Al weer de laatste dag van 2012...

Het is al weer de laatste dag van 2012, Oudejaarsdag, een dag om wat na te mijmeren over wat er allemaal gebeurd is in het afgelopen jaar. Het jaar nog eens aan je voorbij laten trekken en bedenken wat  je allemaal hebt meegemaakt. Ook als Natuurkieker heb ik mijn blik nog eens over het afgelopen jaar laten gaan en daarnaast heb ik mijn blik ook gericht op het nieuwe voor ons liggende jaar.
In deze Oudejaarsblog geen jaaroverzicht, dat doe ik ieder jaar op 1 november, als de Natuurkiekerweblog weer een jaartje langer bestaat en dat heb ik dit jaar ook gedaan, zie deze blog.


Absoluut het meest bijzondere moment dat ik heb meegemaakt dit jaar is wel het kunnen vastleggen van een geeuwende Adder. Het was al lange tijd een wens om eens uitgebreid Adders (Vipera berus) te kunnen bekijken en daar dan ook nog mooie foto's van te maken. Dit jaar ben ik wat dat betreft vol in de prijzen gevallen. Diverse Adders heb ik gezien en als hoogtepunt het volstrekt onverwacht kunnen vastleggen van bovenstaand moment.
Qua beleving echt super en maar heel kort van duur en geweldig is het dan, als je van zo'n uniek moment dan foto's hebt kunnen maken waarmee je de situatie steeds weer opnieuw voor je ziet.
Meer  informatie, foto's en belevenissen van mijn ontmoetingen met de Adders zie je in blog1, blog2, blog3, en blog4



Als Natuurkieker trek ik de natuur in om te "kieken", dat begrip kun je op twee manieren vertalen, fotograferen en kijken. Dat kijken is voor mij het aller belangrijkste en dan wel het met aandacht, belangstelling en nieuwsgierigheid kijken zodat je dingen ziet en ontdekt waar je anders aan voorbij zou lopen. Zo ga ik ieder jaar op zoek naar uitsluipende libellen, een enorm fascinerend natuurfenomeen waar ik steeds weer ademloos naar kan zitten kijken. Hierboven een uitsluipende Vuurjuffer, een soort die ik nog niet eerder had zien uitsluipen.
Wil je er meer van zien en lezen over het uitsluipen van libellen kijk dan even op blog1, blog2 en blog3



Veel van mijn mooie natuurmomenten ontstaan puur door op het goede moment op de juiste plaats te zijn.
Dat ik dat voor elkaar krijg heeft deel te maken met kennis die ik in de loop der jaren vergaar, zo weet ik op een aantal vaste rondjes bij benadering wel wat ik zou kunnen verwachten. Voor een deel is het ook gewoon geluk, doordat dieren zich laten zien als ik toevallig net op een bepaalde plek ben.
Zo heb ik een plekje in de natuur waar ik, als ik een bepaald rondje maak, steevast even de auto parkeer om er even wat te eten en te drinken. Ik vind het gewoon een mooi rustig plekje en je kunt er even heerlijk rondkijken. Toen ik daar weer eens zo zat ontdekte ik dat er een nest was van de Gekraagde Roodstaart en dat heb ik vervolgens enige weken gevolgd en kreeg toen als extraatje ook nog eens een prachtige Groen Specht te zien. Dat zijn de momenten waar ik bijzonder blij van word en waar ik steeds weer opnieuw van na geniet als ik de foto's weer onder ogen krijg.


En nu hebben we  een nieuw jaar voor ons liggen waarin we opnieuw mogen genieten van alle mooie dingen die de natuur te bieden heeft.
Een heel leuke nieuwe uitdaging is, dat ik als Natuurkieker het komende jaar maandelijks een bijdrage zal leveren aan het digitale maandblad eMagazine SMULTUIN. Mijn eerste artikel heb ik daarvoor inmiddels gemaakt, wie nieuwsgierig is naar dit prachtige blad moet maar eens kijken op www.smultuin.nl waar je meer informatie vindt en een proefnummer kunt aanvragen.


Verder laat ik me gewoon verrassen door wat de natuur voor me in petto zal hebben aan leuke, interessante, alledaagse, bijzondere, wonderlijke, verrassende en fascinerende momenten.
Ik zie er naar uit en verheug me ook weer op jullie bezoekjes en reacties en ben zeer benieuwd naar de natuur- en fotografiebelevenissen van mijn medebloggers, ik kom ook graag weer op tegenbezoek.
Een fijn 2013 gewenst met vooral ook veel mooie genietmomenten in de natuur.

Reacties

  1. Geweldig Coby! je hebt al heel wat natuur "gekiekt" de afgelopen jaren. Fijn om die momenten met ons te willen delen. Ik vond inderdaad de geeuwende adder één van je mooiste series die je gemaakt hebt. Een heel bijzonder moment! Ik hoop volgend jaar nog meer van je fotomomenten te mogen genieten. En wellicht komen we elkaar in de mooie natuur nog tegen?

    Een prettige jaarwisseling en een fantastisch, gezond en mooi nieuw fotojaar gewenst,

    Groet,
    Willy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Willy, ja ik ga gewoon door en het is bepaald niet onmogelijk
      dat we elkaar in Drenthe weer eens tegen komen.
      Fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2013
      Ntuurkieker Coby

      Verwijderen
  2. Hoi Coby,
    Wat een mooi overzicht, veel van je foto's hier stonden mij nog bij, zeker die adder, dat was een topmoment. Genieten van de natuur en de mooie momenten vastleggen, ook ik ga weer met die gedachte het nieuwe jaar in.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om nog weer even met je terug te kijken, Coby. Ik zit nog niet zo lang bij blogger (kom van Punt) en één van de blogs waardoor ik bij jou terecht kwam was het Adderblog. Niet via Blogspot-collega's, maar via een adder-fotograferende medeblogger op 50+, die weer via internet bij jou terecht kwam. Hoe een balletje kan rollen......Je adderfoto vind ik het meest uniek. Je laatste foto het mooiste. Fijne jaarwisseling. O ja, heb ook meteen even bij de Smultuin gekeken. Ziet er leuk uit. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk om te horen dat je via via door mijn Adderfoto op mijn weblog bent terechtgekomen en inmiddels een van de meest trouwe bezoekers.
    Dank voor al die bezoekjes en vooral ook je reacties en commentaren, ik waardeer dat zeer.
    En de Smuiltuin is echt een heel leuk en gevarieerd magazine.
    Fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2013
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Coby, dat was niet onverwacht om je top adder foto terug te zien. Heerlijk om zo met je mee te mogen kijken en hopelijk kunnen we als volgers het komend jaar weer veel mooie natuurmomenten van jouw verwachten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja die Adder moest er wel in natuurlijk, ook mijn adderexcursie met jullie was een genoegen.
      Het komende jaar ga ik op dezelfde voet door en hoop weer veel moois tegen te komen en dus
      ook weer in blog te laten zien.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  6. Hai Coby,

    Oei, wat ben ik nog steeds stinkend jaloers op die mooie adderfoto's.
    Zo mooi om dat eens live te zien.

    En wat je zegt over geluk..... daar ben ik het toch niet helemaal met je eens.
    Tuurlijk moet je een beetje geluk hebben, maar een ingebouwde radar, zoals jij hebt, is toch echt het allerbelangrijkst. Zonder die radar zie je namelijk helemaal niets.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja René, wie weet gaat je wens in het nieuwe jaar wel in vervulling...
      Nu mag je in ieder geval even mee genieten van mijn ontmoetingen met Adders.
      Ik denk trouwens dat we het met die radar wel eens zijn hoor ik noem dat kijken
      met aandacht, belangstelling en nieuwsgierigheid zodat je dingen ziet en ontdekt
      waar je anders aan voorbij zou... dus kijken met al je zintuigen = radar/instinct.
      Hoe dan ook we delen dat opmerkzame volgens mij wel en ook dat kunnen we komend
      jaar vast een keer uittesten.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
    2. Ik verheug mij in ieder geval zeer op onze toekomstige afspraak.

      René

      Verwijderen
  7. Leuk om eens terug te bladeren in je foto's, de adder foto is echt geweldig, wat een supermoment had je hier te pakken.
    Ik wens jou een heel goed, gelukkig, maar vooral een heel gezond 2013 toe.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Irma en ik wens jouw ook alle goeds voor het komende jaar.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  8. Ja Coby die adder dat is wel zo mooi dat heb ik nog nooit op een andere blog gezien dit spant echt de kroon. veel goeds en vooral gezondheid gewenst. cobie en bas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik denk ook Bas dat het een unieke foto is, heb het ook nog nergens anders gezien
      en het zal me vermoedelijk ook nooit weer overkomen.
      Ik wens jou en Cobie ook alle goeds voor het komende jaar.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  9. Hoi Coby....

    Mooi al die terugblik momenten..
    Wat heb je een mooie serie je begint met de adder, ik weet het nog
    die foto's waren erg mooi..en de uitsluipers...ik heb het zelf nog nooit gezien,
    ben altijd een beetje te laat, ik hoop dat het in 2013 eens gaat lukken...
    En de Roodstaartjes...zitten elk jaar in onze tuin, zijn ook erg mooi...
    en dan de groene specht, ik heb hem wel eens gezien, maar nog nooit vast kunnen leggen..
    Vooral de laatste opname vind ik ook erg mooi..ik geniet altijd van jou blog met de uitgebreide en bijzondere info!!
    Coby ik wens jou/jullie een veilige jaarwisseling, met veel gezondheid
    en vele mooie foto momenten..

    Lg. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Nieske, het gaat vast een keer lukken met die uitsluipers
      en het is zo'n geweldig mooi schouwspel, dat moet je echt eens met
      eigen ogen zien.
      Ook een goede jaarwisseling gewenst en alle goeds voor het komende jaar.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  10. Hoi, Coby,
    Mooie terugblik Coby. Nog heel even en de eerste serie van het jaar 2013 kan weer op de blog.
    Goede jaarwisseling en veel goede foto momenten in het nieuwe jaar.
    Groet,
    Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Ubel en ja we gaan gewoon op dezelfde voet verder in het nieuwe jaar.
      Alle goeds gewenst voor 2013.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  11. Alle goeds voor 2012 gewenst en gezondheid, plezier en veel leuke verrassende natuurmomenten. Want, daar mogen wij altijd zo fijn van meegenieten. Tot ziens in het nieuwe jaar! Moeten we ook eens samen op de fiets eropuit, ik heb dat snelheidsmonster van je nog helemaal niet gezien!!!
    Groetjes,
    Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dit jaar heel wat leuke natuurmoment ook dankzij jou gehad en hoop ook komend
      jaar weer gebruik te mogen maken van jouw opmerkzaamheid en enthousiasme voor alles
      wat met de natuur te maken heeft.
      En ja wie weet kunnen we er ook nog eens een fietstochtje samen maken... :-)
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  12. Altijd weer mooi om te zien. Ik wens je een goed uiteinde en een stralend nieuw begin. Fijne jaarwisseling! Groet, Kris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Kris ik wens jou ook een fijne jaarwisseling.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  13. Pracht foto's, vooral de gapende adder.
    Kan mij voorstellen dat je daar erg blij mee was Coby.
    Fijne jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2013.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi overzicht geef je hier. De adder spant inderdaad de kroon, maar ik heb dit jaar zoveel moois voorbij zien komen en zo divers. Dat maakt je blog ook zo bijzonder en dan ook nog de interessante informatie die je steeds weer bij je foto's hebt. Het is puur genieten.
    Ik ben heel benieuwd naar je natuurbelevenissen voor het komende jaar.
    Alle goeds voor 2013 toegewenst en veel plezier met Kieken!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel we zullen zien wat het nieuwe jaar weer zal brengen
      en wie weet beleven we ook wel weer mooie gezamenlijke natuuravonturen.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  15. Hoi Coby,
    Je hebt er in dit overzicht wel een aantal heel bijzondere ontmoetingen uitgelicht, de adder is natuurlijk de topper, maar de uitsluiping, roodstaartjes, groene specht, die wil menigeen toch ook wel heel graag eens voor de lens krijgen.
    Hoewel een dosis geluk natuurlijk welkom is, komt uit je verhaal duidelijk naar voren dat het je niet allemaal zo maar komt aanwaaien, maar dat kennis, ervaring en geduld nodig zijn om de natuur te ervaren zoals jij dat doet.
    Ik hoop ook het komend jaar weer met je mee te genieten.
    Prettige jaarwisseling straks en alle goeds voor het nieuwe jaar.
    Groetjes Loes

    ps Wat leuk, je reportage in de Smultuin!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik heb ook best veel bijzondere dingen meegemaakt dit jaar vind ik en dit is eigenlijk nog maar een kleine bloemlezing.
      Je hebt mijn woorden goed begrepen,inderdaad komen dingen je niet zo maar aanwaaien er is een combinatie van allerlei zaken nodig om werkelijk de natuur in al zijn facetten te beleven.
      Maar dat moet je dan ook doen, je moet wel in de natuur aanwezig zijn, om te kunnen meemaken wat er te beleven valt.
      En ja het is wel heel leuk om nu maandelijks mee te werken aan eMagazine SMULTUIN toch een ander medium en bied ook mogelijkheid om uitgebreidere artikelen te maken.
      Fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2013.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  16. Hoi Coby, je zegt dan wel geen overzicht maar dit zijn toch ook prachtige terugblikken. Die uitsluiping van die vuurjuffer vind ik sowieso al heel bijzonder en dat hoop ik ook eens mee te maken. Je roodkraag is mooi maar je groens specht is ook een aanrader. Wat een joekel van een lens heb jij trouwens!!!! De adder is idnerdaad het hoogtepunt. Een prachtig gezicht en fraai vastgelegd.

    Hele gezellig jaarwisseling en een fotogeniek 2013.
    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een echt overzicht is het niet maar een bloemlezing van een aantal natuurmomenten waar ik zeer van heb genoten.
      En ja ik ben in het trotse bezit van een puike telelens een geweldig apparaat waar ik heel blij mee ben!
      De Adder is denk ik een eenmalig gebeuren waarbij geluk toch echt een rol speelde ik was het dier aan het fotograferen toen hij opeens zijn bek open deed, dat kun je niet bedenken of regisseren.
      Ook een fijne jaarwisseling gewenst en allegoeds voor 2013 met veel mooie natuurmomenten.
      Natuurkieker Coby

      Verwijderen
  17. Leuk om zo eens terug te blikken op het voorbije jaar. De allerbeste wensen voor het nieuwe jaar en vooral veel fotoplezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik wens iedereen een gelukkig nieuw jaar en veel foto plezier in 2013.
    zo te zien is dit een mooi jaar geweest aan je foto's van 2012 te zien ze zijn erg mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Coby,
    Ook de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar, en dat we nog maar veel mooie blogs van je mogen zien. En al is het geen overzicht je laat weer hele mooie plaatjes zien, en ik hoop dat ik in 2013 ook eens een adder op de foto krijg.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Coby, met doorverwijzingen is het toch een overzicht van heel 2012.
    Wat mij bij jou vooral opvalt is je veelzijdigheid en je passie voor de natuur.
    Het moment van de gapende Slang is sùper gaaf en je weet ook heel doordacht prachtige landschapsfoto`s te maken of met engelen geduld wachten en zoeken naar bijzondere dieren.
    Je woont natuurlijk op een mooie plek om natuurkieker te zijn, daar kan ik soms wel een klein beetje jaloers op zijn.
    Ik geniet in ieder geval van je belevenissen.
    Ik wens jou een heel mooi 2013, in gezondheid, liefde en mooie natuur/foto momenten.

    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Coby,

    Jij had inderdaad ook wat topmomenten het afgelopen jaar met als uitschieter natuurlijk de geeuwende Adder. Die blijft gewoon fantastisch waar je naar blijft kijken. Ook het moment van de Groene Specht met je moeder was erg bijzonder. Net als het moment van de Gekraagde Roodstaarten, die hoog op mijn wenslijst staat dit jaar.

    Leuk dat je nu maandelijks een artikel mag scrijven voor het digitale magazine Smultuin.

    Ik hoop dat dit jaar weer een fantastisch fotojaar wordt met heel veel natuurbelevingen.

    Fijne, gelukkige en gezond 2013!!!


    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Coby
    Prachtig al die momenten van verwondering! En helemaal geweldig als het dan ook nog lukt om er mooie foto's van te maken. Ik zie uit naar wat er komend jaar op je pad zal komen! Spannend om artikeltjes te gaan schrijven!
    Ik wens je een heel gelukkig en gezond 2013 met heel veel mooie natuurmomenten!
    groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Coby,

    Tja zo'n addermoment daar kan je alleen maar van dromen; tenminste wij dan. Het is je van harte gegund. Zal straks eens even bij Smultuin kijken; ik wens je er succes mee.

    Benieuwd wat je dit jaar allemaal weer voor de lens gaat krijgen.

    Ik wens je een goed 2013 met vele fijne natuurmomenten.

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Coby,
    Hoe meer je op pad gaat en hoe meer je rondkijkt, hoe meer je ziet. Jij hebt al veel fraaie momenten beleefd, de adder is daar een prima voorbeeld van. De gekraagde roodstaart is ook zo'n heerlijke ontmoeting. Ik wens je een nieuw jaar met veel van dit soort momenten en ontmoetingen en ik kom graag weer bij je langs om mee te genieten.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Jij hebt het afgelopen jaar ook de vele foto-momenten gehad en een samenvatting daarvan laat je hier mooi zien.
    Uiteraard spat de adder foto eruit maar de rest mag er ook duidelijk wezen.

    Het allerbeste voor 2013.
    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Het was voor jou duidelijk ook een zalig fotojaar met meesterlijke foto's die je terecht nog eens voorbij laat komen...

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Het allerbeste voor 2013 en ik kijk uit naar alle mooie momenten!
    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland