3 jaar Natuurkiekerblog deel 2

Drie jaar bestaat de Natuurkiekerweblog al weer. In dit derde jaar heb ik heel veel mooie natuurmomenten meegemaakt. Te veel om in een enkel blog te kunnen plaatsen. In het eerste deel heb ik laten zien wat er aan hoogetepunten was van november 2012 tot en met april 2013. Nu het vervolg met een terugblik op de tweede helft van het derde jaar met Natuurkiekerbelevenissen.

Bosanemonen
Haas
Patrijs

Een jaarlijks terugkerend genoegen is het fotograferen van Bosanemonen en andere tere voorjaarsbloeiers.
De foto van de Bosanemonen siert mijn twitteraccount (https://twitter.com/natuurkieker) en komt uit de blog van 4 mei 2013.
Ik word altijd blij als ik Hazen zie, in mijn omgeving zie ik ze relatief weinig, maar afgelopen voorjaar heb ik er veelvuldig van kunnen genieten en er ook leuke series van kunnen maken. De foto komt uit de blog van 29 mei 2013.
2013 is het jaar van de Patrijs, een vogelsoort die dramatisch in aantal achteruit is gegaan. Ik ben blij dat ik in dit jaar enkele keren in mijn omgeving Patrijzen heb gezien. Eenmaal heb ik er heel lang naar kunnen kijken en onder andere bovenstaande foto kunnen maken die komt uit de blog van 17 mei 2013.

baltsrituelen van de Geoorde Futen
Haft of Eendagsvlieg
Jonge Ransuil

De balts van Futen behoort wat mij betreft tot een van de mooiste natuurbelevenissen die je kunt aanschouwen. Ik was dan ook super blij met het onverwachte baltsritueel dat ik van bovenstaande Geoorde Futen te zien kreeg. De foto is afkomstig van de blog van 1 juni 2013 die geheel is gewijd aan de prachtige futenbalts.
Voor het eerst heb ik dit jaar met eigen ogen Haften of Eendagsvliegen gezien. Wat een prachtige insecten zijn dat en wat een boeiende leefwijze hebben ze. De foto komt uit de blog van 4 juni 2013.
Misschien wel het allermooiste dat ik gezien heb in het afgelopen jaar,zijn de jonge Ransuilen. Tjonge wat zijn die leuk en wat geweldig om die beestjes te hebben mogen bekijken. De foto is uit de blog van 15 juni 2013 en nog meer jonge Ransuilen in de blog van 23 juni 2013.

Jonge Kokmeeuwen bedelen om voedsel

Schoonebeker heideschaap

Een speciaal project  het afgelopen jaar was het volgen van een Kokmeeuwenkolonie. Boeiend om wekenlang de belevenissen van zo'n groep vogels te volgen. De foto komt uit de blog van 14 juli 2013 en daar staan ook links in naar de andere blog van dit meeuwenproject.
Leuk om te melden in dit overzicht is dat de foto van het Schoonebeker heideschaap gebruikt is in het tv-programma Melk en Honing op 30 september in een item over viltkunstenares Claudy Jongstra, de uitzending is hier te zien. De foto van het Schoonebeker heideschaap komt uit de blog van 26 juli 2013.

Gentiaanblauwtje
Kwetsbaar ven met Beenbreek
Koninginnenpage

Oranje Luzernevlinder


Ik kijk ook met veel genoegen terug op de dag die ik met Boswachter Albert Henckel in het Dwingelderveld heb doorgebracht. Heel leuk om het zeldzame Gentiaanblauwtje te zien, de foto komt uit de blog van 31 juli 2013. En werkelijk schitterend was het ven waar zich de Beenbreek bevond, een heel kwetsbaar gebied waar ik enorm van heb genoten, pure natuurbeleving. De foto van de beenbreek komt uit de blog van 4 augustus 2013.
Augustus stond voor mij vooral in het teken van vlinders. Nadat ik al gelezen had dat in het hele land waarnemingen van Koninginnenpages waren gedaan, kwam er ook bij mij plotseling eentje uitgebreid in de Vlinderstruik snoepen van de nectar. De foto komt uit de blog van 17 augustus 2013. Veel meer moeite moest ik doen voor een andere vlinder, de Oranje Luzernevlinder. Wekenlang ben ik er naar op jacht geweest en zoals te zien is lukte het uiteindelijk. De foto komt uit de blog van 28 augustus 2013.

Pluimvoetbij
Bandheidelibel mannetje

Edgar met een zeldzame Walstropijlstaartrups

Voor de Pluimvoetbijen moest ik plat op de buik, maar ik werd beloond met boeiend gedrag dat ik ook nog eens mooi kon vastleggen. De moeite waard om eens een tijdje naar het nijvere gedrag van deze diertjes te kijken. De foto komt uit de blog van 1 september 2013.
Blij ben ik ook met de ontmoeting met de Bandheidelibellen een prachtige libellensoort, de foto komt uit de blog van 4 september 2013.
En een jaaroverzicht van Natuurkieker is niet compleet zonder een bijdrage van mijn jonge medenatuurkieker Edgar. In september hadden we een prachtige natuurmiddag samen met als hoogtepunt toch wel de Walstropijlstaartrups die Edgar vond. De foto komt uit de blog van 22 september 2013.

Kruisbekmannetje
Wolkenluchten boven het Groninger polderlandschap
Vliegendoder

De Kruisbekken waren veelvuldig present bij de HBN-fotohut bij de Lemelerberg. Waar ik met Ben en Harald een prachtige fotodag heb gehad. De foto komt uit de blog van 6 oktober 2013.
Landschapsfotografie vind ik een enorme uitdaging en lastig om mooie opnamen te maken. Het afgelopen jaar heb ik diverse landschappen met wolkenluchten waar ik toch wel tevreden mee ben. De foto komt uit de blog van 13 oktober 2013.
Ik besluit deze terugblik op het afgelopen Natuurkiekerjaar met de Vliegendoder. Een schouwspel dat ik vstgelegd heb in mijn eigen tuin en wat maar weer eens duidelijk maakt dat je ook in je eigen tuin spannende natuurbelevenissen kunt beleven. De foto komt uit de blog van 23 oktober 2013.
Terugkijkend is het een jaar met veel mooie momenten geweest, ook met nieuwe ontmoetingen en ik heb weer veel bijgeleerd over de natuur. Door al die nieuw opgedane kennis wordt het alleen maar leuker om de natuur in te trekken. Ook op fotografisch gebied probeer ik me steeds verder te verbeteren en ook dat is een drijfveer om steeds maar weer eropuit te willen trekken.
En omdat ik het ook nog steeds leuk vind om mijn belevenissen te delen ga ik gewoon door met bloggen.

Reacties

  1. Bonjour,
    je vois des grêbes huppés, j'en ai peins tu peux les voir sur mes blogs, Magnifiques photos!!! Je découvre ton blog, j'aime beaucoup ton travail! Des aventures et de très belles photos. Je suis artiste peintre, photographe amateur; je me suis inscrite pour suivre tes publications!
    Je t'invite à me rendre visite sur mes blogs, merci beaucoup et bonne journée! Cath.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi zo'n terugblik. Blij dat we mee mogen kijken met jou fantastische foto's.
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gratulation zum Jubiläum und danke für die schönen Naturfotos. Lustig die drei Vögelchen ... als hätten sie ein Streitgespräch.

    Liebe Grüße
    Waldameise

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja het is heerlijk hoor Cobie om jou belevingen gade te slaan , toen was ik nog niet op een blog dus veel is er nieuw !!
    grt,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dit is natuurlijk heerlijk om al dit moois nog een keer te zien het is ook super.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had al uitgekeken naar deel twee, om een beetje jaloers te worden: zo veel mooie momenten, zo veel schitterende foto's. Coby, je bent geen Natuurkieker maar een Natuurtopper.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Drie jaar , dan heb je sl een groot archief. Leuk he om eens terug te kijken. Nog een half jaar dan bestaat mijn blog Tien jaar. Houd die dag maar vast vrij ( knipoog )

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeliciteerd met 3 jaar mooi werk, nog heel veel mooie fotomomenten toegewenst. het is steeds weer een genoegen je blogs te bekijken!
    H groet, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ohh wat veel top momenten, de allermooiste vind ik de foto van de baltsende geoorde futen. Die foto blijft gewoon hangen.
    Ook de koninginnepage, de hongerige kokmeeuwen en het jonge uiltje spreken mij erg aan. Leuk om dit allemaal weer voorbij te zien komen. groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Puur genieten!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  11. prachtige blogs Coby!
    en ik ben het met Kees eens: wat een TOPmomenten heb jij vastgelegd.
    een beetje 'jaloers' ben ik wel, m.n. op de geoorde futen en de uil. WOW!
    ben blij te horen dat je doorgaat met bloggen :-)
    groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Coby,

    Oei, hier zitten ook weer een paar topmomenten/foto's bij. Uiteraard de (jaloersmakende) kruisbek, maar zeker ook de koninginnepage en de geoorde futen. De eerste twee staan ook erg hoog op mijn lijstje. De geoorde futen heb ik al meerdere malen kunnen fotograferen, maar baltsend, zoals jij liet zien, nog niet. Al krijg ik ze alledrie maar half zo mooi op de foto, dan zou ik al erg blij zijn. Echt toppers.
    Met de rest van je foto's laat je zien waarom je de naam voor je blog hebt uitgekozen. Prachtig allround en daarmee laat je de natuur in al zijn facetten zien. Petje af en ga alsjeblieft zo door.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dag Coby,
    Met deze terugblik ben ik wel blij, want ik heb wel af en toe op jouw blog gekeken, maar de laatste tijd was daar weinig meer van gekomen. Je foto blijven steeds de moeite van het bekijken waard.
    Veel succes met je foto's in de komende jaren.
    Groetjes Truus

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gefeliciteerd Coby! En wat een prachtig overzicht van een topjaar heb je gemaakt. Ga zo door en laat ons nog veel meer moois zien. Het uiltje mocht ik ook met eigen ogen zien, wat een schatje. En uit de vorige blog, de appelvinken en de haas..om te smullen. Van alle markten thuis, voor elk wat wils, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Al weer zo'n prachtige serie Coby.
    Het zijn stuk voor stuk mooie foto's.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig deel van je jaaroverzicht, de één nog mooier dan de ander Coby.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Schitterende foto's, Cobie!
    Groetjes, RW & SK

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Coby,
    allereerst nog proficiat met 3 jaar Natuurkieker. En we gaan voor nog heel veel meer jaren :-)
    Prachtige foto's zie ik weer voorbij komen en die koninginnenpage steekt hier wel boven uit hoor.
    Eigenlijk allemaal wel want je laat fantastische foto's zien (had je ook voor de terugblik van 2013 kunnen gebruiken ;-), maar dan zal je nog meer moois in petto hebben denk ik zo hihi..... De kleuren van de meeste foto's ij dit blog zijn ook zo mooi en ik zit gewoon te genieten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooie terugblikken Coby, ik kan me echt voorstellen hoe je zelf met volle teugen geniet bij het terugblikken op 3 jaar Natuurkieker,
    Wat een mijlpaal, en wat een mooie natuurmomenten, proficiat!

    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland