De lente komt er aan

We zitten in de overgangsperiode van de winter naar de lente. Je merkt steeds meer in de natuur dat de lente er aan komt en officieel is de meteorologische lente ook al op 1 maart  begonnen.
Tegelijkertijd wordt het je ook af en toe wel duidelijk dat de winter ons nog niet helemaal verlaten heeft.

Een eenzame Blauwe Reiger trotseert de ijzige kou

Dinsdag 1 maart was het bijvoorbeeld nog bar koud met een ijzig koude straffe oostenwind.  Een eenzame Blauwe Reiger zat  diep ineen gedoken te speuren naar een maaltijd.
Wintervogels waren dinsdag ook nog volop aanwezig en druk aan het eten om voldoende reserves op te bouwen om de reis naar hun broedgebieden te kunnen volbrengen.
Zo waren er dinsdag groepen Wilde Zwanen aan het foerageren en ook Kramsvogels en een enkele Koperwiek trokken nog in groepen rond.

Een groepje Wilde Zwanen

Aan de andere kant zie je ook dat de standvogels al weer bezig zijn met paarvorming zoals deze fraaie Grote Canadese Ganzen die zij aan zij stonden aan de rand van een ven.

Een paartje Grote Canadese Ganzen

Vandaag, vrijdag 4 maart, was het weer een stuk aangenamer en was het, met het zonnetje erbij en amper wind, lekker lenteweer.
Ook de vogels vonden dit weer aangenaam zo te horen. Ik heb al eens verteld dat mijn vogelgeluidenkennis nog niet zo groot is, maar ik herkende in ieder geval Koolmezen, Pimpelmezen, een Groenling liet zich horen en ook het mauwen van Buizerds klonk me als muziek in de oren.

Patrijzen vallen niet gauw op in het landschap

Aangenaam verrast werd ik door twee Patrijzen, die overigens geen geluid lieten horen. Het is een soort van de rode lijst van beschermde kwetsbare vogels. Het valt niet mee om deze vogels te spotten, want ze sluipen vaak stiekem weg als ze je zien of ze gaan plat op de grond liggen. Door de tekening van hun verenkleed gaan ze ook al helemaal in hun omgeving.  Deze keer had ik geluk en kon ik ze goed observeren. Ik zal dit weekeinde een berichtje wijden aan de Patrijzen, met meer informatie en meer mooie foto's.
In de lucht was ook van alles te beleven, Buizerds die hoog boven me met z'n drieën allerlei capriolen uithaalden, Kieviten die luid roepend voorbij trokken, prachtig allemaal.
En op de grond was het al niet minder fraai, het zonlicht gaf de verenpakjes van de vogels extra glans en die zien er toch vaak al op zijn mooist uit, nu ze weer op vrijerspad gaan. De Eenden bijvoorbeeld zijn nu echt supermooi, dat is genieten, maar ook de Kieviten glimmen en glanzen, het is net of ze metallickleurig zijn.

Bloeiende Hazelaar

Niet alleen de vogels zijn in lentetooi overigens.Ook bijvoorbeeld de bomen zie je steeds meer in de knop komen. Als je naar een bomenrij kijkt, zie je er al helemaal zo'n gekleurde gloed over komen van uitlopende knoppen. En natuurlijk zijn er al de Wilgenkatjes, de Hazelaars en de Zwarte Elzen die bloeien.
Ik zou zeggen, als je de kans hebt dit weekeinde, ga er dan nog even op uit. Er is weer van alles te beleven in de natuur en niets is leuker dan het met eigen ogen te aanschouwen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

10 soorten Lieveheersbeestjes

Jan en Jacob zijn twee rood/zwarte nachtvlinders

Ganzen in Nederland