een prima info erbij!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie serie van de Tijgerspin,( zo noemen wij het altijd)
    Prachtige spinnen met mooie kleuren en even prachtig vastgelegd Coby.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oei Coby, wat een schitterende serie plaats je hier.
    Voordeel van spinnen is dat ze niet wegvliegen en je dus alle tijd hebt om ze goed te bekijken en te fotograferen.
    Als je dan ook nog eens het inpakken van een prooi kunt vastleggen, en hoe....., dan ben je helemaal een bofkont.
    Deze verdient eigenlijk nog een plaatsje in je boek, want ik vind ze stuk voor stuk schitterend.
    Ik zie veel foto's van spinnen, maar met het inkapselen van een prooi is het toch een stuk mooier.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha dank René, ik ben er ook blij mee. Helaas zal het niet meer in het boek kunnen, de wespspin als onderwerp wel. maar dit "inspingebeuren" is niet meer in te passen. Dat is sowieso wel een heel moeilijk punt hoor bij het maken van het boek, de keuzes die je moet maken en de beperkte ruimte die je hebt. Er zijn zo meer dingen afgevallen en ook nog een paar zaken heb ik er op de valreep nog bij in kunnen zetten.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  12. Hoi Cobie,
    ik ben zon "spinnen" held op sokken die liever een blokje omloopt hahahahaha...
    Ik had daarom ook maar een vlugge foto van die spin gemaakt. Bij jou kan ik eens mooi bekijken hoe deze er nu eigenlijk uitzien en ze zijn echt wel heel mooi getekend. Ik zie ze in ieder geval liever dan de vette kruisspinnen die ik momenteel in de tuin heb zitten.
    Die eerste 2 foto's zijn echt geweldig maar ook waar ze een prooi aan het veiligstellen zijn. Ook hun web zit ingenieus in elkaar.
    Mijn complimenten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha ik ben in principe ook niet zo'n held met spinnen maar zolang ik ze maar goed in het vizier heb vind ik
      het geen probleem. Mijn nieuwsgierigheid wint het ook altijd wel weer, spinnen zijn zo fascinerend om te volgen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  13. Hoi Coby, ik heb me ook wel eens uitgeleefd op deze spinnensoort. Hier in de omgeving komen ze veel voor. Wat ik zo knap vind aan je serie is de scherpte op de momenten dat de spin de prooi aan het inkapselen is. Dan beweegt hij veel en het web gaat ook op en neer. Dat leverde mij toen allemaal bewogen beelden op, maar jij hebt blijkbaar een heel korte sluitertijd gekozen?
    Mooie serie weer.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja die bewogen beelden heb ik ook vaak last van. Ik had nu eigenlijk helemaal geen heel snelle sluitertijden, 1/250 en 1/320. Ik had eerlijk gezegd meer oog voor het diafragma.
      Wellicht een beetje geluk om juist onder een goede hoek te zitten.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  14. Iedereen weer bedankt voor de reacties en commentaren, ik blijf dat buitengewoon waarderen dat er steeds weer zoveel mensen de
    moeite nemen om een reactie achter te laten.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland